|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det här är en humoristiskt och ironiskt menad tråd, där vi får en chans att ventilera vår frustration och ilska över riktigt dåliga dagar i bilavseende. Ni vet, sådana där dagar som man önskat att man aldrig gått upp utan stannat i sängen hela dagen? :) I helgen skulle jag egentligen fått hjälp att bogsera min "hobby-bil", den kritvita E39 Touringen till BMW för att försöka få rätsida på immobilizern. Det sket sig kungligt såklart med bogseringen, så jag fick anlita en bärgare i stället. Upplastningen gick bra i morse, och vi for iväg - bärgaren före och jag efter i min 540 E39. Tror ni inte på fasen att bil-uschlingen gick sönder och jag blev stående på vägen? Troligtvis ett slitet bromsbelägg som lossnat och kilat fast så att bromsarna låg på. Efter någon kilometer blev det sån värme så att bromsoljan förmodligen nästan kokade, och gjorde att bromsarna tvärnöp. Helt galet - bromsarna på bilen låste sig mitt på vägen... Vad säger man om en sådan absurd upplevelse? Haha, att tvingas ringa bärgaren som är på väg bort med min ena obrukbara BMW, för att be honom vända tillbaks och bärga nästa obrukbara BMW som fått stopp mitt på vägen och inte ens går att rulla? :) Helt sjukt, tog en bild när han lastade upp båda mina bilar på bärgaren. Efter att ha lyckats ta mig och vovven hem kommunalt istället för med "premiumbilen" så kom jag på att jag beställt smörgåstårta på konditoriet, till en vän som fyller år. Jag måste dit och hämta den, det fick bli att ta fram SL500:an ur garaget! På med batterikablarna, startade direkt! Bra tycker jag, den har inte varit igång sedan september. Kör ner, parkerar och går in och hämtar grejerna. Tror ni att den startade när jag skulle hem? Haha, nej..... Superfräscht batteri, jag körde starten en minut, men det var inte tillstymmelse till tändning. Suck, jag höll på att bryta ihop! :) Ska jag tvingas ta en tredje bärgning samma dag? Det måste ju vara Svenskt rekord?? Typiskt nog denna helvetiska dag hade jag naturligtvis åkt ifrån mobilen, så jag kunde inte ringa bärgaren heller. Jag fick ta en promenad hem - 30 min - medan min "premiumbil" stod på parkeringen som en död sill. :) På promenaden tillbaks till bilen så ringde jag bärgaren och förvarnade honom att jag kanske behövde hjälp igen. Haha, vilket asgarv i luren : - Det är inte din dag idag vad? Väl på plats gjorde jag ett sista försök att lyfta batteripolerna på SL:en tio minuter, i hopp om att nolla eventuell immobilizer. Och efter det startade den faktiskt!! YIPPEE - otroligt lycklig att åtminstone en av tre "premiumbilar" med nöd och näppe startade! Haha, sjukt, jag puttrade hem - tänkte att "nu fan vågar jag inte gasa, då hänger sig väl gasen eller något annat dumt?" :) Jag slapp med nöd och näppe betala för tre bärgningar samma dag, med tre olika bilar. Har ni varit med om något liknande som fått er att nästan undra varför man inte kör någon ny, könlöst tråkig Huwawei diesel eller liknande? :) :) | |
| Snacka om otur :) Vad är det som har hänt med immobilizern på din E39? | |
|
Tisdagen fortsatte på samma sätt som måndagen. Ursäkta lång text, men jag blir fan galen snart! :) I brevlådan fanns en räkning med en förseningsavgift från transportstyrelsen. Räkningen var på 1 kr (en krona) för vägskatt, en återstående del. Plus en förseningsavgift på 500 kr för den kronan. Det var bland det elakaste jag varit med om, att någon är så jävlig att kräva 500 kr pga en enda krona? Är inte det helt otroligt ???? Man vet inte om man drömmer, om man ska skratta eller gråta ??? :) Det andra kuvertet var ännu värre. Det är så att jag haft trassel med att få betalningarna till mitt försäkringsbolag att fungera sedan i Juni, då jag gjorde det enorma misstaget att säga upp autogirot. Autogirot har funkat i 20 år, så länge har jag varit kund hos IF - jag har fem bilar, två motorcyklar och villan försäkrad i IF, och inte en enda skada - bortsett från ett par stenskott i vindrutan har jag aldrig utnyttjat någon försäkring. Anledningen var att jag var missnöjd med att IF drog så oberäkneliga belopp varje månad, jag vill ha kontroll på räkningarna och trodde i min enfald att ett så stort bolag skulle kunna skicka e-fakturor som alla andra bolag? Det är ju inte längre 