|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Tack pew!!! Håller med till 100%. Vill ni ha svaret på affären eller ska vi gissa mer? | |
| Eftersom det är dåligt med bud så kan du säga svaret :) | |
| Såldes för 87` till en herre från Göteborg som skulle ha bilen till hans 18-åriga grabb. Mycket trevliga. | |
| Var nära (88), | |
Karl-Hilding |
Ja nog var din 325 fin alltid. |
|
Usch nu får ni det att låta som om jag gav bort den för billigt. :( Den var verkligen jättefin. |
|
|
Kalkyl över lite kostnader över ganska precist 3.5 år. Inköp Sept 2008: 172' kr. Såld för 87'. Värdeminskning 85'kr eller 85/3.5= 24.3' kr/år. Service: insp1, oljeservice, insp2, ca 2500+1500+4000 = 8000kr eller 2285kr/år. Mil: från ~3000 till ~10.000. Extra kostnader: Batteribyte ca 1500kr. Nummerskyltbelysning ca 650kr. Bensin: 7000 mil x 14.50kr = 101.500kr. (högt räknat) ________________________________________________ Totalt kostnader utan bränslet: 95.150 kr eller 13,6 kr / mil. Totalt kostnader med bränslet: 196.650 kr eller 28,1 kr / mil. |
|
| Har fått erbjudande på BMW om odubbade vdäck på icke-BMW alufälg för "nettopris" 7000kr eller dubbade för en dryg tusing mer. Borde jag ta det eller borde jag vänta och handla fräscha vdäck till höst ist? | |
|
Glöm inte försäkring, skatt, besiktning, ev garage/parkering.... Mvh Martin |
|
|
Rätt. Försäkring ca 6500kr/år x 3.5 = 22.750 Besiktning 300kr x 3 = 900 kr. ________________________________________________ Totalt kostnader utan bränslet: 119.800 kr eller 17,1 kr / mil. Totalt kostnader med bränslet: 220.300 kr eller 31,5 kr / mil. |
|
|
Ah, glömde skatten: 2300 x 3.5 = 8050kr. ________________________________________________ Totalt kostnader utan bränslet: 127.850 kr eller 18,3 kr / mil. Totalt kostnader med bränslet: 228.350 kr eller 32,6 kr / mil. |
|
Karl-Hilding |
Ja helsicke vad det springer iväg och ändå så har du inga reparationer på kostnadskontot. Oneklingen en fin bil du hade. Jag köpte vår 325 -03 för 142´våren -07. 6.700 mil. Sportstolar, skinn, komfortpaket, metallic. Inget mer. Sålde den aug 2010 med 16.200 mil för 77´. Och ångrade mig ett par timmar senare... Då var den finare än när vi köpte den. Reparationer cirka 12´+ service. Vill inte räkna på det... Din 325 hade jag inte varit rädd för att köpa. Blir billiga mil med kunglig komfort och fin sexa under huven. Tänker på de som ger mer än det dubbla (2x87) för en ny liten Toyota som är plastig resonansburk. Huvaligen! |
Karl-Hilding |
Men att köpa en fin beg BMW är en bra affär om man nu inte råka ut för en massa stora rep som en sk auk BMW-verkstad skall lösa. Då springer tusenlapparna iväg. Men när vi hade lite bilkostn på tapeten så glömmer man lätt en del. Förmodar att du köpte en eller två omgångar däck också. Fö är 7.000 för nya vinterdäck inkl. fälg billigt. Jag gav för mina ContiContact5 8.000 utan fälg. Min 530LCI hade nypris ca 570´ 3 år senare och 9500 mil så hade jag köpt den för 233´ Räkna på det...:-) |
|
Ja, kostnaderna springer iväg... sen om man är petig och tänker på bilvårdsprodukter så kan man nog lägga på en slant till... ser till mig själv att GDS-hallen får in lite cash varje månad, likaså vax, schampo, avfettning, ny svamp för varje tvätt, etc etc... Mvh Martin |
|
Karl-Hilding |
Helt rätt Kahn-d. Jag har tvättat 2 bilar x 4 ggr/mån i GDS-hall i vinter. Hallkostnad 1.5 tim. 150 kr. Avfettning 1 liter. 75 kr. Svamp inkl. shampoo 25 kr. Summa: 250 kr x 4 = 1000 kr/mån x 2 bilar. 2.000 kr. Lätt man glömmer såna "småsummor". Plus all spolarvätska på våra underbara saltade vägar... Ibland går det en behållare på 10 mil. Mao det gäller det att köra en bil man trivs med :-) |
|
Fick reda av köparen till min E46 av den gick igen besiktningen u.a. Känns bra. Saknar henne... Hoppas den nya kommer snart så man kan döva samvetet. |
|
|
Karl-Hilding: Använder du en hel liter avfettning vid tävtt av en bil en gång? 1liter varar till flera tvättar för mig. Glad att du tvättar på ett ställe med rening när du använder så ymnigt med kemikalier. Vil du få det lite billigare så köp stordunk och häll själv upp i sprayflaska. Min "engångs-sprayflaska" från Preem har återfyllts många ggr och funkar bra ännu. och literpriset är bättr epå 4l dunk på på 1l-flaska med spraymunstycke. OCh du kan nog vara lite snålare med samma resultat. Vatten med högtryck tar en hel del -särskilt med ett tunt lager avfettning först. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Fick av BMW erbjudande på odubbade Hancook vdäck på alufälg (icke BMW) för 7000kr, alt. dubbade Hancook för 10.000kr. Låter inte som den bästa dealen va? Känns som jag kan få Nokian Hakka dubbat (eller Michelin / Continetal) på valfri alufälg för runt 10.000 hos min lokala däckhandlare. |
|
| Fram till nu måste jag säga att BMW Theanders skött sig mycket bra. Bilen ska rekondas, poleras och vaxas innan leverans. | |
|
Hancook gör väl inte de bästa vinterdäcken direkt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.