AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.917

Köpråd F11 520d eller 523i

Sida 1 av 3
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Hej. Jag är ny här på forumet, efter mycket tjuvläsande har jag reggat mig ;)

Provar att göra en ny tråd efter att ha postat i officiella F10/F11 tråden utan svar där.

Jag är i tankarna att byta min V70 2,5FT R-design 11:a mot en femma. Men jag är lite kluven över vilken motor jag ska välja. Valet är 520d eller instegsbensinaren 523:an, jag kommer köpa en lätt begagnad. Automat kommer det bli också.

Jag kommer köra ca: 1200-1300 per år med den. Mest till och från jobbet 1,3 mil enkel väg. Sen blir det mest semester trippar och en och annan tur till sälen när det blir längre turer. Åker kanske max 8 mil enkel bort i mellan då och då..

Har mina aningar att dieseln inte ens hinner bli varm innan jag är framme på jobbet.. Dieselvärmare till Bmw F10/F11 har jag märkt inte är som vanliga värmare.. Inte många begagnade som är utrustade med den heller..

Bensinare känns lite bakåtsträvande nu i dessa tider då allt handlar om att spara bränsle..

Jag har räknat lite på driftkostnaderna mellan diesel och bensin, och dieseln blir ju lite billigare. Men den kanske slits mer då det blir mer korta turer? Är 523:ans 204 hk i minsta laget eller passar den till F11:an? Jag har bara provat 520d än så länge.

Hjälp mig att räta ut mina frågetecken så jag får köpa min Bmw snarast! :)

//Mvh Henrik IP: ...[4.24.13]
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Välkommen till forumet! Som du säkert snart kommer att läsa kommer de flesta rekommendera en diesel - 520d är dessutom en storsäljare så det finns en hel del att välja mellan.

Själv skulle jag med din beskrivning kolla på en bensinare, eftersom det inte blir så mycket billigare md diesel, och vad man än kan säga om dieselfyran så är den inte speciellt sofistikerad. Får du tag på en 523:a så får du en bil som inte är överdrivet snabb, men med en väldigt softistikerad gång - och trevligt ljud. :)

Kanske en långmilad 530d skulle kunna vara ett bättre alternativ? De brukar generellt också vara bättre utrustade.

----
BMW CS #6212
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Tack!

Hittar jag en hygglig 523:a så är det ju lite roligare gång med en sexa istället för en dieselfyra.. Driftkostnaden blir ju inte mer än 2800:- mer per år för bensinaren. Kan man köra 523:an på 0,8?

Man kan ju inte kalla min V70 för en Torslandaraket med 0-100 på 7,7 sek jämfört med 523:ans 8,2 (aut) Jag har manuell nu. Så himla bråttom har man ju inte.. Har även hört att Vtech kan skrämma upp 523:an till 270hk. Någon som kan bekräfta detta? Har läst bl.a här att det skiljer lite i motor mellan 523:an och 528:an. Skulle vara riktigt intressant om detta går :)

//Mvh Henrik
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om det stämmer att 523:an är en kraftigt strypt 528 som bara kräver ett chip för att vakna så skulle jag lätt valt en sån. Låter lite otroligt bara

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det går inte att trolla mad sugmotorer så Vtech har inget mirakel. Men 523 är inget dåligt val och är följsam i hög trafikpuls tillsammans med den 8-växlade automaten.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... beror lite på vad du menar med "motor"... 523:an delar motorblock med 528:an men där är en hel del skillnader mellan de två; så det är inte bara att slänga in ett chip och så har du en 528:a tyvärr.

Jag har kört 523:an och det är ju ingen sprinter, men väldigt "mysig" bil som passar bra ihop med F11:an lite komfortablare karaktär gentemot min E61:a.

Klart du kan köra 523:an på 0,8, du kan säkert köra den på 0,7 också, men om du till och från jobbet blir det betydligt svårare - räkna med strax under litern. Jag har i princip samma motor i min 530:a och där ligger jag med 50% av tiden med köer i Köpenhamn och 50% motorvägsfart runt 9,0 - 9,5. Ren landsvägskörning hamnar jag oftast på 8,0 - 8,5. Inte så pjåkigt för en bil som väger cirkus 1,8 ton och rullar med 19".

