AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.829

Sommardäck lågpris

Sida 5 av 8
Nej inte tur, det var skicklighet
Jag har svårt för att se att det skulle vara skicklighet som räddar dig från oförutsägbara saker när du är ute och fyllekör henke lexus. Är nog mer åt turhållet...
Känns som om denna tråd spårat ut lite ?
Personligen tycker jag man ska köpa på sig däck som kostar lite extra för i vissa fall är de faktiskt däcken som räddar liv.

Men åh andra sidan så beror valet helt på vad man ska andvända bilen till ?
Kör man långa/lungna sträckor och inte ska hålla på att "sladda" osv så är de ju bättre att köpa däck som kostar lite mera, sen räcker ju dom ju några säsonger.
Ska man sladda och sätta andra liv på spel i trafiken så kan man ju köpa tjingtjong däck eller ge faan i de överhuvutaget, finns ju faktiskt evenemang för just de ändamålet.
Och folk tänker, åhh jag vill inte lägga så mycket pengar på nya däck, men lägger man lite mera pengar på nya däck så kommer man tacka däcken och sig själv för att man valde kvallitéts däck när olyckan är framme, vid just vattenplaning eller bromsstäckan i vått väglag, bromssträcka, manövrering överhuvudtaget....Så tänk om.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kunde inte låta bli att lägga mig i...
Till er som köper lågrisdäck: Varför köper ni en bil som ex en BMW och förstör dess väghållning och inbyggda säkerhet med att sätta på billiga "skitdäck"?
Mitt råd är att köp inte större fälgar till bilen än vad ni har råd att köpa "riktiga" däck till.
Med riktiga däck så menar jag av märken som vem som helst/många känner till (de räcker ofta väldigt långt).

Själv läser jag testerna innan och köper endast de som ligger topp 2-3 i dessa. Oftast blir det testvinnaren.

Lycka till i era val av däck!

Mvh H

ma
358
majtii
F36 4-serie
Citat Kristoffer_L:
"Men varför spekulera i konspirationsteorier och försöka motbevisa fakta? Varför inte bara köpa någon av de bättre däcken och vara nöjd?"

Du menar som när jag köpte svindyra Michelin Pilot Sport och fick en av de sämsta däckupplevelser någonsin?
Eller som när jag köpte tokbilliga Roadstone (som nu visade sig vara Nexen) och fick något av de bästa däcken jag överhuvudtaget kört på?

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har Michelin Pilot Sport gett dig en av de sämsta däckupplevelserna någonsin??
Jag har visserligen bara kört på 3orna, men de var suveräna!
Otroligt bra grepp på blött underlag. Och även genom vattenpölar.
De bästa däcken jag har haft.
Låter väldigt märkligt att du upplevde Roadstone som bättre..

-------
Min bil suger inte...
majtii: En utveckling av vad det var som var dåligt med Pilot Sport däcken kan väl vara på sin plats? Vilka Pilot Sport var det?

Jag köper alltid Pilot Sport till mina lekbilar när det är dags för däck och har varit extremt nöjd med dom. Har kört på PS1 och PS2.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Minns inte exakta beteckningen. Tror inte det fanns särskilt många PS att välja på, om ens mer än en. 235-17 så ingen märkvärdig dimension.

Spårade något fruktansvärt trots olika däcktryck och perfekt balansering samt hjulinställing. Asfalt med skarvar eller sprickor krävde att man parerade. Bullriga som få.
Våtgreppet inte bra, vattenplanade för minsta lilla pöl. Torrgrepp var bra men när de släppte släppte de rejält och utan förvarning. Livslängden var, som förväntat, väldigt kort.
Bytade sedan till andra däck och samtliga problem borta.
majtii: Du är undantaget som bekräftar regeln, din story låter extremt osannolik. Det låter som du fått en omgång måndagsexemplar som du borde ha bytt med ångerrätt som de flesta däckhandlare ger.

Har själv kört med både PS2 och PS3 och inte upplevt något av vad du skriver, tvärtom har jag varit mycket imponerad av både prestanda och ffa slitage. Mina senaste bakdäck, 255-35-18 höll i nästan 3500mil och då var det fortfarande 2.5mm kvar!

