AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.278

Vem skall betala notan?

Sida 1 av 2
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Köpte mig en begagnat 525 IAM för exakt 2månader och 20 dagar sen mycket fint skick och mycket fint historik hos en bil firma.Men idag hade jag besiktning på den blev ikke godkänt pga rostiga bromsrör..
Nu till frågan jag frågade säljaren då om det skulle bli ikke godkänt på besiktningen på tex bromsar osv står ni för kostnaden ja inga konstigheter fick jag till svar det bara att höra av sig..

Nu är vi där och han vill inte stå för lagningen då han säger att dom bara lämnar 1 månad i trafikförsäkrings garanti vilket han inte har nämnt!
Idiotiskt nog så hittar jag inte min köpes kontrakt så att jag kan hitta info om det stämmer eller ej.
Frågan är borde inte det vara 3 månaders garanti som dom övriga bil firmorna?
Hur gör jag nu vad tycker panelen vart ska jag vända mig..Känns som att dom kör ful stil med att försöka komma undan..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Han kan stoppa upp sin "trafiksäkerhetsgaranti" där varken sol eller måne lyser. Du kan reklamera fel upp till 6 månader från köpet enligt Konsumentköplagen och den kan aldrig ersättas med en kortare garanti. Gå tillbaka till handlaren och kräv att han lagar - vägrar han så är det bara att vända dig till ARN. Du vinner direkt.

-------
//Lövet
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ha ha gillar din kommentar skarpt Sol/Måne,

Ja det var det jag tänkte oxå,Men han kan ju andra sidan hävda att det är förslitnings material eller nåt..Det blir liksom ord mot jag ringde till honom och påminde honom vårt muntliga tal om besiktningen till svar fick jag ja då borde du ha besiktat bilen inom en månad!Der var inget han nämnde dock..

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag antar att det är mindre handlare du köpt av? De brukar sätta sig på tvären direkt. Men som sagt, går du till ARN så vinner du direkt så länge det inte rör sig om rena slitdelar. Bromsrör har jag svårt att se som slitagedel, man byter dem ju bara när de är direkt trasiga.

-------
//Lövet
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mindre mindre dom är rätt så stora faktist..Jag gör ett försök på måndag återkommer med resultat
tackar så länge
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänk på att du först måste ge dem chansen att laga felet åt dig, dvs du kan inte lämna in bilen på verkstad och sedan kräva pengarna efteråt.

-------
//Lövet
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej då har koll på det, dom har ju bilverkstad på samma ställe jobbigaste är att han erbjöd sig att ta in min bil och laga den för rabatterat pris..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå inte på det. Han ska betala allt.

-------
//Lövet
Garanti är något som är valfritt för handlaren att lämna på köpeobjektet och kan se lite olika ut beroende på ålder och pris på bilen, däremot är konsumentköplagen ett obligatorium som gäller i detta fall.
Ett fel som visar sig inom 6 månader är att betrakta som ett ursprungligt fel och du skall bekostas av bilfirman.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja visst är det så,har mailat och ringt säljaren och börjar känna att jag inte vill lägga mer energi på honom då han/firman rena soper utan skam,Vill verkligen inte åka dit och prata med dom då jag ej vet hur jag reagerar när dom nonschalerar mig vilket dom har gjort hittils per mail/tel..
Usch jag blir sur när jag tänker på det
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Klart du ska lägga energi på det när du soklart har konsumentköplagen på din sida. Är det en MRF-ansluten firma har han dessutom förpliktelser mot MRF regelverk som minst motsvara lagkraven.

Annars är det bara att gå via reklamationsnämnden. Fast då tar det td och viss energi.
Konsumentköplagen gäller oavsett om du köpt bilen av en MRF ansluten handlare eller ej, däremot följer alltid en MRF handlare ARN's beslut.
I just ditt fall har inte handlaren en chans, de har sålt en bil som enligt Bilprovningen inte är trafiksäker.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har bara en månad på mig annars är det körförbud på bilen...han menar på att jag får betala personal pris iställe. För full pris...jag har verkligen mail bombat honom och han fick sin chans..
Nu tänker jag vänta ett Tag till och låta en verkstad fixa d åt mig så att jag papper på de..Jag kan ju byta allt själv Jag skippar det denna gång
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Om du fixar det själv så kommer du antagligen inte ha någon möjlighet att få pengar från säljaren, eftersom säljaren själv måste ha möjlighet att själv rätta till felet.
Ordnar du felen själv eller via verkstad utan att ha bestämt det tillvägagångssättet med handlaren först så är du rökt gällande ersättning därifrån. Ett tips bara.
& nu såg jag att det var precis det föregående talare precis skrivit. Sorry :).
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jo det är jag mycket väl medveten om, men dom nekar ju mig vägrar stå för kostnaden står för material och jag skall stå för arbetet,Vilket är en hel dags jobb enligt dom vilket skit snack jag kan ordna det på 2 timmar max det är bara bensin tanken som är jobbigast men är inte alls motiverat till att göra det..
Hur ska jag komma överens med dom när dom nekar mig hela tiden?
Det har nämnts i tråden redan, börja med att kontakta ARN och förklara situationen för dem. Gör det idag! Sen beror det lite på verkstad men det är ett första enkelt steg om du inte själv vill slänga ut massa pengar i onödan.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
För en sådan skitsak kan man göra det själv och sedan svälja det att man inte upptäckte det själv när man undersökte bilen inför köpet. Lika mycket som att firman kan åtgärda det själva också. Det är inte ett skuret vevlager du råkat ut för, någonstans får man ju dra gränsen för vilka fel man ska återkomma med.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan återkomma med alla fel förutom rena slitdelar och bromsrör är ingen slitdel. Att man handlar hos en bilfirma är just för att man inte ska behöva undersöka varenda pinal i bilen. Någon undersökningsplikt som vid privatköp finns inte.

-------
//Lövet
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nej mer sunt förnuft att man gör det enligt mig. Speciellt om det är en bil med några mil på nacken där man kan anta att ex vis rostiga bromsrör förekommer. Fast man kan ju ha ryggont eller att den stod utomhus i en regnpöl som gjorde att man inte ville ned.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.