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är nog 520i, som har en turbofyra, som det med relativt enkla medel går att höja effekten på. Att 523i skulle vara mottaglig för trim känner i alla fall inte jag till.

Du kan ju försöka att prova en 523i, jag tror motorn kan upplevas som svag om man inte gillar att varva motorn. Men använder man de högre varvtalen och lägre växlarna så duger nog kraften i 523i.
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Jo jag är också osäker på att man verkligen kan omvandla en 523:as 204 hk till bortåt 270 hk som det står på vtech:s hemsida... Där står det om man väljer F10, 523:a från 2010.. Turbo bil kan jag kanske köpa det som sagt men sugmotor, nja.. Får väl maila dem och fråga vad de menar egentligen. Felskrevet kan hända?

Narvselius: Nej jag är inte så blåögd tyvärr att jag tror den kommer ligga på 0,7 under denna korta tur på 50-70 vägar ;) Men jag kommer nog ha det roligare på väg till jobbet! :) Min nuvarande v70 ligger på dryga litern så den är ju ingen kassako direkt. Får nog försöka låna mig en 523:a och prova lite så jag får en uppfattning om hur den går i jämförelse med min nuvarande bensinare.

Vad drar en 520d första milen eller de första milen om man inte har värmare till den? Har bara sett enstaka begagnade bilar med detta tillbehör, lite konstigt faktiskt..

//Mvh Henrik
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
520d har en elektriskstödvärmare som drivs av batteriet och det gör att den ändå får upp tempen rätt fort. Utan stödvärme hade den aldrig fått upp temp så effektiv som den motorn är.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kolla priset för bränsledriven-värmare så förstår du att få kryssar i det...
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Tycker ändå det skulle vara ett vanligare tillbehör än det är.. Går bränsledriven värmare som kupevärmare med fjärrkontroll i tillbehörslistan? Eller får man bara fjärrstyrd kupefläkt för det? Då är det dyrt! ;) 17000:-

Tror nog mitt val av motor mer kommer styras av vilken bil jag hittar med lagom utrustning än om jag kommer spara en dl eller så. Är sugen på en riktig sexa men jag är mest sugen på att köra en BMW så det får bli vad det blir snart :)

//Mvh Henrik
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har du räknat med partikelfilterbyte i kalkylen för en 520d? Det är trots allt en relativt dyr post i bilägandet, och kör du mest korta sträckor finns risken att detta blir igensatt och kräver byte tidigare än normalt eftersom det är först i högre fart med en genomvarm motor som rengörningen av detta filter blir aktivt. Och om du inte räknat med filtret så blir skillnaden mellan bensin och diesel ännu mindre.

Jag tycker personligen 523i är en mycket trevligare helhet än 520d, en dieselfyra av rusk&skak-modell stämmer inte in i premiumkänslan i mina ögon helt enkelt och känslan av en len bensinsexa kan i sig vara värt högre driftkostnader. Å andra sidan är det inte alla som stör sig på en dieselmotor heller...

Provkör och testa är nog det tråkigare men bättre tipset i detta fallet! :)

//Bjersér
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Bjerser. Jo jag har allt tänkt på det där med partikelfiltret. Därför jag tvekar lite att köpa diesel.. Har som sagt provat dieseln och tyckte den gick ganska fint och relativt tyst också. Ska försöka prova en 523:a men det finns ingen i min närhet vad jag vet just nu så det blir nog till att prova den vid ev köp.

Tackar så hjärtligt att så många vill svara och hjälpa till! Fortsätt gärna!

//Mvh Henrik
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Var och kollade på en 520d touring 2011 med 1350 mil på mätaren igår. Men är osäker på om bilen verkligen är värd det de begär. Så lite hjälp skulle inte skada.. Den har följande utrustning: Vad skulle ni betalat för den?

