AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.225

Orolig tomgång M3 e36

Sida 1 av 2
Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
Tja! en kompis till mig har en e36 M3 -94 med taskig tomgång,

förra ägaren hade sågat hål i luftburken på den sidan mot framskärmen och vi undrar väl lite om det kan ha med det att göra?

Vi har provat ryckt LMM kontakten men inte mycket till reaktion där, vissa säger att det är så olika från bil till bil om det ska reagera eller inte..

vid gaspådrag går bilen bra, men vissa tendenser till ojämnt antal hk i registret runt 4500varv ungefär.

När man gasat upp den till 50km/h och sedan måste stanna för ett rödljus så faller tomgången ganska snabbt nära noll och fångas sedan upp och börjar svaja som en "vässad V8 med kompressor" tills den lugnar ner sig och går till 800,900 varv och lite blöddrande..

Vi funderar på LMM men man vet ju inte helt exakt.. kan väl även vara lambdasonden kanske??

Bilen påstås vara chippad och hade läst nånstans här att det inte var det nyttigaste att göra?

nån som har några erfarenheter??

Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Jag tycker det låter som LLM.
Någon reaktion brukar det alltid bli om man rycker en fullt fungerande LMM
När man rycker kontakten brukar tomgången höjas en kort stund, för att sen gå tillbaka till normalt.

Får ni ingen reaktion över huvudtaget när ni rycker kontakten så låter det som sagt som att LMM har tackat för sig.

Lamdan kan det också vara.

Om ni inte vill byta massa grejor på ren chansning är väl en felsökning hos bmw ett alternativ.

Lycka till
Visa användare
36
Jimi_M3
BMW M3 e46 2002
Toyota Supra mk3 1989
Vw Jetta -85
Ja jag trodde också på LMM..
Kompisen har blivit varslad för ett tag sen, vill inte göra sig av med bilen så billigaste alternativet är ju att föredra.. vad brukar felsökningen ligga på och finns det något billigare ställe än hos BMW?

Följdfråga: Kan LMM ha blivit skadad av hålet i luftburken? det är ju ändå sågat före filtret så ingen skit borde kommit in och sabbat..? Och hur har era bilar gått med öppet luftfilter? Jag provade lyfta locket på min e46 M3 för att få höra insugsljudet men den gick sämre och tyckte det verkade konstigt med tanke på öppna luftfilter osv..? Är det ingen här inne som är expert på sånna saker?

mvh
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag kör med enkonigt GreenCotton på min e36. Man ska låta bilen stå i 30 min på tomgång när man monterat ett sånt filter vad jag hört.
Sen bluddrandet och problemen med din kompis bil kan vara många olika saker. Allt från lmm,lambda,stift mm mm. Även vanos har liknande problem.
Felsökning är det jag rekomenderar mig. Har alltid funkat för mig.

/Fredrik
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Att LMM ev har pajat beror troligtvis inte på att det finns ett hål i luftburken, det finns det ju redan original och det kvittar nog om luften kommer framifrån eller från sidan. Om LMM är ok bör bilen reagera vid urkoppling. Att kolla LMM, lambdasond och stift är en bra början. Läckande packningar runt tändstiftsbrunnarna är ju inte helt ovanligt och kan ställa till sådana här bekymmer.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Vet att min tomgång blev sån som du beskriver. Alltså när man kör och varvräknaren dippar ner flera gånger när man kopplar ur när bilen rullar.
Då va en lambda trasig. Luktar bilen mycket bensin precis när man kliver ur bilen när man precis stängt av den? Det gjorde min iallafall.

Sen det jag märkte när lmm va trasig va att den gick hårt. Va inte lika pigg på högre varv. Samt den reagera inget när jag kopplade ur lmm. Trött helt enkelt.

Och vanos kan det också vara. Låter den nåt? Är packningarna bytta? Är stiften bytta?

/Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle börja leta efter vakumläckor, motor ska gå jämnt med eller utan lmm.
Kolla tomgångsventilen tex.
Skulle även sätta igen de uppsågade hålet till luftburken. Aldrig bra att ta in luft på andra ställen än tänkt. luften till inloppet till burken går igenom lite olika fällor för vatten och de grövsta skiten inte ska ta sig in.
Min 3.2 går precis som du beskriver. Jag har letat vakumläckor som en idiot utan resultat, bytt tomgångsventil utan resultat och även testat med en LMM som jag vet är ok, detta utan någon som helst skillnad. Har även bytt o-ringar i VANOS och lödningarna såg bra ut, har iof ej klick-testat med 9v-batteri. Detta var förra säsongen, har haft bilen undanställd över vintern på "omekbar" plats. Nästa steg fram i vår blir nog att testa lambdasonder och undersöka VANOS lite mera.
Får inga felkoder på BMW, förutom på LMM när den kopplades ur. Bilen gick med nöd och näppe igenom SBP:s avgaskrav, har dock inte protokollet här så jag kommer inte ihåg va värdena va.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
M3 Rune

Vanosen är det nog inga fel på. Det skulle man se när du felsökt den isåfall.
Så det kan du nog vara lugn över!
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Min vandrade pendlade mellan 600-1100 varv det visade sig vara en vaccin slang under insuget som saknades. Upptäcktes genom att spruta brakcleaner runt och under insuget och då ökade varvtalet.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Låter som tjuvluft!
Potentiella ställen är gummit mellan LMM och plenum, slangar till vevhusventilation, slangar till tomgångsmotor, gummina mellan runners (trattarna) och plenum, o-ringar mellan topp och spjällhus, o-ringar till vacuum-rail.
Jag skulle nog ta lös plenumet och inspektera alla gummin och slangar eftersom jag demonterar. Inget speciellt avancerat jobb, men rätt tidskrävande.

