AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
22.955

Köpråd 320dAT 184hk Advantage + krok

Sida 1 av 7
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej alla glada entusiaster. Behöver nu forumets fulla kraft, har nämligen fått en kotte till så nu är E46:an lite liten. Speciellt när det kostar 1500kr att montera bort airbagen fram.

Planen är att 3-åringen ska sitta fram med mig, kan han sitta baklänges eller är det framlänges som gäller?

Har sneglat runt på bilar runt 200'-300' kr med bl.a. Skoda Superb 2.0 kombi 170TDI aut med dubbelkoppling men interiören tilltalar mig inte riktigt. Tycker de är lite för dyra dessutom. Dock OK att köra. Ska jag spendera 250.000+ så kan jag likaväl köpa en BMW 3-serie med körglädje och premiumkänsla. Visst är den mindre men man kan inte få allt. För max 300' tycker jag mig kunna få en 184hk -11 dAT Advantage+krok. :)

Nu till pudelns kärna. Är alltså sugen på en E91 med Advantage (sportläderratt, automatiskt avbländbar innerbackspegel, Takreling, sportstolar, förvaringspaket, armstöd fram, PDC bak, regnsensor, xenonstrålkastare, klimatautomatik, farthållare, belysningspaket, BMW Professional Radio med CD).

Mina dealbreakers är i princip:
Advantage.
Isofix (då ingå avstängningsbar airbag passagerare).
Krok.
Halvläder eller hel.
Max 5000 mil, helst mindre än 2000mil.
Spacegrå (notera: EJ titansilver) eller svart.
Har jag glömt något "must have"? USB-anslutning är trevligt men inget måste (ingår det i radio pro?).

Tänker på de här, men de är så långt från skåne allihopa:
Länk

Länk (ingen krok)

Länk (ingen krok)

Denna toppar min lista just nu:
Länk
Men oroar mig lite för hur nära Örebro denna handlare är. Kan någon yttra sig om Proauto Nyköping AB? Är de BMW-affilierade?

Borde jag sälja min E46 privat och handla kontant? De ger mig 75' i inbyte för en 325iMII E46 STCC med 18" M135-fälg, 10.000mil, odubbade v-däck på alufälg som går kanske 1 säsong till, endast servad på BMW, Mocca halvskinn, helt original, helt felfri, vaxad minst 2 ggr/år så lacken är nyskick, jag är 3:e ägare (haft den 7000 mil), ett par stenskott dock. Sommardäck bak behöver bytas (18x35x255). Tror ni jag får 95'-100' vid privat försäljning?

Borde jag vänta till i höst då nya 3:an finns i Touring så att E91-priserna tar en liten nose dive?

Saken är att jag inte vill lägga pengar på E46:an (urkoppling airbag 1500, återmontering 1500kr, sommardäck 4000-7000kr, och ev. nya v-däck till hösten 5000).

Är lite förvirrad och behöver lite olika infallsvinklar, vad säger ni?
Tycker att 75´ i inbyte är bra betalt. Tror inte att du får många kronor över 80´ vid privat försäljning men du kan ju alltid slänga ut en annons på uppåt 100´ och kolla responsen.
Om det ska va någon vits med att vänta till i höst för att priserna ev. dippar lite så måste du väl nästan sälja e46an nu och spara/förvalta pengarna till hösten eftersom den också minskar i värde hela tiden.

De bilar som du länkar till tycker jag verkar ok. Är ju i princip "nya" bilar så historiken bör vara enkel att kolla upp. Gå på magkänslan vilken som känns bäst sen är det bara att handla! Har själv nyss köpt en e91 LCI och supernöjd än så länge!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Förstår varför du gillar den från ProAuto. De verkar vara BMW ÅF.

Den är importerat från Tyskland av ProAuto själva.

