|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Någon som vet något ställe i Gbg där dok KAN balansera däck av lite större storlek?? 15" däck kan ju vem som helst klara av då lite obalans inte ens märks. Men när det går upp på 17" och större är det ju klart mycket känsligare.. Är många som slarvar :/ vart ska jag gå för att få däcken monterade och balanserade perfekt, ett ställa som har de bästa balanseringsmaskinerna och inte gammal skit..? |
| Ralphs däck i Sjuntorp. Lite "off", en lada på landet halvvägs till Trollhättan, men de lever på däck och fälg. Rekommenderas. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vet du vad har har för maskiner? Tror jag bör satsa på någon som har en Hunter GSP9700.. |
|
Det viktigaste är att vara med i verkstan och kolla att dom gör rätt, har varit med om flera "verkstäder" som plockat ner hjulet ur balanceringsmaskinen vid 5-10 grams obalans och tänkt montera det på bilen med motiveringen att det är så lite att det inte märks........ Finns sjukt mycket inkompetens i däckbranchen. Jag brukar ofta ballancera mina däck själv i en gamal enkel balanceringsmaskin och det har alltid fungerat mycket bra. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Åker ner till en kompis som jobbar på Bilia så får de hjälpa mig där då vet jag att de gör så bra de kan för att hjälpa mig. Maskinen de har är dessutom helt ny och en riktigt bra modell. Får hoppas det räcker :) |
| Det är nog, som vanligt, inte materialet (i detta fallet maskinen) det sitter i utan den bakom spakarna. Man kan klota till det rätt kapitalt även med bra grejor om man inte vet vad man gör. Precis som en gammal räv med en träbock i boden kan göra underverk. :) | |
|
5-10 gram är kanske inte hela världen. Viktigast i min värld är att däcken är runda. Har sett killar smälla på duktigt med vikter trots att man med blotta ögat kan se att däcket inte är runt. Har man gott om tid och god relation med verkstaden kan en däckkrita göra underverk när man kommer till balanseringen. /AGW |
|
|
Att montera och balansera 17" däck måste väl varenda däckfirma klara?? Det gör de ju hela dagarna, förstår inte problemet.. Det är inget märkvärdigt som kräver maskiner av senaste modell. Säg bara till dem att du är lite petig, och be dem göra om det om du inte blir nöjd. Sen hjälper det att ha premiumdäck, de är ofta rundare än budgetskiten.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
5-10 gram inte hela världen? Jag blir tokig på 2-3 grams obalans. Har balancerat om många hjul som haft under 5 g obalans. Och självklart kör jag bara på premium däck, skall man snåla på däck kan man lika gärna åka Skoda. |
|
|
Jag är en person som inte har så jättebra erfarenhet av däckfirmor i göteborg. Första gången jag skulle byta till nya vinterdäck, så hävdade firman att det var efterföljande dag som var bokad.... vilket var fel. Frågade om de inte kunde vara vänliga att fixa det ändå, när jag hade tagit mig tid på luchen och allt. Men fick till svar att "de inte kunde trolla". (firman hade hyffsat bra betyg på däckonline) Nästa gång var det dags för sommardäck och avkrägning/montering/balansering av 4 däck. De fick inte av dem....och de hade inte skrivit på hemsidan att de ej stödde RFT. Fick åka till en systerverkstad på ringön. Väl där gick bra och hyffsat fort (unga grabbar, bäst hittils). 1 månader senare när då jag insåg att det inte gick så bra att kombinera RTF och vanliga däck så var jag på ett helt nytt ställe (bra betyg på däckonline) där jag noga påpekade att det var olika bredd på bak/framfälg. De monterade och efter typ 2h var de klara (strul med RFT). Påpekade att jag tyckte att det såg lite konstigt ut men han hade sagt till han som utförde jobbet om detta så det skulle vara lugnt. Åkte därifrån och morgonen efter så hissade jag upp bilen och drog bort ett däck för att kolla på fälgens insida och markeringen....De hade monterat fel. Åkte tillbaka och fick det bytt som tog ungefär 3h. Dags för vinterdäck igen. Annat ställe av typen större kedja. De monterar framfälgarna bak och bakfälgarna fram. Åker dock tillbaka och de fixar utan problem. Jag behöver tips! :-) |
|
|