Däremot tycker jag inte PS2 är särskilt prisvärda, tex tycker jag Continental, Dunlop och även Hankook ger bättre value for money än Michelin.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju en fördel med att handla hos däckfirman istället för att spara 10% på internet. Om man får en uppsättning Michelin Pilot Sport som är skit, så får man fyra nya som är som dom skall vara.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
(att sedan en del hjulinställningar görs utan att först undersöka chassits skick och att många hjulinställningar görs utan att lasta ner bilen på rätt sätt med sandsäckar och därmed blir helt felaktiga kan ju påverka även om det kanske inte var så i detta fall)
Karl-Hilding
När det gäller däck på webben.
Dessa köpte jag lokalt för 2000 kr inkl mont o balansering.

Kolla här och det tillkommer frakt, mont och balansering.
Jojo..
Länk
Karl-Hilding
OK Frakten ingår...
Min undran är vart går gränsen för lågprisdäck och mellan klassen.

Är det inte en fråga om egenskaper , även ett billigt däck , kan ha bra egenskaper .

Och tar vi med ECO däck och RTF , så är inte dom nå trevliga att köra i väta eller låga teperaturer

Och inget däck är bra på allt , mindre eller bättre kompromisser .

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst är däck alltid kompromisser mellan olika önskade egenskaper, MEN med ett mer påkostat däck kan faktiskt nästan alla egenskaper förbättras pga mer exklusiva materialval (läs t ex modernare gummiblandningar t ex "Silica-blandningar", bättre material i stommen såsom kevlar etc) samt MER och RÄTT material på kritiska platser i t ex stommen.

Jag pratade för några år sedan med både Nokians och Gislaveds försäljare av däck till stora maskiner (t ex skogsmaskiner, traktorer, hjullastare, lastbilar etc.) och frågade dem hur de såg på de i förhållande till deras produkter billiga kina-däcken som då kommit till svenska marknaden (Wanli, Tianli och några till).
Deras svar (oberoende av varandra) var att de alltid var noga med att följa upp konkurrenternas däck och köpte sådana för att analysera dem genom att t ex såga upp dem och titta på uppbyggnad och analysera materialval mm.
Det entydiga svaret de hade var: "Med tanke på hur de är byggda, skall de inte kosta mer..."

Jag vet också att många kunder som köpte kinadäcken till skogsmaskiner var väldigt missnöjda med hur dåligt de höll mot både mekaniskt slitage och punkteringar pga vassa stenar och pinnar mm. Några få var nöjda men de var nästan alltid personer som körde förhållandevis lite med maskinerna och då i "snäll terräng".

Inte direkt jämförbart med personbilsdäck, men nästan alltid får man vad man betalar för - särskild när man köper kina-producerade saker.
Kineserna är otroligt duktiga att göra saker som ser väldigt bra ut oavsett hur påkostade de är - men behöver de dra ner produktionskostnaderna pga att kunden inte vill betala "tillräckligt" görs besparingarna i konstruktionen där det inte märks vid en första anblick.

Som ett exempel på det senare:
Jag pratade med en inköpare som hade fått uppdraget att köpa in en produkt och därför pratade med olika tillverkare i både Europa och Kina.
När han visade upp prototypen på produkten för de Europeiska företagen, fick han svaret: "Det är inga problem, den kommer att kosta xxx kr vid en viss volym."
Kinesernas svar var: "Inga problem! Hur mycket får den kosta?"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Egentligen borde det snarare vara en gråskala istället för klasser. Och det är precis där de oberoende testerna kommer in. Ibland kan vissa däck överraska - både positivt och negativt oavsett pris. Men i de allra flesta fall får du precis vad du betalar för.

Ett kinadäck för 600kr är i de flesta avseende precis lika dåligt som det är billigt. Att tro något annat är bara att lura sig själv.
Exempel: Skulle någon av er förvänta er en liknande totalupplevelse från en fabriksny kinesisk småbil (ej Volvo :-) järmfört med en fabriksny VW Polo för dubbla priset? Troligen inte...

Säkerligen kommer de kinesiska tillverkarna på sikt bli att räkna med då lär de inte vara billiga längre...att utveckla en ledande produkt kostar stora pengar oavsett produkt.
GE: Jag skrev att jag hade gjort, jag är inte ute regelbundet och fyllekör.

Och det var skicklighet inte tur att inget oförutsägbart inträffade
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det var ju hemskt vad du tjatar om din skicklighet..
Ordet oförusägbart betyder ju just att du inte kan förutse vad som ska hända.
Tex att någon annan person eller liknande irrar sig ut på vägen mitt framför dig.
Hur kan du säga att det är tack vare din skicklighet som det inte hände??

-------
Min bil suger inte...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är ju jäkligt "skickligt" att ens få för sig att köra på fyllan....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej det var inte skickligt, det var bara korkat.

Men jag är skicklig som erkänner att jag är korkad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.