|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
Verdi |
Så tänkte jag också, sen åkte jag över ett potthål med lite före lite luft i däcken och det sprack... :) Sörjan i sån där mobility kit rann bara ut. Blev bärgning för min del. Sen köpte jag nya vinterdäck utan RFT igen. :) |
| Kör utan RFT och har köpt ett org reservhjul hos BMW som nu ligger bak i bilen. :) | |
|
Någon som vet hurvida det är OK att deaktivera bältesvarnaren? Vi har 30 km/h i hela byn och det blir lite tråkigt att tvingas ha bälte i 300m / 30km/h när man hämtat på dagis. Kan man deaktivera den på BMW? Är det OK med Bilprovningen, månne? |
|
|
Läser jag rätt, finns det förare år 2012 som inte använder bälte när de är ute och kör? Hur svårt är det att ta på sig säkerhetsbältet? Om det nu bara är 300m så får väl barnen och du själv stå ut med oljudet om inte pappa orkar ta på sig bältet. |
|
|
Jag håller med dig Kristoffer... __________ Mvh Grelle |
|
|
Du läser rätt. Jag riskerar livet när jag dundrar fram i 25 km/h och öppen sikt. Vad kan jag säga, jag gillar att utmana livet. :) |
|
|
Eller så kanske man kan gå de 300 meter enkelt väg som avståndet är, kan väl knappast ta längre tid att gå än att lasta in barnet/barnen i bilen och bälta fast dem? Motionen får ni på köpet :) Mvh Martin |
|
|
Du borde kanske främst fundera på vilka signaler det ger dina barn om inte annat. Oavsett är det helt klart dagens pseudobekymmer, använd bältet så slipper du både oljud och kasta bort pengar hos BMW eller bekymmer med bilprovningen. |
|
| Där har du en poäng Kahn-d, min enda ursäkt är att man lämnar/hämtar barnen på väg till/från jobbet. Men visst, det är en usel ursäkt. Man _borde_ ställa bilen hemma och gå, iaf nu i soliga vårtider. | |
|
Precis, å när det är slaskigt/blött väder ute slipper du få in små leriga skor i ditt ny förvärv också ;) Mvh Martin |
|
| qsacage: Är det inte bättre att vara ett gott föredöme för dina barn och använda bilbältet? I och med att barn iakttar sina föräldrar och i mångt och mycket gör som dem, lär du dina barn, oavsiktligt eller inte, att det är okej att inte använda bilbältet. | |
| Sen är så vitt jag vet bältesvarnare ett krav för att få 5 stjärnor i Euro NCAP, så möjligheterna till att avaktivera denna funktion är nog liten. | |
| Använd bältet. Vill minnas att på min Lexus RX400h, så gjorde verkstan en klassisk TV-spels manöver typ - håll in trippmätaren, blinka vänster och sätt på radion, så försvann plinget.. :-/ På E9x så går det att ta bort, vet att bla Enrita här på forumet kan ta bort det med någon manick han skaffat (nu var det mest för andra funktioner som han skaffade manicken iof) | |
|
Då jag reser i länder på andra kontinenter där man har en annan inställning till bilbälte så har jag sett många chaufförer som sitter ovanpå det knäppta bältet - ibland dessutom med en filt eller liknande ovanpå. I flera länder långt bort anses det vara en förolämpning mot förarens körförmåga att använda bilbälte men det bortser jag glatt ifrån och brukar då säga att jag litar på dej (vilket jag ofta inte gör) men jag litar inte på de andra förarna i andra bilar. "Värst" av allt var i Ryssland för länge sedan där det var lag på bälte i städerna men inte på landsvägen. Då knäppte föraren upp bältet då han kom ut ur staden och vill även hjälpa mig som passagerare att ta av mitt. Jag använder bälte och tycker man ska göra så både för egen skull och smo föredöme för barnen. Orkar man inte knäppa själv finns automatknäppare, vet inte om BMW har det men har sett det på amerikanska bilar (coh då menar jag inte auto-sträckare utan auto-fast-knäppare). /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| I Kina kan man skaffa en metallbit som passar i bälteslåset, så löser man eventuella bekymmer med bältesvarnare. Själv tycker jag inte säkerhetsbälte är det minsta obekvämt och för mig är det lika självklart att ta på det som att släppa handbromsen. Man kan tvingas tvärnita även i 30. | |
|
Okej, okej. Jag ger mig. 1-0 till forumets moraltanter. ;) Men ta inte i från tårna, killar.. :) Jag tycker bara det är onödigt att det ska plingas när man flyttar bilen från uppfarten till gatan eller kör hem i 25 km/h med öppen sikt (100% riskfritt) osv. Men vi släpper det nu, verkar vara känsligt. Jag lär ju inte sitta på bältet eller köpa metallgrejjer för att slippa plinget, men det hade vart trevligt om den gett upp efter ett par pling eller aktiverats först vid 30 km/h eller liknande. Men som sagt, vi släpper det nu, jag känner mig redan kriminell! |
|
|
Du slår säkert glasögonprydda tjejer också :/ Stör mig också på bältesvarnare, har precis samma upplägg som du har, hämtar tre barn på två olika skolor/dagis som ligger på väg hem från jobbet, men bara tet par hundra meter hemifrån. Vet precis hur det är med att först åka hem och lämna bilen för att sedan gå och hämta barnen, man jagar ju minuter som småbarnsförälder. Heltidsarbete, så lite tid som möjligt på förskola/fritids, stress... |
|
|
Måste bara tillägga att värst är ju dem som dessutom kör med barnen i knäet till o från dagis fifan va förbannat man kan bli på dem asså! Men så skulle väl du aldrig göra qsacage? |
|
|
Uppdatering: Upptäckte att Radio Pro. inte stöder en sketen MP3-skiva! Verkligen uruselt att en BMW med en radiodel kallad "proffisional" inte stöder en helt vanlig MP3-skiva år 2012. Verkligen urdåligt! Som referens så stöder vår Honda MP3-skivor, tar USB och Aux line-in utan att vi klickade för några tillval vid nyköpet. |
|
|
Hej Min tar mp3 och det är en 08 med samma radio BMW PRO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.