AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.248

Shortshift (andra stag) eller bara kortare växelspak e46 touring M?

Sida 1 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En fråga efter att precis ha provat en 320iM touring 2004 som jag jämför med min 325i touring 02 med standard-chassie. Jag får säga att 320:n kändes rappare än jag trodde. Nu var båda bilarna rejält lastade på väg till fjällsemester men jag trodde 320:n skulle vara tröttare men å andra sidan skiljer ju bara 22 hk ( 11% ) men den kändes förvånansvärt rapp. Det var inte läge att jämföra kurvtagning mm i vinterväglag med takbox och fullt av familjer i bilarna.

Men till min fråga: Ingår shortshift i M-paket eller är det bara en kortare växlespak till M-paket? Växellägena kändes markant närmare varandra i 320iM jämfört med min standard 325:a. Båda är 5-växlade och svensksålda. Om bara spaken skiljer ska jag överväga att köpa en kortare spak. Men är det ändringar i stag mm så blir det nog inte något byte för min del.

Vad säger expertisen här? Bara kortare spak eller andra stag mm.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Kan inte hitta att det skulle skilja något på stag eller leder i växlingsmekaniken, så det är nog en kortare och ev. tyngre (står "Heavy version" och "greater switching forces" på RealOEM).
Karl-Hilding
Har ägt E46 325 och testat E46 320. Trött med en tunn botten.
I och för sig så måste även 325 upp i 3500 varv.
Men på dessa exemplaren trodde man att det skiljde minst 30 hk.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Shortshift (om man köper eller gör det själv) är att spaken är kortare på undersidan.

Har man tillgång till svets kapar man spaken 10 mm under kulan och svetsar ihop den igen.
Givetvis monterar man tillbaka det med nya plastbrickor, plastkopp för kulan och ordentligt med fett.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Går det att byta spaken rakt av och få snabbväxlingskänsla i min std-325:a?

/Patrik

Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
För shortshift förlänger man spaken under kulan så det blir en större hävarm.
Har gjort det på flertalet av mina bmw-bilar med bra resultat, men se till att inte förlänga för mycket för då tar spaken i kardanaxeln.
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
325cabrio: Det går att byta rakt av men själva grundspaken är väl samma har jag för mig. Det är inte så att du upplever din 04a tightare för den har mindre glapp när växeln ligger i?
Finns en "Adapter" på växellådan som normalt blir sliten med tiden och börjar glappa och därför känns växellådan inte lika exakt längre.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vill minnas att min M-sport cab hade en kortare knopp när jag köpte den. En originalknopp som ingår i M-paketet, med en kromad ring längst ner. Den sitter numera på ett paraply :-)

Den kan ha varit några centimeter kortare än de vanliga och det bör ju kännas lite annorlunda.

Börja med att kolla med BMW om dom har en sån knopp hemma och jämför med en standard innan du börjar kapa och svetsa.

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tror inte det beror på glapp i lägena - jag upplever att jag har distinkta lägen men de känns som de ligger längre från varandra - om jag överdriver lite så ligger 2:an och 4:an i baksätet på 325:an i jämförelse med 320M som har 2an och 4an mellan stolarna.

Ska kolla om jag kan prova 320iM igen och känna efter lite noggrannare.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Givetvis förlänger man spaken, inte kortar som jag skrev.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
M-knoppen är kortare än stdvarianten, har inte exakta måtten men skulle uppskatta någon/några cm. vad jag vet är inte länkaget annorlunda iom M-pak.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
De stämmer min 330D touring är M utrustad, å jag har kortare spak samt tightare växel lägen.
Det ska vara samma spak och länkage i de båda bilarna i trådfrågan enl. realoem. Alltså är det bara knoppen som skiljer, förutom då själva växellådan, som förstås kan göra skillnad.

Jag har bytt den höga knoppen i min E36 Compact till en från E46 M-Sport. Det känns att det blir kortare slag och tightare.

Vill man ha det ännu kortare och tightare så finns BMW Performace Shortshift. Det har jag monterat på min E46 M-Sport. Det gör större skillnad än skillnaden mellan knopparna. Motståndet i spaken blir ju lika mycket större som slagen blir kortare. I början funderade jag på om det kanske blev lite för hårt, men nu gillar jag det.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Men de är kanske de jag har då..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Adelson: Hur svårt var det att byta från std till M-spaken?
Jag är inte superhändig och man vill ju helst kunna växla efter spakbytet :-)
Vad kostade M-spaken att köpa?

Har du några länkar till monteringsanvisning, mekartips eller youtubeklipp som visar hur man gör?

M-spak? M-knopp (lägre) eller Performance-spak (short-shift)? :-)

Knoppen byter man bara genom att dra rakt upp, och trycka den nya rakt ned. Snäppfäste. Knoppen kostade 670 om jag räknar bort BMWCS-rabatten.

Spaken är lite bökigare att byta, men ändå inte särskilt svårt. Man behöver komma in under bilen för att lossa spaken från länken som går till lådan. Det kan man göra utan att ta loss något annat. Performance-spaken (short-shift) kostade 530 utan rabatt. Här finns instruktion för spakbyte: Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Läste mer noga nu - trodde först att M hade både annan knopp och spak (länge nertill) men det kan ju vara så att det känns tightare med bara en lägre knopp också. Jag tror inte min ompis 320 iM har performance shortshift - kan ju vara bara kortare/lägre knopp.
Jag ger mig inte på att byta till performance shortshift och knopp har jag bytt på cabben av kosmetiska skäl så det vet jag (och särskilt överläppen) hur man gör (och inte gör) :-)
Bytte på cabben till den belysta M-knoppen - en liten snygg detalj för ögat men tror knopparna var lika stora där för jag kände ingen skillnad i växellägena.

Ska fundera på att byta bara knoppen på e46an också och se om jag känner skillnad.

Performance spak var ju inte så dyr för matrial men tittar man på instr du länkade till så ser det dyrt ut att göra på verkstad och rejält bortom min mekar-kunskap så det får nog vara med sådant byte.

Lån-byt knopp med kompisen för att testa kanske? :-)
Lo
12
Loborn79
525i touring m-sport -2003
2 x 320i m-sport touring - 2003
Hur har det gått med ditt "spakprojekt"? Anledningen till att jag frågar är att vi idag har en 320i m - sport 2003 med den korta knoppen och idag var vi och köpte en till fast en 2002a också äkta m - sport MEN den hade lite längre knopp och känns inte alls lika sportig att köra. Så nu undrar jag så klart om du kom fram till att det bara är att byta knoppen eller om det är något mer man måste göra. Den korta måste antagligen ha kommit 03 eftersom vår 02 har en längre.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Köp en spak från en 545i! Den är kort upptill och lång nertill! Finns en massa skrivet om detta på amerikanska forum har jag sett!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har inte provat att verkligen byta knoppar men jag har mätt upp att standardknoppen i min är ca 90mm hög medan kompisens 320 Mknopp är 75mm.

Kan dessa 15 mm göra stor skillnad?
Jag är fundersam - jag undrar om det inte är så att han har länge spak undertill och därmed annan hävarm som ger shortshift-känsla.

Ska kolla om han är sugen på att låta mig prova han knopp men inte säker på att han vill det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.