Extra hål i luftburken är inte skadligt, men man bör byta standard pappersfilter mot ett skumgummi- eller bomullsfilter så det inte förstörs om det kommer in lite vatten i luftburken. Själv kör jag uteslutande med K&N (bomull). Det är amerikanskt så jag rekommenderar eBay för bästa pris.

Om motorn går bra på höga varv och belastning tror jag inte på LMM. Kan dock vara Lambdasonden.

M3_Rune: Kolla på protokollet om det var Lambdavärdet som var högt. Isf går den snålt och det indikerar på tjuvluft.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Det va CO som va precis på gränsen. Så här såg det ut, gränsvärde inom ():
CO 0,5(0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 060 (100)
Lambda 1,0 (0.97-1,03)

Tankar om detta? Någon som vet vad som brukar kunna orsaka hög CO?
Länk

Är det denna?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Har du läst av felkoder? Om inte gör det. Kostar en 500ing och det är det värt.

När min lambda va kass va värdet inom gränsvärdet på bes. Men när jag felsökte visade det sig att den fick likström. Hade iofs lite sämre värden än du på bes. Men Co va kass på tomgång vet jag.

Nä är den inte trött på högvarv tror ja inte på lmm.

Al
4
Alexis81
520 F11 -14
530 F11 -15
Jimi_M3

Hur har det gått med felsökningen/problemet?
Va ut en sväng i garaget nu på kvällen. Skruvade loss magnetventilerna och klicktestade dem. Samtliga klickade fint och ingen olja på "fel" sida om o-ringarna.

Nu när jag startar bilen går den rent, men nåt knas är det. Den har lite konstig tomgångscykel; först går den helt normalt, typ 8-900 rpm i ca 8-9 sekunder sedan hörs ett litet klickljud och tomgången höjs till ca 1300rpm i 7-8 sek för att sedan göra en snabbdip ner till 500rpm(lägger nästan av) sen börjar den om på normalt varvtal igen och så blir det samma cykel om och om igen. Jag har inte kunnat provköra bilen så den blev genomvarm pga viss vätskepåfyllning under tiden i garaget=) så jag vet inte om det ändrar sig när den blir riktigt varm.
Tankar och ideér om detta mottages gärna!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är de tomgångsventilen du hör?? Prova koppla ur? Sitter dock väldigt svåråtkomligt!
Men du kan även passa på och kolla efter trasiga slangar under plenumet när du är där och river..
ch
129
cheffer
525i -90
Kallstartsventil?
Förmodligen är det tomgångsventilen jag hör. Den böt jag förra året, iof till en beg. men jag tror inte att det är nåt fel på den, va förmodligen inget fel på den som satt där innan heller då bilen gick precis lika innan bytet. Kan hålla med om att den sitter lite illa till...

Kallstartsventil? Vart hittar jag den och hur fungerar den?

Jag tror ändå att det måste vara nån luftläcka nånstans och att det är tomgångsventilen som försöker kompensera för detta. Men det är inte lätt att hitta vart det skulle vara otätt!

Sen är jag lite fundersam på hur bilen kunde börja gå bättre efter att jag haft ur magnetventilerna. Det enda jag gjorde va ju att klicka ventilerna och sedan satte tillbaka dem.
Nu har jag varit ute på en rejäl testrepa och kört bilen ordentligt varm. Döm om min förvåning men nu är tomgången helt stabil på ca 800rpm, inget blödder och inga misständningar:-) Känns även som att den svarar rappare på gasen och den drar fint ända upp till 7000rpm! Regnade ganska mkt så det va lite spännande att trycka på fullt!

Frågan är nu: Kan magnetventilerna ha varit kärva på något vis och "kom igång" genom att jag klickade dem med 9v-batteri?

Känner mig riktigt nöjd att bilen går som den ska igen men man blir ju nyfiken på varför det blev som det blev.
Al
4
Alexis81
520 F11 -14
530 F11 -15
M3_Rune

Hoppas att det inte kommer tillbaka. Jag har samma problem som dig. Och efter byte av oringar och omlödning av magnetventiler så gick den hur fint som helst. Och som du skriver kändes den även rappare. Men inget som varade för evigt.

Efter bara nån mils körning så var samma ojämna tomgång tillbaka. Jag har inte kommit på vad jag ska dra för slutsatser av det.

Kanske kan ligga nåt i det du säger att dom kärvar på nåt sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.