Fin spec har den! :)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Själv tycker jag att det är lite konstigt att du vill byta bort en mellanklassare mot en annan mellanklassare... speciellt när du säger att e46an är för liten. Vart är e91 större i så fall?
Å inte kan det väl vara 1500kr för bortmonteringen av airbagen som får dig att byta hela bilen? ;)

// Erik
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Heinz, som jag skriver i mitt näst sista stycke i OP så kommer det att behövas visst kapital för att hålla igång E46:an. Behåller jag den så byter jag nog alla 4 sommardäcken och antagligen alla 4 vdäcken till nästa säsong.

Har dessutom precis lagt 3100kr på klossar och slitagevarnare runt om.

Hur ska jag uttrycka mig.. Jag vill ogärna lägga dessa pengar om jag inte ska behålla bilen eftersom jag antagligen inte får tillbaka mycket av de pengarna vid försäljning/inbyte. Det är "tillfälle" att byta.

Sen sägs det att E91 är lite större än E46, speciellt i baksätet. Tyvärr tilltalar inte E61 mig och F11 är lite för dyr om man ska ha motsvarande spec.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har båda ungarna i baksätet, så då slipper man koppla bort airbagen och skönt att slippa han e fram som skymmer sikt och höger backspegel.
Dock sitter den äldsta 7år framåtvänd bakom mig sen den lille föddes (nu 3år).
Det blir i o för sig inte gott om utrymme för passageraren fram, men de första 8 månaderna med babyskyddet bak var det helt ok.

Hade jag haft 300.000 skulle jag nog satsat på en 325d.
Den här kanske:
Länk
(I och för sig silver)
Hur lång är du och din fru?
Har haft en E91 under två år med två barn och jag tyckte helt klart att bilen var i minsta laget. I början kändes det OK, mycket tack vare att vi hade en V70 också, men efter ett tag kändes det att en bil i den storleken inte längre ett alternativ för oss. Visst gick det med två framåtvända stolar i baksätet och vagn i skuffen men det blir trångt. Tänk på att barn växer - snabbt!

Jag hade därför utan tvekan funderat på en storlek större dvs Passat, Suberb (som du själv nämner) eller kanske E-klass. Det finns också A6 Avant som alternativ till E61 om du nu inte gillar den.

Nu kommer säkert en person på 170cm med två barn som säger att det funkar förträffligt med E91 men detta är som sagt min åsikt...
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
325d är såååååååå mycket trevligare bil än 320d. Hela bilen förvandlas när man blir av med knattret och får ett mysigt muller istället. Jag kör min automat 5-serie på 0.7, en 3-serie manuell lär vara betydligt snålare och ligga bara något över 320d. Ekonomin kan jag inte tänka mig blir så mycket sämre och 245' är väl inte på nåt sätt dyrare än de första du länkar till?

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Denna är väl den närmsta 325dAT som tilltalar mig.
Länk (ingen krok)

Nej, 325 blir fler körda mil innan inköp, dyrare inköp, fler ägare, antagligen sämre skick, 3500kr i skatt vs 2300kr. Visst är 6:an finare men efter noga övervägande nöjer jag mig med en 184hk-20d. Nästa bil får bli lite mustigare. :)

Dessutom ser bilen på ProAuto ruskigt fin ut med en ruskigt trevlig spec. Den har tydligen gått som intern tj-plåt på BMW i Düskland och ProAuto har budat in den. Snöar mer och mer in på den. Usch. :)

Har ni någon erfarenhet hur det funkar med 3år/8000mil service när man köper på annan ort? Jag vill ju inte köra från skåne till Nyköping för att serva bilen. Kan man serva dem på valfri BMW-verkstad?
Verdi
Köpa en begagnad 320d touring för 280' måste vara en svindålig affär. Man kan ju beställa nya som är mer välutrustade för 330'.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Du menar som denna?
Länk

Notera, 60.000kr upp.

