|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Är det inte så att de flesta balanseringsmaskiner kan ställas in att den endast visar noll, fem, tio osv.. Vilket betyder att vid 4.9 gram obalans så visar den Noll! Kan inte tro att den rundar av ner/upp. 2.51 visar den 5 2.49 visar den 0. Mao så kan du ha 4.99 gram obalans i alla 4 hjulen och den visar Noll. När du sedan kört ett par mil så kan obalansen vara mellan 5-10 gram. Är då också däcken lite ovala 1-2 mm så skakar stolarna. Väldigt stimulerande. Jag råkade ut för detta. Körde till däckfirman igen och bad honom att balansera med inställningen ett (1) gram. Plus att han fick snurra däcken ett kvarts/halvt varv cirka på fälgen. Han fick ner obalansen till Noll och ovaliteten blev bra mycket bättre. Men så stod jag över honom också. Sen gick den sen som en BMW skall göra! |
Ekin |
hur kunde ovaliteten bli bättre om ja får fråga? |
|
Om man ställer in visningen på steg om 5g är väl det mest troliga att maskinen avrundar till närmaste 5g-steg annars verkar det helknäppt. Ovaliteten kan bli bättre om man roterar däcket på fälgen om både fälgen och däcket har en ovalitet som kan ta ut varandra. |
|
|
Hur gör du när det fastnar sten i mönstret? |
|
Karl-Hilding |
"Hur gör du när det fastnar sten i mönstret? Stannar och tar bort den...Vad trodde du? |
| Man gasar, så att den flyger iväg och gör ett stenskott på en Vlovlo | |
|
På min balanserare, en Beisbarth så talar den om i jämna gram 1,2,3,4 osv. Fungerar alltid bra, rundar alltså endast av i 0,5g steg. |
|
| Låter helt logiskt med den avrundningen. Namnet på maskinen låter lite kul på svenska faktiskt ;) | |
|
Ska ju inte vara bajsbert!!! Den heter förståss Beissbarth :)) |
|
Karl-Hilding |
Drog iväg ett mail igår till min "min däckverkstad", ang avrundningen. Fick svaret nu: Deras utrustning trodde han avrundade vid inställningen/informationen 5 gr-10 gr så här. 0 - 0.49 gr visas NOLL 5 - 9.99 gr visas FEM Tydligen så är det visningen i displayen som kan ändras. Står kunden och glor så ser kunden NOLL om den är inställ på 5 gr intervall. Då kan alltså obalansen vara allt mellan 0-4.99 gr. Mao den balanserar i 1 gr intervall bara informationen som kan ändras. OK. Då vet man det. Nu frågade jag inte vad deras maskin heter. Har ju sett den ett antal ggr men inte lagt det på minnet. |
Karl-Hilding |
EDIT!! Skall vara 0 - 4.99 gram!! Så klart. |
| Det låter ganska korkat att låta enbart elektroniken, på en annars mekaniskt noggrann maskin, halvera noggrannheten genom en sån visning. Vill nästan tro att den däckhandlaren fått det hela om bakfoten, men helt säker kan jag ju inte vara. Dock är 5g väldigt lite och jag tror att om man är på balanseringsnivåer under 5g så bör man absolut balansera ihop bromsskiva och nav. Ta en ett halvt smörpaket av typen man får på en lunchrestaurang och betrakta den. Hur ofta kan det inte sitta en lika stor eller större lerklick eller isklump i fälgen som inte märks? | |
Karl-Hilding |
Min absolut bästa balansering gjordesi Ljungby för många år sedan. Var på tjänsteresa till 08 och bilens obalans blev bara värre och värre. Av från E4 och in i stan och träffade helt rätt gummiverkstad. Där balanserade man hela hjulet genom att sätta på en balanseringsgrunka på fälgen. Öppnade två dörrar på bilen och spann upp hjulet. När dörrarna slutade att skaka så visades det hur många gram obalns och var vikten skulle sitta. Fasen vad bra det blev!! Anders-72: Kanske inte så konstigt att de ställer in visningen om 5 gr intervaller med avrundning nedåt. Måste ju spara mycket tid. |
| Vad däckfirman trodde och vad maskinen faktiskt visar är ju två olika saker, som inte alltid behöver vara samma :) | |
Karl-Hilding |
Oberoende vad han tror så visar displayen 0-5-10 osv. Visning kan också ske med 0-1-2-3 osv. Sedan hur den avrundar kan man få fram genom att "läsa manualen" eller balansera ett hjul med inställning 0-1-2-3 och låt oss säga att den visar 4gr. Ställ om den så att visningen blir 0-5-10 och jag sätter en hundring på att den då visar NOLL!! Och obalansen är 4gr. |
|
Du missade kanske min poäng... Det fastnar alltid sten eller som nämnts lera i däckmönster/fälg... det behövs inte någon stor sten för att få till 5 g.. Men det är klart du tar bort alla stenar diirekt de fastnar? |
|
Karl-Hilding |
Du missade tydligen min ironi... Men det behövs en rejäl sten - mycket större än de som kan fastna - för att komma upp i fem gram. |
|
Intressant tråd, nu kommer iaf jag att ställa krav på balanseringen i fortsättningen. Säg den lera som sitter kvar i de hastigheter man normalt får problem med obalans. Stenar kan kanske sitta kvar lite bättre på vinterdäck. Min erfarenhet är att det mest handlar om småsten i sajpningarna som är relativt jämt fördelade. Jag har aldig hittat stora stenar i mina sommardäck efter att ha kört en motorvägssträcka. Om det är perfekt balanserat från start kan en 5g sten bara ge 5g obalans. Om det är 5g obalans från början är det lätt att räkna ut att var stenen hamnar kommer att ha stor betydelse för den resulterande obalansen. mvh/ Anders |
|
| Varför skulle den avrunda 4g till 0g? Låter mer som en allvarlig programmeringsmiss i maskinen i så fall. | |
|
Jag får passa på att dementera det där om leran. Det handlar ju såklart om lera i fälgen (som Anders-72 skiver). Får skylla på influensan (håller på att gå över som tur är). mvh/ Anders |
|
|
Den får du gärna skylla på. Hade den för ca en månad sedan och man blev ganska "däckad" och i obalans ;) Krya på dig namne! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.