|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
majtii>>Som jag sa i inlägget innan så fick de inte vara med i testet. Så det där om att man "inte biter den hand som föder än" gäller inte i det fallet. |
|
|
**Stefan**: "Och vad händer när älgen/barnet/tant Agda irrar sig ut på vägen? Visst klarar man sig på kinadäck under vardagskörning men när det blir skarpt läge är det nog bra med vettiga däck." Om ett barn eller tant Agda irrar sig ut på vägen, jag förmodar att det är i en tätort med 50 eller 30 km/h som hastighetsgräns, så har det i så låga farter nästintill eller rättare sagt ingen betydelse alls ifall man har kinadäck eller svindyra michelin. Hinner man inte bromsa så skulle olyckan skett oavsett däck. Barn kan springa ut i gatan helt plötsligt men gamla tanter brukar väldigt sällan utan förvarning kasta sig flera meter åt något håll, än mindre på ut på en trafikerad gata. Och i älgfallet så vill jag även där påstå att det är av ringa betydelse vilka däck man har. Är det regnigt och vått och en älg springer över vägen så håller jag hellre en låg hastighet med kinadäck än dammar på med märkesdäck. Melzen: "Tror inte ens du är villig att sänka hastigheten till 50 km/ h när det regnar. Just där börjar många skitdäck vattenplana. Då ska vi inte tala om bromsträckan. Hur kan du säga att inte några meter spelar någon roll? Vågar säga att du kommer ändra den uppfattningen om du oturligt nog någon gång hamnar i en situation där endast någon meter hade varit avförande mellan liv och död." Då tror du fel, jag skulle definitivt sänka hastigheten till 50 km/h om däcken börjar vattenplana. Och jag tror faktiskt inte att några meter hit eller dit och i något däcktest spelar någon roll alls i vardagstrafik. Kör man lugnt och städat så klarar man sig i gott och väl med asiatiska däck. Om det helt plötsligt ur tomma intet uppstår en trafikfara så har det ingen betydelse om man har asiatiska budgetdäck eller ej. |
|
|
henke lexus>>Självklart tror jag du sänker hastigheten när det väl vattenplanar. Frågan löd om du är villig att sänka hastigheten så pass mycket bara för att inte riskera och vattenplana. Förstår du skillnaden? Om vi är överens om att 80 km/h är vardagsfart så kommer här ett exempel: Vi utgår att vi kör två identiska bilar där bromsarna är lika effektiva. Vi kör i 80 km/h när det precis exakt samtidigt springer ut två barn från var sitt håll framför bilarna. Vi säger att vi är lika bra förar0e med samma reaktionstid. Vill tvärbromsa exakt samtidigt med exat lika många meter fram till barnen. När jag som har de bättre däcken står still någon meter framför det ena barnet så dundrar du på det andra i ca 50 Km/h i timmen pga av att du har köpt sämre däck. Om du inte förstår nu så är du antingen inte helt frisk eller så jävlas du med mig. /Rikard |
|
|
henke lexus, du är ute och cyklar. Det är märkligt att det inte kollas däck och dess kondition vid varje olycka. Att tro att det inte spelar någon roll är oerhört naivt. MVH Robert |
|
|
Joel L>> Nu har du hört argumenten ang lågpris sommardäck. Vore intressant och veta vad du står ifrågan nu efter alla inlägg. Ha det /Rikard |
|
|
Det går utmärkt att köra bil utan att använda säkerhetsbälte - så länge inget oförutsägbart händer Det går utmärkt att frakta sin familj säkert i bil utan airbag och ESP - så länge inget oförutsägbart händer. Det går utmärkt att köra bil onykter - så länge inget oförutsägbart händer. Dessutom sparar man stora slantar på taxipengar och slipper vänta på nattbussen! Det går utmärkt att köra med sommardäck på vintern - så länge inget oförutsägbart händer. Dessutom sparar man stora pengar på att slippa en extra uppsättning vinterdäck! Det går utmärkt att köra på billiga kinadäck som bevisligen är avsevärt sämre än motsvarande - så länge inget oförutsägbart händer. Dessutom sparar man mycket pengar jämfört med andra tillverkare!! Säkert 150-200kr/däck jämfört med vettigare alternativ. Slår man ut dessa 800kr på däckens livslängd (2000mil) snackar vi big bucks! Prisvärt var bara förnamnet! |
|
| Kristoffer L är klok. Hoppas det var det sista ordet. | |
| Ett litet tillägg till Kristoffer L´s riktigt bra inlägg. Däckens livslängd kan se väldigt olika ut för lågprisdäck vs premiumdäck vilket gör att de 800kr t.o.m. kan vara noll eller på minussidan i längden. Men så långt tänker troligen inte de som tycker man kan åka på plastpuckar ;) | |
