|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hur löser ni det som inte har bränsledriven värmare till er 520d på vintern? Installerar ni kupeuttag i efterhand eller sätter ni helt enkelt i en iskall bil på morgonen? Känns inte premium i mina ögon. Instämmer med er andra att diesel är det enda rätta om man ska tänka på att bilen ska vara attraktiv när den ska säljas. Har kollat på några andra som ligger ute också då min kära sambo verkligen kräver att det ska vara dragkrok. 10% känns som sagt väldigt snålt på en demobil som gått 1400 mil. Man får väl runt 6-8% på en ny. Sen ska det köpas vinterdäck på det för det har man ju inte heller.. Sen måste yngsta dottern ha en barnstol då bmw inte har integrerade som volvo har.. Hmm det blir dyrt det här.. Men jag ska ha en! //Henrik |
|
|
gunner77> Garage är ju också ett trevligt alternativ. Behöver sällan använda bränsle eller elektrisk värmare då. __________ Mvh Grelle |
|
| Jo varmgarage har vi men bilen är sällan varm inuti ändå.. ;) Kallstart är ju ingen höjdare heller men det verkar som man får vänja sig vid det... | |
| Kallstart blir det oavsett bränslevärmare, på BMW värmer den enbart kupen. Så det blir kallstart varje gång ändå :) | |
|
Gunner77, vad vill du ha då? Kvittar det?? Du har väl någon uppfattning om vad du villa och skulle trivas med? Jag menar, det är ju enorm skillnad i karaktär och motorgång mellan 520d och 523i. För mig är en kostnadsskillnad på kanske 2kr/mil helt försumbar, då väljer jag vad jag vill ha. Och för mig är det solklart i det här fallet. :) |
|
|
marin849. Jag gillade som sagt dieseln bättre än vad jag gillade 523:an så jag vill nog ha en diesel ;) Sen att den är lite billigare i drift skadar ju inte heller.. På minussidan på dieseln är det knatterljudet vid stillastående och innan man kommer upp i fart som man får leva med. Provade däremot inte 523:an mer än en halvtimme så man kanske ska ta en längre provtur för att ge den en rättvis bedömning. Men 204 hk i en så stor bil känns lite för lite, kanske ska ta och vänta in en 528 eller vtech uppgradering om jag ska köra bensin. //Henrik |
|
| 520d är väl 184hk? | |
| Tänkte mest på 523:ans 204hk.. | |
| Vilket är mer än 184hk. | |
|
380 Nm bei 1.900 – 2.750 U/min kontra 270 Nm bei 1.500 – 4.250 U/min (tack vare lågt effektuttag på 523). 71% av momentet över ett 2,8ggr bredare område. Med hänsyn tagen till dieselmax vid 4000 och bensinaren vid 6100 blir det omskalat med skillnaden i utväxlingen som kompenserar för skillnaden i vridmoment och lurar alla att dieslar är så starka eftersom ingen tänker på att växlarna är lika mycket högre som dieseln är starkare/varvar mindre... 380 Nm bei 1.900 – 2.750 U/min för 520d kontra 401 Nm mellan 1008-2850 rpm för 523i omräknat med utväxlingsfaktor Bensinaren solklar vinnare, inräknat att man slipper traktorkänsla, får skönsång, ett bredare arbetsområde som inte helt saknar kraft över/under ett visst rpm, samt snabbare gaspespons och till råga på allt färdas man med full värdighet bakom sex cylindrar som sig bör i en BMW hihi. Dieseln gör 0-100 på 8,1s och 523i på 7,9s. Bara mina fem öre... Allt ovan är eg. fullständigt ointressant då det inte är jag som skall köpa bil. :) |
|
|
gunner77: Jag brukar oftast föredra dieseln av precis de skäl du själv nämner, helst kopplad till en trevlig drivlina som den 8-stegade automaten. Då försvinner många av dieselns handikapp med svårdoserade starter och tjuvstopp. Bottenvrid är alltid bottenvrid och för vardagsbilisten är det kanske det viktigaste. Sen kan man alltid gräva ner sig i sifferexcersis och detaljer som bevisar motsatsen men precis som dig har jag upplevt dieslarna som betydligt trevligare för vardagskörning än motsvarande bensinare. Förutom när det gäller gångkultur och motorsång. Dock är jag lite tveksam i ditt fall med tanke på din korta körcykel, dieselmotorn lär knappast bli riktigt genomvarm och det är viktigt att avgastemperaturerna åtminstone någon gång i veckan hinner bli riktigt varma så partikelfiltret rengörs. Så bensinaren är absolut ett vettigt alternativ om du nu skulle falla för den. Som sagt tidigare, prova och känn dig fram. Tror du blir nöjd oavsett vilken det blir. |
|
|
Har du tänkt att behålla bilen hela livet? Partikelfiltret håller bra i Sverige med lågsvaveldieseln. De nya bilarna har filtret närmare grenröret och renas effektivare vid kortare körningar.Själv har jag provkört F11 520d och tycker den har allt man behöver om man inte är banracingsugen. Snål,stor kraft på rätt varvtal är det som lockar mig.Bensinen kostar nu en krona mer än dieslen och det är svårt att köra en så stor bensinare under litern blandad körning.Dieslen går att köra på 0.6-0.7 när jag provade. |
|
|
Ja det är lurigt det där med val av bensin kontra diesel. Jag ska i alla fall göra ett nytt försök i morgon.. Återkommer med ytterligare feedback eller rent av vad jag köpte.. //Mvh Henrik |
|
| Klart en F10 523 drar under litern och mer därtill om den fungerar (dvs skiktad förbränning alltid aktiv pga att den då och då körs lite längre sträcka så att avsvavlingen fungerar) särskilt med åttastegade automaten. | |
|
Min personliga debatt är klar. Köpte min kärra idag :) Det blev en sophistogrå 520d F11. Tack för alla era synpunkter. Case Closed. //Mvh Henrik |
|
|
Grattis! vad blev det för spec då? |
|
| Grattis! Tror du gjorde ett klokt val! Vad blev specen? | |
|
Tack! Specen är följande: Färg SOPHISTOGRAU BRILLANTEFFEKT METALLI (A90) Stoldynor LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sportratt läder S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Koffertluckamekanism automatisk S3ACA ANHAENGERKUPPLUNG Släpvagnskoppling S3AGA RUECKFAHRKAMERA Backkamera S3ATA DACHRELING ALUMINIUM SATINIERT Takreling aluminium satinerad S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sportstol S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S4URA AMBIENTES LICHT Omgivningsbelysning kupé S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi-Högtalarsystem S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB-/ljudgränssnitt S6S4A SPRACHVERSION SCHWEDISCH Språkversion svenska S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual glasering solskydd S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Takhimmel antracit Specen är nästan mer än vad jag behöver men så kan det bli ibland. Kan väl säga så här spontant efter en 30 mil lång hemresa från handlaren att jag är riktigt nöjd! Valet känns hel rätt och med en snittförbrukning på 0,6 med 10-25 km/h över skyltat är jag nöjd! Men, det är vad färddatorn säger. Ska upp till sälen imorgon och ska stämma av sen vid pumpen hur mycket det slår. //Henrik |
|
|
Grattis, så du hoppade över värmaren? Min erfarenhet vid längre körning, dvs enbart två kallstarter på en tank, så ligger faktisk förbrukning 0.05 över färddatorn. Vid kortare resor och flerkallstarter diffar det mer. Gott med hifi också, då professional inte är mycket att hurra över, det enda jag ångrar med min bil. |
|
| Stort grattis, tror du gjorde rätt. Trevlig spec dessutom. Vad fick du loss den för? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.