AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.189

540 e39 missljud automat

Sida 1 av 2
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Körde en lång resa idag på 70 mil med 540n. Den gick fint hela vägen och växlade som den ska. Men när jag var framme och körde bilen på tomgång så hörde jag ett tjutande ljud under bilen. Ljudet ändrades beroende på vilket läge jag lade växelväljaren. Den lät allra mest i P-läget.

Lådan har alltid haft en vinande ljud under körning i låga hastigheter, låter ungefär som en buss. Men den växlat mjukt och fint.

Någon som varit med om samma sak? Är lådan på väg att skära ihop? Kan det fixas med ett olje och filterbyte?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag får nog ta och beställa hem lite olja och ett filter. Vilken olja ska det vara i automaten och var kan man köpa den billigast? Hur mycket behöver man? Filtret köper jag från BMW.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Länk

Vad tror ni om denna?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag gjorde en beställning på den oljan. 6 liter borde väl räcka?? Lite dålig respons här tycker jag :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är du säker på att det är automatlådan som låter ?

SPännrullarna fram kan ändra ljudkaraktäristik beroende på hur du belastar med automatlådan.

Jag hade ett skramlande ljud som jag trodde kom från automatlådan en gång och det hördes mest och bäst när P-läget var valt. Det visade sig dock att det var spännrullarna till remmen som var slut ..
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Inte helt omöjligt att det är som du säger. Men jag tycker ljudet låter "hydraliskt".
Var ute en sväng med bilen igår. Den låter inte illa när den är kall utan ljudet hördes mer när den blev varm. Nu är alla delar på väg iaf. Ett oljebyte i lådan skadar väl inte.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Hur byter man oljan i automaten på en e39?

Har hört att det ska vara en sjuhelvetesjobb som kostar mycket pengar att göra.
Det ska ju vara rätt temp o allt möjligt.

Jag har funderat på att göra det, pga att den rycker till lite när den lägger i trean. Är kanske slitage som inte går att åtgärda med ny olja.

Hur mycket kostar renovering utav lådan?

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Det är inte så mycket jobb egentligen. Mycket att tänka på bara. Påfyllningsskruven ska stängas vid rätt oljetemperatur och med motorn igång. Annars är det inget speciellt som jag förstått det. Behöver inte bli så dyrt heller. Oljan kostade ca 500kr med frakt. filter, trågpackning och oring från bmw gick också på runt 500kr. Lite mer än 1000kr är inte så farligt tycker jag. Återstår att se hur bra bytet går :)

Om du tycker att den växlar konstigt så tycker jag att du ska göra ett oljebyte. Har sett många på forumet som gjort det och fått mycket mjukare växlingar. Min växlar fint men låter illa istället.. Inte hört någon annan som har samma problem.

Oljan jag köpte från Tyskland verkar vara bra. Ska se om jag får tid att göra ett byte i slutet av veckan.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Hittade ett riktigt bra klipp på hur man går tillväga vid oljebyte i lådan!
Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Klockren video!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mkt bra video Noel!

BMW M-POWER
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Bra video. Ska man verkligen våga ge sig in på det? Var kan man köpa pumpen?

Kan man köpa reservdelarna på tex schmeiddmann?

Funkar digital stektermometer?

Trycker han bara in slangen i hålet eller skruvar han fast det på nåt sätt?
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
det är sällan det hjälper att byta oljan i automaten när den börjar och låta eller om den växlar konstigt men tanke på att oljan beräknas hålla 10- 15000 mil dvs i princip livstidsolja.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
En 540 ska väl hålla mer än 10-15 tusen mil. Är ingen Skoda vi pratar om.

Borde ju ändå vara bättre med en ny olja än en gammal.
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
jag pratar om oljan och inte bilen, vilket du borde förstått
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
jag tror att lådan håller på och ge upp helt enkelt.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Sådär ja, då var det klart!
Det gick bra men det tog sin tid. Svårt att hålla koll på temperaturen samtidigt som bilen är igång och man står och fyller på olja..

Tog en provtur och tycker nog att den blev lite tystare.. Men det låter fortfarande. Den växlade riktigt fint!

Olja såg riktigt dålig ut. Brun och jävligt så det behövdes ett byte.

Hoppas att den håller ihop ett tag til nu :)
Sa
440
Saij
X3 -12
>Noel

Hej!

Kollade din tråd först nu så lite sent svar.

När du byter olja på det här sättet byts bara en del av oljan i låda & converter, för att få större del av oljan bytt brukar man göra den här operationen 3 gånger med några hundra mils mellanrum. Var oljan, som du skriver, illa medfaren - större anledning att göra ett par byten till.

Mvh/Saij
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Ungefär hur mycket olja fick du i? Är alltid bra att veta när man förhoppningsvis snart själv står där med en 540/740 och ska byta.. :-)

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Profossen: Jag lät göra två byten på min för ett tag sen. Första gången rann det ur över 5liter om jag minns rätt, och andra bytet drygt fyra. Att det skilde på mängden var att vid första bytet så stod bilen med pluggen borta i flera timmar. andra gången var det mindre med tid. Man kunde tycka att det inte skulle spela nån större roll hur länge man tappar ur oljan, men så är det tydligen, det rinner efter länge...
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Fick i lite mer än 5 liter. Jo, jag borde göra fler byten eftersom oljan var så dålig. Men jag tror inte att jag kommer göra det. Det Känns som att ett nytt filter och rensade magneter borde rena oljan lite iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.