"Åker dock tillbaka och påpekar detta och de löste det utan motstånd." skulle de stå |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Lät kompisen balansera idag, med mycket gott resultat. (Helt nya proffsmaskiner) Ingen småverkstadsskit! Idioten som hade balanserat däcken första gången hade lagt på åt he-vete för mycket vikter hade på samtliga fälgar 25-50 gram felbalanserat. Med rätt balansering blev det en helt annan bil :D Så ett tips är att gå till de som är seriösa och stora. Bilia, Audi osv har ju råd att investera i maskiner som en mindre verkstad bara kan drömma om... Och bättre betala dyrare för att få bättre service och slippa åka tillbaks. |
|
Ja, kanske är lika bra att lämna in till dem stora firmorna. Hittils har jag valt små till mellanstora bolag. Nog lika bra att lämna till BMW bilia. Dem borde ju åtminstone känna till olika fram/bakbredder får man hoppas :-) Ja, jag orkar inte hålla på stressa fram å tillbaka. Inte värt det. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Nej man blir ju så trött på allt jobb de innebär. Som för mig exvis. Dag 1 Åka och lämna fälgarna för att få nya däck (på arbetstid) Dag 2 Hämta fälgarna (på arbetstid), montera på bil, skakar som f-n på väg hem Dag 3 Montera av sommarhjulen, åter på med vinterhjulen (slutade tidigare) 1 vecka senare Lägger in hjulen i bilen, ett HF två i baksätet ett i bagaget, Besvärligt! Balanserar hjulen hos en pålitlig verkstad/kompis som jag litar på. Åter in på jobbet och montera däcken med bra resultat. Så kort sagt, de 10.000:- däcken kostade på den lilla firman blev nog dyrare än de 13.000:- hos den storas firman.. |
|
De flesta maskiner balanserar riktigt. Det kräver dock att man kan hantera maskinen och att både fälgens anläggningsyta mot maskinen och vise versa är helt rena. Dessutom använder jag kona invändigt och "fingrar" utvändigt (i bulthålen) för att centrera ordentligt. Ju tyngre hjul desto viktigare är detta. En "lyxmaskin" hjälper ingenting om inte ovanstående är rätt. |
|
Karl-Hilding |
Är det inte så att balanseringsmaskinen kan ställas in att den endast visar noll, fem, tio osv.. Vilket betyder att vid 4.9 gram obalans så visar den Noll! Kan inte tro att den rundar av ner/upp. 2.51 visar den 5 2.49 visar den 0. |
Karl-Hilding |
Mao så kan du ha 4.99 gram obalans i alla 4 hjulen och den visar Noll. När du sedan kört ett par mil så kan obalansen vara mellan 5-10 gram. Är då också däcken lite ovala 1-2 mm så skakar stolarna. Väldigt stimulerande. Jag råkade ut för detta. Körde till däckfirman igen och bad honom att balansera med inställningen ett (1) gram. Plus att han fick snurra däcken ett kvarts/halvt varv cirka på fälgen. Han fick ner obalansen till Noll och ovaliteten blev bra mycket bättre. Men så stod jag över honom också. Sen gick den som en BMW! |
|
Karl-Hilding: Du har nog rätt i att de flesta balanseringsmaskiner har 5g som minsta mätvärde. Det kan ju bero på att det inte finns mindre än 5 grams vikter att köpa? För att känna av obalans på mindre än 5g, så får du nog upp i 19-20" med 20-25 profil. Och sen en rejäl sänkning med stenhårda sportfjädrar.. Jag får nog hålla med agw om att det är viktigare att däcken är runda. Om däcken är ovala så kvittar det hur känslig maskin man har.. ------- Min bil suger inte... |
|
Karl-Hilding |
Man klipper ner 5 gr vikter till den vikt man behöver. Ibland räcker det också att flytta en vikt en cm. Och ju bättre framvagn man har (läs BMW) desto bättre balans erfordras. BMW är kända för detta. Jag tolerar aldrig 5 gr obalans. |
|
Ja, så får man ju göra på de känsligaste bilarna. Och det är klart att 0 är bättre än 5.. Men i 99% av alla bilar kan man inte känna 5g obalans. Vet du hur lite det är? ------- Min bil suger inte... |
|
Karl-Hilding |
Det är "lite" ja. Men tillräckligt mycket för att känna det i en BMW. Plus att placeboeffekten skall inte förringas när man vet att det är 5 -10 gram obalans. Samtidigt så får jag inget förtroende för däckgubbar som säger att 5-10 gram hit eller dit inte märks. Inte för de heller som inte rengör och kliner på lite pasta innan sommarhjulen skall på. Inte för de heller som kastar iväg hjulen så de studsar. Men som sagt, det finns dåliga yrkesmän/kvinnor överallt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.