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA
S1CBA CO2 CONTENT Koldioxid-omfång
S205A AUTOMATIC TRANSMISSION Automatväxel
S230A EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT Extrapaket specifik för EU
S258A RUNFLAT TYRES Däck med nödkörningsegenskaper
S2PAA LOCKING WHEEL BOLTS Hjulbultsäkring
S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning
S386A ROOF RAIL Takreling
S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket
S430A INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom
S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade
S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER Sportstol
S488A LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER Svankstöd förare och frams.passagerare
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus
S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik
S644A PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. Förberedelse mobiltelefon m Bluetooth
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD
S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices
S6ABA CONTROL TELESERVICES Styrning TeleService
S6S4A LANGUAGE VERSION SWEDISH Språkversion svenska
S6VCA CONTROL COMBOX Styrning Combox
S842A COLD CLIMATE VERSION Utförande för kallt klimat
S850A ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT Extra-Export tankning
S877A DELETION CROSS-OVER OPERATION Korsvis manövrering utgår
S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning svenska
S8KAA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS Dummy-SALAPA
S8SCA COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE Telematics access request,country-spec.
S8SMA VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE Chassinumret syns utifrån
S8TFA AKTIVER FUSSGAENGERSCHUTZ Aktivt fotgängarskydd
S8TGA ANTI-THEFT SYSTEM Stöldsäkring
S8TLA DAYTIME LIGHTS FRONT AND REAR AKTIV Dummy-SALAPA
S8TNA DAYTIME LIGHTS ABOUT LIGHTMENU ADJU Dummy-SALAPA
S8V2A STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED Haenvisningsskylt

Serieutrustning

S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration
S2K1A ALLOY WHEELS V-SPOKE 236 BMW LM-fälg V-eker 236
S4ATA INT.TR.FINI. BLACK HIGH-GLOSS Interiörlister högglansiga svart
S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare

//Henrik
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Glömde bort lite info..

Typ 520D (EUR)
E-modellserie F11 ()
Serie 5
Typ TOUR
Styrning LL
Dörrar 5
Motor N47T
Cylindervolym 2.00
Motoreffekt 135
Motor HECK
Växellåda AUT
Färg SPACEGRAU METALLIC (A52)
Stoldynor LEDER DAKOTA/DF VENETOBEIGE (LCDF)
Produktionsdatum 2011-06-27
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Vad är begärt pris?
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
385000.. Känns lite dyrt men den var riktigt fin också.. Men det ska de flesta vara med så få mil. Har gått som lånebil hos Bmw. Men den känns 15000-20000 för dyr faktiskt..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilket lätt val. 523 så klart!
Sex cylindersbensinare utan turbo kontra fyrcylindrig dieselturbo. Dieselfyran gör sig ständigt påmind (ljud, vibrationer) på ett negativt sätt medan bensinaren bara känns rätt, i klass med resten av bilen.

Bensinmotorn är snål för sin storlek och med måttlig körsträcka per år är det ingen stor skillnad på totalkostnaden när man räknar in allt.

Det finns en tråd om att chippa 523an som jag inte hittar just nu. Det är olika insug, tryckreglerat avgassystem och nåt mer som skiljer motorerna, men åtminstone insuget ingick i uppgraderingskitet (som kostar en slant).
gu
50
gunner77
520dA F11 -10
Provade en 523:a igår också men tyckte den var lite seg faktiskt.. Trivdes bättre med dieselns karaktär. Automaten harmoniserade mycket finare med dieseln än tillsammans med bensinaren. Gången vart lite ryckigare med bensinaren. Kanske var något konstigt med den bensinaren jag provade, kanske får prova någon annan också.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Folk kan skriva vad de vill men eftersom
Dieselbilar är mest sålda som nybil så kommer det följa efter som beg.bil alltså hålla ett bättre tredjehandspris och eftersom folk här räknar med allt måste det vara det viktigaste
Personligen skulle jag nog titta på mobile.de eller annan Tysk sida för de svenska bilarna med mindre motorer har oftast nästan inget extra som man får med i priset om man väljer en bil från Tyskland

Ha deT
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
En 523 lär kännas väldigt trött och seg om du är van vid en nyare 2.5T. Du får varva den som bara den för att den ska gå bra, du kör i praktiken snabbare med en 520D utan ansträngning.
Vill du kunna sälja den igen om ett par år är det enklare med diesel.
BMW har ju nästan slutat med låg litereffekt och lågt vrid, dvd sugmotorsexa, så de lär ju hålla med :)
Det finns många bilar i tyskland med bränsledriven kupevärmare. Kolla mobile.de.
Generellt tycker jag handlarnas demobilar säljs alldeles för dyrt. En demobil med 1500 mil brukar säljas med 10% rabatt mot nybil. Helkorkat. Sikta på en privatsäljare och på en ettårig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.