AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
22.956

Köpråd 320dAT 184hk Advantage + krok

Sida 5 av 7
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det funkade förra året som var den snöigaste på ett par decennium på min sladdglada Z4.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En sak vad som funkar, en annan vad som är prisvärt.

Nog borde man kunna få premiumdäck (Nokian/Michelin/Continental/Bridgestone/Pirelli) på dubb + alufälg för 10.000kr. Ska undersökas iaf.

Leverans av bil im. :) Återkommer med bilder.

Stort tack för alla tips.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kolla blocket då... kan ju finnas fina grejer där. Dessa kanske? Länk

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Inte original, men heller inte svettiga pengar.

Mvh Martin
Verdi
Utbudet av vinterdäck på blocket är inte det bästa den här tiden på året. Vänta med att köpa det till i höst. För 10 tusen får du en fin uppsättning.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
325d kan man inte få med xdrive, vilket du iof inte listar som krav, men särskilt skönt med en extra säkerhet när man har barn.

Köper man BMW performance får man lika många hk som 325d (199).

Men visst, Laufkultur (motorgången) är lite rå emellanåt. Främst vid körning inne i stan. När man kommit upp i fart känns motorn rätt ok.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har fått bilen nu. Återkommer med en debrief inom kort.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här kommer en bild, killar: Länk

Riktigt nöjd hitentills. Bilen är skön att köra och motorn vibrerar/hörs inte mer än bensinfyran i Civicen. Helt klart mer avslappnad körning med tomatlåda, mindre hetsande.

Ligger på 0.5-0.65 vid blandat landsväg/motorväg/lite stadskörning. Under 0.5 vid ren landsväg.

Enda set backen var väl att när 3-åringen bakvända stol väl var monterad fram så var endå hans fotutrymme för lite. Karl är för stor helt enkelt så han får sitta framlänges fram med airbag off. Borde vara ok? Frun med den nyfödda i turistklass.

Spontana skillnader mot min 325:
+ Lugnare körning, mindre hetsig.
+ Skön automatlåda, skön motor.
+ Tyst i kupén vid 120-140 km/h.
+ Belysningspaket, trevligt.
+ Radio pro = helt OK.
+ SOLID interiör, huggen ur titan!

- Bagaget hade gärna fått vara lite större, det var lite trångt att få in 2 sulkys (kan inte stänga gardinen).
- Hur kollar man oljenivå???
- Hur avaktiverar jag att bilen blinkar 3x vid "snabb-blink" med blinkers. Vill att den ska blinka 1 gång endast.
- Bilen inbjuder inte till lika aktiv körning som min f.d. 325i.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ber som vanligt om ursäkt för stavfelen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis! Den ser fin ut! Slutade det med att du köpte en helt ny?
Verdi
Det står i handboken hur man ställer om hur blinkers ska agera.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Grattis, ser ut som ett trevligt köp!

Tror du gjorde rätt som tog automat också, passar fint i kombination med den vridstarka dieseln. Vad gäller blinkersen har jag själv ett blink istället för tre, så det går säkert att ställa in, kolla manualen som Verdi säger. Dieseln har oljesticka så det får du kolla manuellt. Och inte bara får, du bör, för med dom långa serviceintervallerna BMW har kommer du garanterat att behöva fylla på lite grann någon gång.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har bara tyska manualer än, svenska beställda.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Verkar som man har köpt rätt bil iaf:
Länk

LET ME CUT straight to the chase here: if I was in the market for a new BMW right now, this is the one I would buy - the 320d.

And it has an absolute cracker of a diesel engine.

So, if this was an exercise in ticking boxes, there can’t be many more to tick at this point.

And if that is all you need to know about the 320d, stop reading now and save us both a lot of time and effort.
fz
2
fz1
320xdA
Kul att du är nöjd med bilen, men hur får du bränsleförbrukningen? Min snittar 0,75, lite stad mest motorväg...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
0.75 låter lite väl steep. 0.66 ligger jag på nu med 60% motorväg (120-139km/h), 40% stadskörning (30-55 km/h). Har kört snällt överlag, men någon omkörning sådär.. Underbar lågvarvseffekt i spisen!

70-90km/h ligger den på stadiga 4.0 L/100km !!

Kommer ni mycket mer än 1000km på en tank?
Förvisso ingen 320 men ändå Länk
Första tankningen jag gjorde var 0,51 uppmätt vid pump / körda mil.

Ett tag tyckte den att det gick köra 129 mil på 61 liters tank dvs. 0,47 l/mil. =)

Att ändra 3 x blink: Sätt på tändning, bläddra med "upp-ner" knappen på blinkersspaken till du kommer till symbolen med en nyckel. Tryck in sidoknappen på blinkersspaken. Bläddra tills du kommer blinkfunktionen. Tryck in knappen igen och välj vad du vill ha.

///M. Pedersen

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
>Känns som jag kan få Nokian Hakka dubbat (eller Michelin / Continetal) på
>valfri alufälg för runt 10.000 hos min lokala däckhandlare.

Runflat? Låter billigt i så fall, om det inte är en ren skitfälg. Vanliga vinterhjul går kanske att greja för det priset om det är piratfälg. Alla BMW:s fälgar börjar kring tre tusen styck (även dom 16 tum som är till EDE, streamline).
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack för blinkers-infon, /// M ///. Det är fixat.

Micleg, det var inte RFT på originalfälg jag skulle få hos BMW heller. F.ö. tror jag inte jag kommer köpa vdäck RFT, har aldrig fått punka i mitt liv och skulle man få det kan man köpa sån där tube-grej och ha liggandes i bilen.

Nej det blir nog "vanlig" fälg med vanliga vdäck till hösten.

Fler som vill delge vad ni kör era traktorer på?
råbban
0,47liter/mil när den fick lufsa Skara-Sälen-Skara för några veckor sedan. Då har jag ioch för sig ingen "tomatlåda" men fy vad gött med några kontrollerade ställ genom rondellerna i Sälen.... Snart åker 19" på undrar vad det gör med förbrukningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.