AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.823

Sommardäck lågpris

Sida 1 av 8
Hej. Det börjar bli dags att köpa nya sommar däck, kollade på dackonline på
17" 235/45 och såg att det finns ju faktiskt väldigt billiga däck i denna dimension.
Min fråga är vågar man sätta dem på bilen? Märkena ifråga är bla. linglong
och goodride. Kör ganska lugnt, bilen ifråga är en 530i -01.
Eftersom däcken är det enda som håller bilen på vägen så kan det vara en bra ide att köpa bra sådana. Kör man lugnt räcker det säkert med ett i mellanklass, men ching-chong plastdäck på blött underlag är ingen höjdare, de där hundralapparna man sparade vid däckköpet försvinner ganska fort när bilen ligger på taket, men framför allt, tänk på din egen och andras säkerhet! Olyckor händer, men med bra däck kan man ju anta att situationen blir bättre än med ett dåligt däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kina-däcken och annat lågrpisskräp i däckbranschen brukar få "varnings-stämpel" vid däcktester - de klarar sig oftast hyffsat bra så länge det är torrt, men brukar falla igenom totalt vid väta...och det är ju då du har störst behov av greppet!

Nej, satsa några kronor till så får du bra däck - köper du t ex premiumdäcktillverkarnas "andramärke" (t ex Continental vs. Semperit, Michelin vs. Kleber etc.) är de sällan direkt dåliga - oftast är det förra generationens "premiumdäck" rent tekniskt och gummimässigt även om mönstret kan skilja lite.

I vissa fall har andramärkena placerat sig lika bra som sina premimsystermärken - kommer ihåg att Semperit Speed-Life hade lika bra testvärden som Continental Premium Contact2 i ett test som Vi-bilägare gjorde på 225/55-16-däck 2010 (råkade bläddra i den tidningen igår) men det skiljde mer än 500kr/däck mellan Conti och Semperit.

Kinadäcket i samma test placerade sig tredje sist och "slog" enbart två regumerade däck med nöd och näppe - detta däcks svagaste sida var just bromsförmåga i väta...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En bekant köpte däck i denna dimension för ca 600kr/st, dvs rejält mycket mindre än vad ett "riktigt" däck kostar. Det funkade riktigt bra på sommarvarm torr asfalt, men tappade greppet helt vid regn, fullständigt livsfarligt. Antispinn gick in om man råkade gasa lite i starten (fwd ca 150hk - ingen räser), framvagnen kasade om man körde en aning fortare i en våt rondell osv.
Han köpte nya däck efter första "regnperioden".
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om du skall ha ett bra däck i den dimensionen så får du räkna med att ge ca 1500:- och uppåt per däck.

/H
ja har provat nankang o även kenda.o ja märker ingen skillnad på dem mot märkesdäck.kör visserligen alldrig fortare än 120 vid regn.givetvis e märkesdäck bättre.men om man inte känner för o köpa sånna så funkar de ju ändå.om du inte e ute efter o spränga ljudvallen
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håkan: Däckonline har många bra däck kring 11-1200.
ma
7.450
marin849
Ron: Självklart. Det går bra att hålla 120km/h rakt fram blankis också. Problemet är när man kommer på att man behöver göra en undanmanöver eller tvärnita.

Jag säger inte att man måste köpa lyxdäcken för 2000kr/st men sky de för 600kr som pesten. Håller med Kane.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den här diskussionen har vi ju aldrig haft förut...

Som bilentusiast tycker ju jag och de flesta andra här att man ska hålla sig borta från det absolut sämsta däcken, dom är inte bra helt enkelt.

1500kr för ett 17" däck är mer än vad det behöver kosta, runt tusenlappen hittar du många bra däck.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Man behöver inte dömma ut no-name per automatik. Ett av de bästa däck jag kört på var just no-name, Roadstone tror jag de hette. Suveränt grepp även vid regn, ganska tysta och livslängden var fenomenal. Som jämförelse var en av mina sämsta däckupplevelser med svindyra Michelin Pilot Sport.

