AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.473

Önskar info och råd inför köp av M5:a

Sida 2 av 2
Ik
102
Iker
316i -98
Ja exakt, dom i Tyskland är ju så mycket mer finare och mer utrustade men hur tar svenska befolkningen det när man sen ska sälja bilen? blir det lätt sålt? För jag är en person som tröttnar ganska snabbt, jag byter rätt ofta och har bilen högst 1-2 år. Ser kanske inte så bra ut ifall man ska sälja en ganska nyligen importerad bil.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

köper du en ärlig bil hos aukt handlare med PS=Premium selection från början är det inga problem
2001 köpte jag en m3-coupe-98..den sålde jag våren 2006 efter 10 dagar.
2006 köpte jag min m5-2003..sålde den förra vintern..I januari månad..och den sålde jag efter mindre än 1 vecka..och det är inte de lättaste att sälja en M-bil vintertid..
min nuvarande m3cab tror jag inte heller blir nåt problem.men denna ska jag ha i många år framöver

Länk
Exempel:

Länk
Länk ( samma färg som bilen tråden handlar om? )
Jag skulle personligen aldrig importera en M5 om det inte är en Premium Selection. Men en Premium Selection M5 från Tyskland har normalt bättre historik än många svensksålda. Tror dock aldrig att man skall räkna med att en M5 är lättsåld, oavsett historik och import eller svensksåld. I tider där hushållen får mindre att röra sig med och det börjar skrivas om bensinpriser på 20,-/L så är inte M5-or det första man letar efter, där det dessutom kan bli väldigt dyra reparationer. Sen gäller det att ha en bil som har gått om mil kvar till maskinskadeförsäkringen upphör och det är väl vid 10.000 mil vill jag minnas? Allt detta om man inte har en bra reserv för oförutsedda utgifter. Ska du köpa en M5 så är mitt tips att leta fram ett "originellt" exemplar som har det där extra, individual eller liknande. Det är för många M5-or silverstone mm som ser nästan likadana ut idag.

/Anders
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Med Känsla.
Varför inte importera en bil som inte är PS? Visst, risken för en sämre bil ökar, men inte så att alla icke PS är skit.
Som jämförelse hade jag en vän som köpte en 07 m5 sv såld PS i stockholm. På väg hem tändes motorlampan och bilen gick inget vidare (bränslepumparna var def). BMW fixade det, men den bil strulade så mkt att han sålde den med sjuk förlust efter bara ca 1½ -2månad.
Parallellt med det hade jag en italienimporterad "långmilare" (10k) som enda strulet var en koppling som gav upp, vilket man får anse som helt ok vid 10000 mil.
Så jag gjorde alla fel, köpte en långmilare, av ickeauktoriserad säljare i italien och hade en bil som funkade underbart i 600mil innan jag sålde. Medans PS-bilen hade massa fel på ett par 100mil ägande.
Skillnaden kan vara 100k för likvärdig bil i tex italien mot PS i tyskland eller sverige. För 100k har man rätt bra buffert, och då betyder det inte att bilen kommer rasa bara för man har en fin buffert.
Däremot håller jag med om att man ska köpa en lite mer avvikande bil, Indianapolis red, med olivträ och beige inredning hade varit fint. Eller interlagos blå med silber (vitt)
å andra sidan grät jag inte när jag körde iväg i saphirsvart med sibler. Är väl snarare nu när jag kör iväg vår bruksbil ist..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.