|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| M3_Rune, har du fått iordning på tomgången? Min 3.2a har börjat fått liknande symptom vid kallstarter, dvs den höjs i cykler (upp till 1800rpm) till den blir genomvarm då den går helt normalt. | |
| Min bil går fortfarande hur bra som helst, kall som varm går den jämnt och fint. Problemet på min måste ju ha varit någonting med magnetventilerna men hur och varför har jag inget bra svar på. | |
| Har nu kört ca 50-60 mil utan problem. Besiktade idag och alla avgasvärden va jättebra:) Sista tankningen hade den dessutom dragit närmare 1dl/mil mindre soppa än vad den gjorde förut vid liknande körning. Bara att hoppas att det håller i sig så man får njuta hela sommaren! | |
|
Skall klicktesta mina magnetventiler med och se om det gör ngn skillnad. Har dock besiktat med goda avgasvärden. Så jag undrar vart felet egentligen är. Kommer att mäta upp signalkablarna från Ecu om det finns brott där. /Scnitzermann |
|
|
Har nu klicktestat mina magnetventiler till vanos. De på insugssidan klickade ordentligt medans de på avgassidan klickade lite blygsamt i början, Efter ett par dyningar med 9 volt så började även de klicka rejält. Upptäckte även att o-ringen till oljesticksröret nere vid oljetråget läckte. Bytte den och gav mig ut på provtur. S50b32an startade som den skulle och gick kanon hela test repan. Skall låta den stå tills imorgon och se om det här har löst de höga varvtalen vid kallstart(1600rpm) som jag hade innan. /Scnitzermann |
|
| Att två klicka mer än de andra beror säkert på att de hade lite olja i sig... | |
|
Inte mkt olja där inte. Jag körde dem i ultraljudstvätten innan. /Scnitzermann |
|
|
En uppdatering såhär 1 år senare: För ett par veckor sedan kom den oroliga tomgången tillbaka och bilen kändes inte lika rapp som den bör göra... Har haft mycket annat att stå i så bilen har blivit stående i garaget men så här om dagen så va det dags att ta sig en titt på bilen. Eftersom mitt problem sist avhjälptes med att klicka magnetventilerna började jag i den änden nu med. På insugsidan ser allt bra ut och det klickar fint. På avgassidan däremot ser jag först på den övre ventilen att den minsta av o-ringarna har torkat och delat sig(2 år gammal bara och få mil körda) Aha! tänkte jag och trodde att felet var hittat. Vad värre är att när jag får ur den nedre ventilen så är den spräckt! Delen längst ut(eller in om man så vill) mot topplocket har börjat separera! Se bild: Länk Någon mer som har råkat ut för detta? Känns som ett relativt ovanligt fel. Och är det någon som har en ventil liggandes till försäljning? Frågade på bmw och de ville ha drygt 10´000:- !!!!!! för nya ventiler, De säljs endast 2 och 2 tydligen. |
|
|
Aj,aj! Såg inte roligt ut. Nu har du tur! Jag har precis fått en ventil över vid byte av mina avgasventiler. Fick problem med mina ventiler på avgassidan igen och beslöt mig för att prova med ventiler, eller solenoider, frn en abspump som det pratas om i en del engelska forum om. Det fungerade alldeles utmärkt! Har kört ca 110mil med ventilerna frn abs pumpen och S50b32an spinner som alldrig förr. Kan tillägga att mina ventiler var väldigt trötta och skakade man på dem så rasslade det i dem. I varje abs pump så sitter det 6 ventiler men man kan bara använda 3 av dem. De andra ventilerna har en impedans på 6.3 ohm iställer för de 3.3 ohm som orginal ventilerna har. Så, behvöer du en ventil har jag en liggandes! Länk /Scnitzermann |
|
|
Det låter ju helt perfekt! Köper den gärna av dig! Antar att det bara är att löda dit "bolt on" så att säga? Vi kan ta pris och kontaktuppgifter via PM |
|
|
Visst är det "bolt on". Du behöver bara löda bort det lilla kortet med kablarna till den "nya" ventilen och sedan plugga i den. /Scnitzermann |
|
|
Har haft vandrande tomgång på min M3 3,2. När jag skulle besikta i år fick jag nedslag på hc. Kan vara tjuvluft sa besiktningsmannen. Eftersom jag redan misstänkte tjuvluft pga tomgången så rev jag hela insuget. Slangarna till vevhusventen var helt slut, en gick sönder helt när jag tog i den. Bytte dessa slangar samt alla o-ringar. Det är ett helt gäng kan jag säga, blev nästan 2500kr i delar, med rabatt... Satte ihop i helgen och nu är tomgången helt stabil och även gassvaret är bättre. Ombesiktning senare i veckan. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Sådär ja! Nu är allt i sin ordning igen. Bytte den trasiga magnetventilen och nu går bilen som sig bör igen. STORT tack till scnitzermann för att jag fick köpa ventilen och för monteringstipsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.