|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Besiktade bilen idag på broms testet visade det fram 2.4 .24 men bak var 1.2 1.7 och enligt besiktnings man rekomenderade mig kolla upp det, men det gick igenom iallfall och han skrev inte nån notering på besiktnings pappret eller nåt, det är en -07 åkt 6600mil vad kan det vara? lite hjälp skulle jag uppskatta! :) | |
|
Rostiga bromsskivor? Ganska vanligt att skivorna bak blir lite rostiga. Din bil har låga mil men är några år gammal...... |
|
| Det ser inte ut som att den har rost och besiktnings mannen sa inget om det och det har gått igenom besiktningen mer hjälp, vad kan det vara? | |
| lite mer tips har nån varit med om det? som har löst det? | |
| en fråga om jag vill få ut en besiktnings papper som gjort innan jag hur gör jag tillväga? | |
| Hur ser skicket ut på beläggen? Låter som bromsarna tar ojämnt mellan sidorna. Att smörja upp oken kan vara en enkel åtgärd som ev gör saken bättre. | |
| Kärvande ok låter troligt om skivor och belägg ser bra ut. | |
|
Ett tips bara. Kollade själv lite fort på mina bakbromsar när jag bytte till vinterdäck. Besiktigade bilen förra veckan och gubben sa mina bromsar var väldigt dåliga så jag fick en 2a på de. Bytte bakbromsarna idag på min 316 e46 och såg helt ok ut på utsidan av skivan. Men insidan va det jävligaste jag sett. Båda skivorna va spruckna så de va tok slut. Nu är dem uppsmorda och nya skivor är monterade. Känns gott. Så kolla insidan på skivorna. /Fredrik |
|
NeZaN |
Bromsvätskebyte, när ska detta ske på dessa bilar? Kan ju annars vara lösningen om inte de ovannämnda punkterna är fel på! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
NeZaN |
Alt. lufta bromsarna! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Bromsvätska byte görs på intervall enligt serviceindikatorn varannat år |
|
|
BMW330XD har du kollat upp miltalet på din bil än du verkar ju ha en mängd olika problem med bilen? |
|
Verdi |
Ja, precis. Antingen är den skruvad > 10 000 mil eller så har någon kört den riktigt hårt. Så där mycket problem som du verkar ha är inte normalt. |
| Att få ut besiktningspapper är inga konstigheter. Bara att knata in till bilprovningen och fråga om de har tid och möjlighet att skriva ut dem, de har kopior i datorn. Jag fick 10 år bakåt har jag för mig, det var en halv björkskog iaf. | |
| Har du checkat insidan av skivorna också. Det finns två sidor på bromsskivorna:) | |
| M34ever. synd det går inte o kolla om bilen är skruvad ge mig ett tips isåfall det går och kolla upp? den tar ojämt verkar det som enligt besiktnings mannen 1.7 1.2 bak det stog så iallfall på besiktnings pappret, tänkte pallra ner till bmw o prata med dom iiallfall det kan vara allt möjligt. Besiktnings mannen sa när det blir varmare ute så sa han att jag skulle bromsa lite hårde in bromsning från 90km/h till 50km/h några ggr det kunde hjälpa sa han vad tror ni? | |
|
BMW330XD Ja det kan ju vara så enkelt att de bara kärvar och behöver smörjas upp. OM milen på din bil stämmer har den ju inte gått så långt vilket ibland också kan ställa till det för bromsarna. Aktiv körning med krftiga inbromsningar hjälper på detta. Ovan fick du ett bra tips hur du kan kolla miltalet. Eftersom din bil er Sv-såld då finns ju alla besiktiknigs papper sparade hos SBP. Det är bara att få en utskrift på tidigare noteringar av miltalet. Kolla upp miltalet! Vart har du köpt bilen? |
|
|
Såg nu att den tog så ojämt. Det är säkert ett ok som kärvat ihop sig. Du bör ju ta isär oket och motionera det samt smörja upp. Men om det kärvat ihop sig brukar man även se detta på skivorna samt beläggen. All jävla salt dem vräker ut på vägarna förstör ju precis allt på våra kära bilar. /Fredrik |
|
|
Bromsok som ger upp efter mindre än fem år och 7000 mil? Det låter helt fantastiskt märkligt. Jag har bytt bromsok på både BMW (535i från 89 som just då var 18 år gammal), Mercedes (var vid tillfället 20 år gammal), samt på några olika Saabar (ålder runt 17-18, miltal mellan 30 och 40 000 mil). Det låter som om du borde kolla med BMW om de kanske har några kampanjer på detta? |
|
| m34over den är bara besiktad en gång innan mig på 5500mil sen inga mer, jag ska kolla med bmw tack för all hjälp tipsa gärna om ni kommer på mer saker | |
NeZaN |
Jag tror iaf på antingen kärvande ok eller luft i bromssystemet. Hade själv luft i mitt system och då bromsade bilen inte riktigt som den skulle kände jag. Om så är fallet är det ingen dyr historia. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.