AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
25.486

Bluetooth retrofit på E90 för 250:- :)

Sida 1 av 3
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Lyckades idag att aktivera bluetooth på min bil. Bilen är utrustad med usb-uttag original, vilket innebär att den även har all hårdvara för bluetooth förutom mikrofon och bluetooth antenn. Köpte antenn + mikrofon för 200:- på skroten, och mikrofonkabel för ytterligare 50:-

För den som är intresserad av hur det går till så finns all info som behövs här: Länk

Proceduren är enkel, jag orkar inte beskriva alla detaljer om hur man kodar om sin bil, den finns att finna på andra forum, men om ni har koll på detta så är behöver ni endast göra följande i NCSEXPERT:

* Lägg till $644 i VO
* Gör en FA_WRITE på CAS och FRM
* Ändra "BT_ENABLE" till "aktiv"
* Exekvera "program car"

Som sagt, jag orkar inte gå igenom alla detaljer, det finns gott beskrivningar på nätet för detta.

Men till er som har USB-anslutning i era bilar och saknar BT: Just do it, det är grymt enkelt!

Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Du har powerpost

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Hur gjorde du för att aktivera bluetooth?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tomtefar; Det står ju i första posten!

Det är en del att läsa för att komma i gång med kodningen, men all info finns på forumet jag länkade till.

Det kluriga var att lista ut vilka moduler som skulle kodas och i vilken ordning, men om du gör som jag skrev så kommer det att fungera.

Jag har kodat en del innan, men det är just steget med att aktivera själva bluetooth i MULF2 HI modulen som inte vill fungera.
Jag har lagt till $644 i VO.
Föresten har du -ULF2 i VO?
Du har inte lust att skicka hur din VO ser ut så kan jag jämföra mot min?

Det som tjorvar för mig är att programmera själva MULF2 HI modulen, jag kan bara läsa status från den med DIS. Programmering med NCSexpert verkar inte fungera. Men vad jag läst behöver vissa inte ens göra något programmering för denna modul.

Visst var det i den modulen du gjorde detta steg:
* Ändra "BT_ENABLE" till "aktiv"?

Och vad använde du för kabel?

Nu blev det lite många frågor, men hoppas du förstår vad jag menar :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har inte usb, men jag har iPod-interface. Det råkar inte vara samma hårdvara?

-------
Min bil suger inte...
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tomtefar: Jag kan skicka över FSW PSW och fa (vo) när jag får tillfälle. Jag hade samma problem som du att det bara gick att läsa från MULF2, varje gång jag försökte programmera MULF2 fick jag felmeddelande. På något sätt fungerar det dock om man programmerar om HELA bilen och inte bara MULF2. Jag har för mig att jag fick felmeddelanden om MULF2 när jag gjkorde det också, men vipps så fungerade det! :)

Simon76: Nej, jag tror inte det. Det enklaste sättet att kolla upp det är att lyfta på baggagerumsgolvet och titta där under. Du ska leta efter en burk med en bluetooth-logga på som ser ut så här: Länk
ja va bra :)

Jag har inte lyckats programmera om hela bilen ännu, utan endast en modul i taget. Den får inte kommunikation med en av modulerna. Ska försöka fixa det.

Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Det skiljer antagligen mellan 3 serie och 1 serie, när jag igår fick mitt beställda BT kit, så är det flera kablar som skall dras från MULF eneheten (ersätta befintliga!) i bagaget fram till radio, den nya mikrofonen, o den nya BT sändaren.
Jag har tidigare fått intrycket att då bilen har USB o alltså förberedd för BT, så skulle inte detta behövas?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
gn
29
gn0rfa
320D 230hk -2005
335 -2008
Hej

Var allt som behövdes dom 3 delarna? Finns det några andra krav som måste uppfyllas ur hårdvaru synpunkt?

Mvh
Danne
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Se bilden som jag länkade till ovan, har du en sådan under baggagerumsmattan så är du good to go!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Lyfter tråden då jag undrar samma sak, och joxgbg's bild från dropbox har försvunnit (jag får inte upp den ivf);

har en E92 M3 byggd 07/2008 med en box under bagagegolvet med bt-loggan på, och BMW kan inte svara på vad som behöver göras för att få bt att fungera. "kom in med bilen så monterar vi ner och kollar typ..."
De har gett mig ett pris på allt mellan 2-9000kr, vilket jag tycker är lite väl oprecist för att låta dem börja ta in bilen.
Om det är något enkelt så kan jag lika gärna göra det själ till våren, någon kunnig här som kan tänkas veta vad som behöver göras i form av hårdvara och/eller mjukvara?

boxen i bagaget har nr CCAD06LP1610T3
här är en bild också Länk

Jag känner att jag själv inte riktigt mäktar med programeringen (om sådan krävs); är det något ni tror man kan få BMW att göra separat eller kan det anses vara lite piraterande på deras boxlösningar?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ska tillägga att jag har navi prof mk1 och usb.

Finns det något sätt att kontrollera om mic'en och BT-antennen finns monterad eller inte?
Känns rätt konstigt att speca en M3 med navi och usb och skippa BT, som är lagkrav i de flesta länder, därav att jag är lite misstänksam om det verkligen stämmer.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
HFR: Konstigt, jag kan se bilden fortfarande. Men det är samma box som på din bild, så du har rätt saker.

Bmw kommer nog inte vilja/kunna göra det åt dig utan att ta betalt för en jävla massa saker.

Det du behöver är mikrofon, mikrofonkabel samt antenn och antennkabel. Sen behöver du bara hitt nån som kan koda åt dig. Jag skulle kunna hjälpa mig, men då får du komma till Frillesås! PM:a mig i sådana fall så hjälper jag dig i mån av tid (hinner inte före typ januari/februari)
An
8
Anders Lantz
BMW 325d 09
Kan man få tag på antenn kabeln på något annat ställe än bmw?

Jag kommer gärna förbi och får min kodad när det passar dig om det går bra.
Kan du fixa så att man får svensk text i navin oxå?

Mvh Anders..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

HFR

du har knappast mk1 ,för den fanns 1995-1998 ,du har Idrivebaserad navi professional:)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Anders: antenn kabel till Bluetooth-antenn är standardkomponent om du inte ska placera den under ratten som original då du nog bör köpa från BMW. Jag köpte på ebay och råkade knappa hem två.
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Tja, någon som kan länka till de grejer man behöver köpa antenn kabel och bluetooth kabel, kanske länk till hur man ska dra kablarna ?
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Denna kanske kan hjälpa? Länk

MVH
Rickard
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Dessa borde fungera: Länk

7 stycken för ca 120kr inklusive frakt, bra pris!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag fick en crash på laptopen varför jag aldrig tog mig igenom kodningen i somras när jag höll på med detta. Nu har jag installerat NCS på min Macbook och tänkte ge mig på det igen efter att ha påmints av denna tråd.

Jag sprang på samma problem som de flesta gör med att man inte kan få MULFen att svara/hämta nya VO via NCS. Många menar att koda om hela bilen med blank FSW_PSW fil skall lösa detta även om man får fel och andra menar att man måste använda sg_reset istället för sg_codieren.

Hur som helst så förmodar jag att alla mina modifikationer nu kommer försvinna i och med att jag kodar om/"resetar" hela bilen?! Kan jag backuppa alla mina ändringar som finns idag och sedan "reseta" och därefter skicka in min backup igen och ha alla "mods" igen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.