AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.365

Ang balansering och bristen på kunskap.

Sida 2 av 2
Tack Anders!

mvh/ Anders
Karl-Hilding
garfunkag:
"Varför skulle den avrunda 4g till 0g? Låter mer som en allvarlig programmeringsmiss i maskinen i så fall."

Jo för den visar i stegen 0(noll)-5-10-15 gr.
Och är det <5 gr så visar den 0 gram!
Annars så måste den avrunda vid 2.49 och visa 0.
Vid 2.50 visa 5 osv.
Hur gör den då vid visningen 0-1-2-3-4?
Avrundar den då vid 0.49?
Det var i alla fall beskedet jag fick.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Som E36 skriver så behövs bara en liten sten från vanligt grus för att du ska få "5g",titta på en 5as vikt så ser man vilken fjutt det är.
Jag har roat mig en gång och plockat halva däcket (hakka) ren från sten och om jag kommer ihåg rätt slog min Hoffman på drygt 30g.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Karl-Hilding
Om du 30 gram sten i däcket fördelat inom 5 grader ok.
Men 30 gram sten brukar nog fördela sig rätt jämnt 360 grader.

Kolla specifika vikten på sten och bly.
Bly har 11.4
Sten har 2.4.

Mao så behöver en sten vara 4.75 ggr större.
Kommentarer överflödiga om stenar i däcket och dess förmåga att påverka balansen.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag går alltid igenom däcken och plockar ur allt innan jag lämnar in dem för balanseringen. Tycker de åtminstone skall balanseras utan slumpmässiga inslag av sten.
Skall man vara petimeter så är storlekskillnaden på en vikt och en sten inte fullt så stor. För det första används vad jag vet zinkvikter idag och zink har specifik vikt 7,1. För det andra sitter stenen sannolikt på en större radie jämfört med vikten.

Centripetalkraft enl:
F=m*ω^2*r
Där F=kraft, m=massa, ω=vinkelhastighet och r=radie.

Radien är en enkel faktor så det är lätt att räkna ut kraftskillnaden om man inte behöver några absoluta värden. Inga stora skillnader med låt säga 12cm radieskillnad på ett 17" hjul men sten/vikt skillnaden minskar allt lite grann.

mvh/ Anders
E3
1.828
E36
USA bilar
När ni nu ändå ska "skälla" på verkstade över eventuella 5 g obalanser, passa då på att göra en test när ni är där
Balansera hjulet till 0, lyft ner hjulet från maskinen, och häng sedan upp det igen, balansera på nytt.. Voilá, plötsligt lär maskinen visa minst 5 g obalans på minst 2 av hjulen...

Passa samtidigt på att fråga när maskinen senast är kalibrerad

och än en gång, lera i fälgarna... tappade dubbar på vinterdäcken.. sten i mönstret...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
E36:det är lättare att förstå om man har egna prylar,sen är det även så att när du rullat 50-100mil så är det mer regel än undantag att hjulet har fått obalans igen.Så ska man vara riktigt petig så ska du åka in hjulen innan balansering.

Karl:det var länge sedan blyet försvann,och ang trovärdigheten i mitt inlägg sten vs obalans så är det min maskin som jag fick infon från.Och källan bedöms som mkt trovärdig,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Karl-Hilding
Ok Trucker.

Hur avrundar din maskin?

När den visar 0 gr kan det då vara 4.99 gr eller är det max 2.49 gr?
Har du kläm på det?

Fö så har jag lite obalans i mina nästan nya ContiContact5.
Ändå balanserat dem två ggr och ner till NOLL på en EN-gradig skala.
Det där med kalibrering var intressant!
Och det är INTE tillfredställande att köra en fin BMW med aldrig så lite obalans. Har aldrig tolererat obalalns utom i gamla Volvo.

På min första prestandabilar Saab 900T16 hade jag Michelin TRX, underbara däck helt runda och ingen obalans i varje fall inte på en Saab / SAAB 9000T16 (då 1987) inköpte jag 4 nya Michelin MXV2, 205x55x15 på den tiden. Vilket jäkla skit! Körde tillbaka samma dag och reklamerade. De var inte runda och även mycket bullriga.
Satte dit Bridgestone RE71. Vilket lyft.
Körde dagen efter till södra Spanien och det blev nästan 700 mil på 16 dagar - fy fan för i dag men då var det kul - och däcken var lika balanserade vid hemkomsten.
Tysta som satan men så var det också på fina vägar. Inte svensk grov asfalt.
Men var asfalten så grov för 20-25 år sedan. Inte vad jag kan komma ihåg.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Karl:man kan ställa värdet och på min är det 2,49 som är brytvärde nu.Men jag tycker detta kvittar för det räcker att hänga upp hjulet en gång till så finns det en 5a igen.
Men det viktiga är att varken jag eller dom jag lägger om åt aldrig klagat på obalans,
Låter skumt med dina Conti dessa har jag alltid upplevt som trevliga,det är inte bilen som har nån brist.Även en Fet låsbult kan ställa till lite oreda.
Jag förstår dig fullt att det är öken när det vibbar:(

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Trucker: Egna prylar finns... och vi pratar inte kinamaskiner.. och ett "antal" år i branschen
Samma lika, obalans brukar aldrig förekomma..

Och precis som både du och jag nämnt, lossa hjulet och lyft upp det igen så lär minst två hjul visa minst 5 gram igen

Kalibreringen är viktig!
Sedan använder många verkstäder bara kona inifrån eller utifrån. Man bör istället använda kona och fingerplatta eller ännu hellre, flexkona eller precisionskona och fingerplatta

Blyförbud gäller sedan många år på PV (här har man zink och i vissa fall stål som ersättning) dock gäller blyförbud ej på MC och LV..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.