|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är väl självklart att jag vänder mig till bil firman när jag får ikke godkänt på besiktningen när jag har knappt ägt bilen i 3 månader...Skitsak som du nämner för mig var och byta glöd lampa till angel eyes,xenon lampor och sist men inte Minst batteri.självklart finns det gränser med vad man skall återkomma med alla är ju olika som tur är.. | |
|
Ah kör hårt då. Dock så är ju inte ARNs beslut tvingande utan stakar ut en riktning som firman BÖR ta. Vill du dra det vidare och få det åtgärdat kommer det ta tid och ork. Åtgärda det själv och låt firman bekosta de där 3000 kr på något annat sätt man känner passar. |
|
| Jag kommer att åtgärda det själv...det jag stör mig deras sätt att var bara ignonera en de stör mig men frågan är om jag orkar driva de vet jag fan inte | |
|
Det är precis det här firman vet. Att driva en process tar tid och då kan bilen sannolikt inte brukas under tiden. De flesta kunder orkar inte utan bekostar det själv men om man driver en sån här process vinner man i stort sett alltid. Och det kostar bara hundralappar att gå till tingsrätten eftersom såna här ärenden alltid avgörs som småmål där motparten får bära sina egna rättegångskostnader. ------- //Lövet |
|
| Detsamma gäller ju bilfirman, förutom dålig publicitet och eventuell svartlistning riskerar de att få betala eventuella domstolskostnader och reparationerna förstås. Tveksamt om bilfirman vill riskera det... | |
|
De betalar som sagt inga rättegångskostnader alls. Det får bilköparen göra även om han vinner. Vid småmål så betalar man bara sina egna kostnader oavsett vem som vinner. Däremot svartlistning osv är ju något som firman måste ta hänsyn till. ------- //Lövet |
|
|
Nu när jag läser igen: Ja firman får förstås stå för sina egna kostnader, dock täcks sånt ofta av försäkringar. ------- //Lövet |
|
| Ja summa summarum riskerar det att bli en ganska stor prislapp för ett par rostiga bromsrör, särskilt när oddsen att komma undan är så dåliga. | |
|
En anmälan till ARN kostar aldrig något! Säg att du skall skicka in en anmälan till ARN om de inte löser ditt problem kostnadsfritt, så har de möjlighet att göra rätt för sig innan du gör anmälan. En seriös firma lär nog ta det ansvar de faktiskt är skyldiga att göra enligt lagen i det fallet! Om inte, riskerar de att hamna i dålig dager offentligt...inte så bra för affärerna - den intjänade tusenlappen genom att "slippa" byta bromrören för företaget blir nog dyr isåfall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
6 månader gäller om de lämnat en ifylld VaruDeklaratioN. Om inte så har du 12månader. Bilhandlaren ska bevisa att felet inte fanns där när du köpte bilen. Står det i Vdnén att bromsrören är skadade eller slitna..får du betala själv. Misstänker att det står normalt på den rutan? Inte så mkt att tjafsa om bara för dem att betala/byta! Det kostar dig inget att dra till tinget..om du har en hemförsäkring med rättsmål! Kostar bilen mindre än 15:- T (inte hundra på 15:-T kan vara högre) så kan de friskriva sig ifrån allt ovan. Dock ska det framgå i köpeskontraktet omså. |
|
|
Keiser: Att stämma någon till tingsrätten kostar i storleksordningen 600-700 spänn plus dina juristkostnader (som hemförsäkringen oftast täcker). Det är helt klart värt det. ------- //Lövet |
|
| Om man bortser från sin egen timlön som går förlorad för att arbeta med detta. | |
|
...men om du gör en bra anmälan till ARN, kommer de att driva fallet åt dig utan kostnad! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Andreas (och övriga): var lite otydlig såg jag. Menade att det, allt inräknat, kan bli ganska dyrt för bilfirman för ett par rostiga bromsrör. Jag menar alltså att catch_me bör dra det vidare och att företaget har allt att förlora. | |
| Börja med att namnge företaget här, då har du kommit en bit på väg redan. | |
|
Börja med att kontakta konsumentvägledning så hjälper de dig hur du ska gå vidare med ARN osv. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.