1900-talet ? :) Tji fick jag, det gick inte. Men de lovade över telefon att återställa autogirot, eftersom jag inte ville betala halvårsvis i förskott. Det tråkiga var bara att autogirot inte fungerade. Lång historia, det blev ett trassel utan like. Premier som inte betalades, eftersom jag inte fick några fakturor och autogiro inte längre fungerade. Jag ringde timmar i telefonsamtal för att reda ut det, men det var som att ringa till gamla öst-tyskland - jag blev rundkopplad i IF:s jätteorganisation, men det fungerade aldrig. Vid ett tillfälle hamnade jag hos en mellanchef på IF som tydligen tyckte det var lämpligt att föreslå att jag skulle byta försäkringsbolag om jag var missnöjd med IF. Hellre det - menade han - än att IF skulle ta ansvar för att de klantat till det. Det säger alltså den här personen till en kund som under 20 år betalat hans och en massa andra anställdas löner, 100 000 i villaförsäkring genom åren och kanske 500 000 i bilförsäkringar. Tack IF för er monumentala oförmåga att ta hand om era kunder. Jag är enormt missnöjd med dem. Även om jag är övertygad att detta var ett udda olycksfall i arbetet så har jag observerat att deras service blivit sämre, och deras avgifter i princip dubblerats de senaste fem åren. Trasslet kulminerade nu i Januari, när våra två bilar plötsligt stod oförsäkrade pga att det åter igen inte fungerade. Och DET - mina damer och herrar - är något jag INTE REKOMMENDERAR. Trafikförsäkringsföreningen tar ut hutlösa straffavgifter när det händer. Sannolikt har de skickat varningar eller påminnelser, men i vår brevlåda har jag inte sett något sådant. Däremot får jag ofta - senast igår - post som egentligen ska till en annan adress. Brevbäraren i området är inte den vassaste. Det gick två veckor innan jag fick ett brev från Trafikförsäkringsföreningen och upptäckte vad som hänt. Under tiden kräver trafikförsäkringsföreningen 500 kr om dagen i straffavgift. Gånger två bilar. Så i det andra kuvertet låg en räkning på 14 000 kronor för den tid bilarna saknat försäkring. Kul ? Knappast ! Det är ett skamligt belopp. Och att jag är en person som alltid skött mig, aldrig utnyttjat försäkringarna tidigare - bara betalat under 20 år: det spelar ingen som helst roll när myndighetens kvarnar mal. Det är bara att betala ännu mer, för det är tydligen rättvist. Vi har bytt försäkringsbolag nu, och jag rekommenderar alla som är kunder hos IF att ta sig en funderare. Har ni BMW så är sannolikt BMW originalförsäkringar hälften så dyra. Helvete, det här har verkligen varit två dagar från helvetet! Tar oflytet slut i morgon? Jag hoppas det, för jag tycker inte jag förtjänar så här mycket skit !!! God natt på er, hoppas det går bättre för er än det gått för mig. |
|
|
Ajdå, vilken trist historia..lider med dig. Ifrågasätter dock meningen med att byta från IF till BMW originalförsäkringar, då det i princip är samma bolag.. IF + BMW finans = BMW originalförsäkringar. |
|
|
Hur fungerar det där med Trafikförsäkringsföreningen, hur vet de att du har brukat bilen och kan kräva dig på pengar? Det där hade jag aldrig betalt utan det hade IF fått lösa eftersom det är de som har klantat till det. |
|
|
Usch va tråkigt! Hoppas allt vänder för dig nu och börjar gå åt rätt håll. Hur har det gått med bilarna på verkstaden? Alpinabiturbo: Är bilen påställd så är den "i trafik" som det så fint heter och då krävs en trafikförsäkring. ___________ Mvh Chrille |
|
| Tråkig historia.. Vill dock upplysa som ovan att if äger BMW orginalförsäkring :-) | |
|
alpinabiturbo. Är bilen påställd så. |
|
| Lasse hur gick det med e39 som togs till bmw? | |
|
delorian: det är imobilizern som gått sönder, ett styrdon som måste bytas (EGS har jag för mig att donet hette). Väntar på del ifrån tyskland, men det blir väl rätt dyrt, bortåt 10. 540:in som låste bromsarna är det huvudbromscylindern som gått sönder på. Kostar mellan 4 och 5 ny, plus byte. Samma där, mellan bortåt 10 för att fixa. X5:an har en sladd trasig i höger framdörr. En sladd med 18 ledare som kostar kring 8000 att byta, pga att det är så mycket arbete, måste lödas och krympslangas etc. Sedan december har mina BWM kostat mig ca 75 000 i reparationer. Inte dåligt på bara tre månader, eller hur ? :) |
|
|