Eller vad tänker du på? Har BMW någon kampanj jag inte känner till?
Karl-Hilding
För 14 dagar sedan köpte en av grannarna en 320d -11.
Mil 1.300. Komfortpaket, Sportstolar, Metallic.
Pris: 235.000 SEK.
Köpt av aukt BMW-handlare.
Karl-Hilding
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Saxat från BMW.se:

Just nu kan du spara mer än 100.000 kr genom att köpa en BMW 320d Touring. Du sparar faktiskt mer, ju mer utrustning du väljer. Så här enkelt fungerar det: Bilen har redan från början ett lågt pris: 299.000 kr. Väljer du till Advantagepaketet får du det för bara 9.900 kr. Och då får du dessutom välja ytterligare två av tre tillval för 9.900 kr: xDrive och Servotronic, Navigationspaket Business eller automatisk växellåda.

Innehåll Advantage Edition: Takrails, Automatiskt avbländande backspegel, Armstöd fram, PDC bak, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare, Radio Professional, Lädersportratt, Lättmetallfälg V-eker 285, Sportstol fram, Xenonstrålkastare, Belysningspaket, Förvaringspaket, Interiörklädsel tyg/läder Impuls.

Innehåll Navigationspaket Business: Navigation Business, Röststyrning, Förberedelse för Bluetooth-telefon, USB-anslutning.

Modell/Tillval..................................Erbjudande...............................Ordinare pris
BMW 320d Touring.......................299.000 kr.................................329.500 kr
Advantage Edition............................9.900 kr...................................59.400 kr

Om du väljer Advantage Edition får du även välja två av dessa tre tillval

Tillval..............................................Erbjudande...............................Ordinare pris
1. xDrive och servotronic..................9.900 kr...................................22.600 kr
2. Navigationspaket Business............9.900 kr...................................23.000 kr
3. Automatisk växellåda.....................9.900 kr...................................21.700 kr

Erbjudandet gäller tom 31 mars 2012. Enskild återförsäljare äger rätt att sätta egna priser.

Lägg därtill vdäck på 7000kr och dragkrok 10.000kr så blir det bortåt 350'. Väldigt prisvärt, men en del upp från 270'.
Karl-Hilding
Eller varför inte denna. Länk
Lika stor inuti som E90.
Fri service följer med bilen och inte ägaren. Har själv köpt två bilar hos Novation i Uppsala och det går utmärkt att serva bilen gratis hos BMW Malmö...
Verdi
Tycker 80 tusen är rätt billigt ändå.

Du får ju tillbaka en hel del av det när du ska sälja om 2-3 år. Det är ju 2 årsmodeller som skiljer och några tusen mil mindre.

Du får dessutom nybilsgaranti, fri service, får välja färg, bilen är helt ny osv osv...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
9.900 för navi business med idrive, bluetooth samt USB får anses som varande ett kap! :)
Visst kan det tyckas mer prisvärt att beställa en ny nu när de har bra priser på BMW men det blir ju trots allt upp mot 340´-350´ med drag och vinterdäck som qsacage skrev tidigare och har man ett budgettak på 300´ kan det vara ganska svårt att öka på den summan med runt 15% så jag förstår mycket väl resonemanget här.
Hittar du en fin bil med rätt spec. så tycker jag du gör rätt i att handla!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag har en exakt likadan som du länkar till proauto. Förutom bakluckan. Jag är mkt nöjd!
Karl-Hilding: Det kan knappast ha varit en Touring din granne köpte? En vanlig E90 utan M-sport börjar bli "dirt cheap" idag i och med F30 så priset låter faktiskt rimligt.

Touringen ligger oftast ca 20kkr upp jmf med sedanen och då är den i klass med bilen du länkar till.

Om jag skulle köpa en fabriksny E91 idag skulle jag utan tvekan lägga på utrustning som mildrar värdefallet pga det kommande modellbytet.
Ex skulle jag absolut funderat på M-sport, drag samt automat.

Men nu förstod jag det som att detta inte var ett alternativ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.