| Det spelar ingen roll vilka argument man tar till när det gäller snåla kinadäcksförespråkare, det enda intressanta är att det ska vara billigt vid inköpet. Allt annat brukar dom effektivt skaka av sig med just det att dom kör så försiktigt. | |
| Anders-72: Jag förutsåg att kinadäcket inte skulle framföras snabbare än 50 km/h som statuerat ovan i tråden. Detta för maximal säkerhet för mig själv och mina medtrafikanter. Därför torde hållbarheten vara i paritet med motsvarande mellanklass däck :-) | |
|
Blev inga lågprisdäck för mig, utan mellan -Falken ZIEX ZE-912 235/45 ZR17 94W. Får väl se vad man har för erfarenheter av detta för mig okända märke när sommaren är slut. Mvh. |
|
|
Tycker Kristoffer sammanfattar det bra! ___ //Ulf |
|
|
Baserar alla sina argument på en 2-3 år gammal artikel där ETT kinadäck var med och fick dåliga siffror och då är alla kinadäck skit? Ingen som provat och VET hur just en speciell modell fungerar? Ingen fakta, bara snack nu tycker jag.... Finns fler tester kanske? |
|
|
Det är 99 ggr av 100 att det är så att man får vad man betalar för. Denna gången blir det Contis nya femmor. /Bellamy |
|
| flashg: Med risk att ge dig en obekväm sanning så varför inte läsa de senaste däcktesterna och bilda dig en uppfattning? Då får du den fakta du själv efterlyser. Fast det kanske inte är svaret du vill ha... | |
|
Här är listan på Råd och Rön testade däck 2011 och 2010. Skulle avråda från att köpa de i botten på listan. Svårt att kopiera in här på forumet men vill någon ha hela listan eller tidigare år i pdf så kan jag mejla det. Sen vet jag att AMS tester finns fritt att läsa i pdf. Teknikens Värld tester också däck varje år. Sen tror jag de stora dagstidningarna köper in tester. 2011 ------------------- Continental ContiPremiumContact 2 (175/65R14T) 69 Vredestein Sportrac 3 V 69 Michelin Energy Saver 67 Nokian V 67 Uniroyal RainExpert 67 Bridgestone Ecopia EP 150 66 Hankook Optimo K715 66 Maloya Lugano 66 Continental ContiPremiumContact 2 (195/65R15V) 65 Dunlop SP Sport FastResponse 64 Semperit Comfort -Life 2 62 Semperit Speed Life 62 Barum Brilliantis 2 58 Firestone Multihawk 57 Pirelli Cinturato P1 (175/65R14T) 57 Firestone TZ 300a 55 Fulda EcoControl 53 Kumho Solus KH 17 52 Pirelli Cinturato P1 (195/65R15V) 52 Dunlop SP Street Response 50 Goodyear DuraGrip 50 Goodyear EfficientGrip 49 Hankook KlnERGY Eco K425 49 Michelin Energy Saver 49 Falken ZIEX ZE-912 46 Sava Intensa HP 39 Sava Perfecta 35 Kleber Dynaxer HP 3 33 Debica Passio 2 32 Chengshan CSR66 1 Dayton D110 1 2010 ------------------------------------------------------------------ Pirelli Cinturato P7 69 1325 kr Dunlop SP Sport Maxx TT 67 1183 kr Goodyear Eagle F1 Asymmetric 67 1163 kr Michelin Energy Saver 64 934 kr Pirelli Cinturato P6 64 800 kr Michelin Pilot Sport 3 63 1605 kr Nokian H 62 722 kr Bridgestone Potenza RE050 A 61 1363 kr Continental SportContact 3 61 1312 kr Continental Premium Contact 2 61 798 kr Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia 60 649 kr Dunlop SP Sport Fast Response60 704 kr Hankook Ventus S1 evo 60 1159 kr Uniroyal RainExpert 60 714 kr Vedrestein Ultrac Cento 60 1125 kr Barum Brillantis 2 59 659 kr Uniroyal RainSport 2 59 1075 kr Firestone Firehawk SZ90 µ 57 1148 kr Goodyear DuraGrip 57 715 kr Kumho Ecsta Le Sport KU39 57 1263 kr Semperit Comfort-Life 57 688 kr Firestone TZ300 a 56 716 kr Yokohama C.Drive 56 850 kr Maloya Futura Sport W 54 1126 kr Lassa Impetus Revo 51 600 kr Fulda Carat Progresso 46 662 kr Kumho Solus KH17 44 766 kr Nankang Noble Sport NS-20 44 720 kr Sava Intensa 20 946 kr Goodride Radial S06 M+S 15 576 kr Interstate Touring IST-1 13 600 kr Sunny SN3800 13 521 kr Wanl S-1063 10 878 kr |
|
|
Intressanta fakta, tex ser vi att Sava som tillverkas av GoodYear är sämre än flera kinadäck.... Så det är inta bara kineserna som gör mindre bra däck! Synd att inte fler kinadäck i var med i testet, speciellt de lite "dyrare" kinadäcken. Men det kanske inte är vad testen vill visa, utan snarare tvärt om... Inte bra om kineserna börjar komma ifatt, det vill "vi" ju inte veta av :) Dock visar ju testen att generellt är kinadäcken som var med i testen sämre än de väletablerade märkena. |
|
|
Men varför spekulera i konspirationsteorier och försöka motbevisa fakta? Varför inte bara köpa någon av de bättre däcken och vara nöjd? Hur svårt skall det egentligen behöva vara? :-) |
|
| Kristoffer_L: Allt det du räknade upp har jag gjort och inget oförutsägbart inträffade. | |
| Vilken TUR då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.