Ja vad ska man säga. Skäms nästan för att gnälla om mina problem de senaste veckorna men ändå, håll till godo. För två veckor sedan sprack framrutan på min bil när jag var på väg till jobb. Fick bytt rutan på BMW i malmö och så långt var väl allt gott och väl, trots att det kostade 1700:-plus 600:- för nya torkarblad. Två dagar senare stannade höger torkare rakt upp vilket fick till följd att vänster torkare hakade i och bägge torkarbladen vreds som korkskruvar. Ingen höjdare när man inte kan se nåt när man kör på motorväg i rusningstrafik. Visade sig att man glömt spänna höger torkararm efter rutbytet. Fick ju ta ledigt från jobb den dan och fixa detta. Körde till Bmw dagen efter och fick nya torkarblad och en miljon ursäkter. Två dagar senare fick jag ett snyggt stenskott i min nya fina ruta. Som tur var kunde detta lagas för 200:- hos bilglasexperten i landskrona, blev riktigt bra faktiskt. Som sagt, bagateller jämfört med föregående talare, skönt att få gnälla av sig dock. |
|
| Man blir ju less när man läser om din otur Lasse, kämpa på! IF suger. | |
| Har bara gott att säga om If genom Seat bilförsäkring, hanterade vår plåtskada utan gnissel. Och stillaståendeintyget för hyrbilsersättning behövde jag inte ens skicka in utan det löstes på telefon och två dagar senare hade jag pengarna på mitt konto. | |
|
Håller med blacken. I jämförelse med Lasse så bleknar våra små problem... Dottern ville låna fruns 1:a i höstas i två dar. Frun åker in till stan på dagarna och räknar upp trängselskatt. Mina bilar åker nästan aldrig i till stan. Inga problem, frun tar min 528 till jobbet första dan. Andra dan kommer vi på att 528an har verkstadstid så frun tar M5an till jobbet. Alltså så har vi 3 trängselskatteräkningar den månaden istället för en som normalt. En på ~350, en på 15 och en på 10 kr. Naturligtvis råkar alla tre räkningarna gömma sig i en papperhög inför betalningen, vilket aldrig har hänt förr. Så det blev snabbt ~850 + 515 + 510 kr... Nu har vi autogiro, hoppas det går bättre!! |
|
|
Ja just det, tänkte inte så långt angående påställning / försäkring. Lasse-SL500: Du skruvar inget själv? Att lägga så mycket pengar på att lämna in en gammal E39 på BMW så fort det händer något måste kännas hårt. Bromscylinder borde gå att hitta från laga.se eller liknande och få kablar lödda för 8 papp är ju som att ge bort pengar bara för att det är roligt. En elkille gör jobbet på X5an för troligtvis 10% av det priset hos BMW. |
|
| Inte mycket att komma med i jämförelse, men spräckt framruta + blästrad front + p-bot på samma dag kändes lite smådeppigt... | |
|
Jo, jag skruvar själv. Ganska mycket, men mest för plåt och lack. Jag vet inte vad du klassar som "så fort det händer något", men vissa saker, som att riva V8:ans bröstkåpa och byta kamkedjor och packningar är för stort jobb för mig. Likså att byta transmissionslådans kardanaxel på X5:an. Och byta Immobilizerns styrdon klarar bara BMW pga skyddssystemen. Och att hitta elfel som slår ut nivåregleringen är också för mycket. Inte ens min vanliga verkstad klarade att hitta felet trots att de letat felet flera dagar - då ska det mycket till om jag som hobbyfixare ska klara av det - utan varmgarage mitt i vintern, utan lyft. Huvudbromscylinder kanske Ubbe lyckats reparera. Nya tätningar istället för en ny cylinder för 4055 kr på BMW. Hoppas. Annars får det bli laga.se. Att löda elkablarna borde jag kunna spara pengar på. Problemet är att BMW inte säljer endast den kabeln (det är en kabel med 18 ledare), utan man får lov att köpa hela kabelstammen för 15 000 om man ska köpa av BMW. Så man måste hitta en kabel på en skrot, och man får räkna med någon tusenlapp eller två för kabeln. Av de 8000 är 3000 felsökning, 1000 material och 4000 arbete (fyra timmars arbete ungefär för inskarvning, lödning och krympning). Sedan tillkommer 2000 för nivåregleringsgivaren och någon tusing för att få den bytt. Usch, dyrt är det. :) |
|
| Profossen: jag beklagar, p-böter kan göra vem som helst på dåligt humör. Och en spräckt ruta är ungefär 2000 kronor, inte heller så kul. | |
| En bilelektriker borde kunna göra det billigare. | |
|
IF är försäkringsbolaget från helvetet! Försäkra aldrig något där. |
|
| Alla försäkringsbolag är från helvetet, inte bara IF | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.