AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.187

540 e39 missljud automat

Sida 2 av 2
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
om man ska ha ur all olja ur lådan vid byte, så tappa av allt som går och tappa av först och sen så startar man bilen och låter den gå i 10-15 sek då rinner det mesta ur som är kvar i turbinen.utan och skada lådan får jag tilläga har själv gjort det.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tack för svar! Hur mycket rymmer lådan enligt spec. då? Har hört 8 litet men det låter mycket...
Sa
440
Saij
X3 -12
>Noel

Hej!

"Det Känns som att ett nytt filter och rensade magneter borde rena oljan lite iaf."

Mjae - rena oljan - det handlar mera om oljans specifika egenskaper som oftast är avstämda till resp. låda/converter/lockup, är oljan "bränd" eller på annat sätt "illa medfaren" kan aldrig magneter eller filter återställa oljans egenskaper (men givetvis filtrera bort partiklar) - i så fall är det bara byte som gäller - men självklart gör man ju som man själv känner för, eller hur?
(Beträffande "ljudet" - du är helt säker att det kommer från lådan?? Finns mycket annat som kan låta och det kan ibland vara ytterst svårt att konstatera "källan" så att säga.)

Byta olja i automater med lifetime-olja eller inte är ju en topic i sig - finns många anhängare av båda varianter - bilar som rasat, bilar som gått "hur långt som helst" utan oljebyte i lådan (finns till exempel på ett tyskt forum en verifierad 530dA som gick 80K mil utan oljebyte i lådan!!) Om jag själv har bytt?? Ja, vid ca 21K mil (tror jag det var) kommer antagligen att byta snart igen (nu 31K mil).

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.