Med E39ans känsliga hjulupphängning hade nog ändå lagt till för erkända däck. Lågpris kan funka men kan också bli raka motsatsen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Kane: Ja, men det är inte alla som har en däck/balanseringsmaskin. Däck utan fälg är ju värdelösa på bilen. Man får räkna med runt 150:-/däck för montering och balansering.

/H
ma
7.450
marin849
När jag köpte vinterdäck i höstas var prisskillnaden påfallande liten mellan onlineköp resp att köpa på lokala firman när man räknar in monteringskostnaden. Skiljde 2-300kr på knappt 7000kr totalt. Inte mycket, särskilt inte då man direkt kan få ev. balansproblem etc åtgärdade på momangen om man köper av lokal däckverkstad.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Jag kör på Toyo Toxe ce C 15(tror jag de heter)245X40 bak 225x45 fram.
Jag tycker dessa däck håller i alla lägen.Slitstyrkan vet jag ju inte.
De kostade visserligen strax över 2 tusen.Bakdäcken några hundra mer.
Är detta sk.lågprisdäck och har någon annan på forumet provat dessa?

Mvh
Håkan

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kostar dom 2000kr/st är det ju knappast budget iaf, om de är skit eller inte kan jag inte svara på :) Toyo är väl ett lagomdäck, mindre tillverkare som väl mest bland bilfolk är kända för dina R-däck, R888.

E3
1.828
E36
USA bilar
Man ska inte glömma bort sina lokala handlare och per automatik tro att det blir billigare på nätet
Det finns mång asom erfarit ett dåligt köp på nätet när man ska monmtera och det visat sig att gummihandlaren tar mindre för samma däck monterat och klart än köpet på nätet kostat

235/45-17 Michelin Primacy3 för 1500:- monterat och klart, klarar man det med nätköp??

majtii: Roadstone är absolut inget noname däck, faktiskt samma däck som Nexen...
Det finns helt OK "Kina däck" liksom det finns rent utav livsfarliga. Till de bättre märkena när det kommer till "Kina-däck" så räknar jag: Kumho (sorry!!!), Federal samt i viss mån Nankang. Min åsikt gäller däck i rimliga dimensioner, dvs uppåt 18". Kör själv på Federal 17" sommar på två av mina bilar, helt OK däck, inte bara enligt mig utan även andra. Givetvis inte världsbäst på något, men absolut inget skräp. Dessutom prisvärda. Goodride har jag testat i 15", inget att klaga på men då satt de på en bruxis där jag tänkte på att det satt Goodride på bilen, speciellt vid väta...Hasso här på forumet har testat Goodride han med, dock inte på BMW, o jag har för mig att det var OK däck även enligt honom.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Quote E36: Roadstone är absolut inget noname däck, faktiskt samma däck som Nexen...

Där ser man. Förklarar en del i så fall, i positiv mening.
Är 1500 kr för Michelin Primacy3 ett normal pris hos en Michelin-återförsäljare eller ett specialpris hos nån enstaka däckhandlare?

Varför inte prova själv och skaffa en egen uppfattning om lågprisdäcken? Det finns många krafter som vill motverka dessa märken av förklarliga själ... Vem förlorar mest på att konsumenterna köper billiga kinadäck? Antagligen de etablerade märkena, som nu också måste skaffa sina egna lågprismodeller...
ma
7.450
marin849
Du menar alltså att de som i tråden avråder från extremt billiga (skit)däck gör det enbart för att de har intressen i den europeiska däckindustrin?

VTI räknar ju på antal döda som funktion av ABS, antisladd osv, de borde även räkna på det som funktion av bra/usla däck...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Två budget däck som fungerar bra är Meteor sport HP och Federal SS-595.
Hankook Ventus evo V12 är också utmärkta men ingår ju inte i budgetutbudet, Uniroyal Rainsport likaså ett högkvalitetsdäck som är något billigare än Conti och Michelin men inte sämre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.