AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.825

Sommardäck lågpris

Sida 3 av 8
Du måste byta däck ofta Ron om du har kört dom flesta däck som finns på marknaden? Finns ju nåt hundratal märken att välja på...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Personligen så tycker jag det är mycket korkat att välja de billigaste däcken man kan hitta.
Hoppas att inte det synsättet genomsyrar hela ert säkerhetstänkande!!
"Jasså, lyser ABS/DCS-lampan? Det gör inget, jag använder inte de systemen så ofta.."
Eller "Jaha, lampan för låg bromsvätskenivå lyser? Det gör inget, det känns ju bra än så länge.."

Jag tycker iaf att man bör leta efter däck i mellanklassen.
Lägger man lite energi på att kolla runt, så finns det alltid erbjudande någonstans.
Snålheten får inte bedra visheten.
På vått underlag är det enorm skillnad på olika däck, tro inget annat.

Själv så väntar jag på mina nybeställda Continental contisportcontact 5p.
Jag tänker inte snåla på däcken.

-------
Min bil suger inte...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tycker att de skulle förbjuda så usla däck helt ok om ni kör ihjäl Er själva
Men om ni kör ihjäl en barn familj var det ok då
Läser i andra trådar då är det ok att lägga 10 000:- på ex navi el.stereo och spoilerpaket men däck nä tack
Hur tänkte ni där ??

Ha deT

givetvis har ja inte provat alla sorters däck.men väldigt många har ägt ca 40 bilar genom åren. de upp till var o en hur mycke pengar man vill lägga på däck.därför finns ju allternativ för alla.mitt val föll på billiga däck.som sagt ska återkomma me rapport på dessa när ja kört en stund..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad är ett billigt däck? Köper jag Michelin Primacy HP för runt 1500:-/st kan jag rulla uppemot 7000 mil på dessa. Köper jag lågprisdäck för ca hälften, kanske jag kan åka halva sträckan. Med tveksamma vägegenskaper dessutom. Dessa två alternativ kostar lika mycket per mil enl. min åsikt. Och det är ju den kostnaden som märks i plånboken, inte vad som står på prislappen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Primacy HP är ju dessutom tystgående, komfortabelt, skapligt rullmotstånd, snyggt (!) och bra i största allmänhet. Det finns i utförande med fälgskyddskant också, vilket också är snyggt då däcksidan blir helt rak.
1500kr för 235/45 17" skulle jag slå till på direkt, även om jag funderar på att byta till 225/50 istället.
Nej nu måste jag protestera lite, marin849 skrev:

"Provat att brutalt rycka ratten vänster-höger? Tvärnitat? Tvärnitat i kurva? Fullgas på tvåan ut ur en större rondell i 80km/h med omväxlande vänster-höger rattutslag? Givetvis både i vått och torrt.

Skillnaden märks ju aldrig under 99,9% av normal körning. Och när det märks är det för sent att upptäcka det.

Ganska talande: "När Pirelli bromsat klart och står stilla så passerar Sunny i 53,8 km/h". 53!! "

Vad fasen har det med säkerhet att göra om däcken släpper på fullgas på tvåan ut ur en större rondell i 80km/h med omväxlande vänster-höger rattutslag?
Och vem faen som är vuxen och har lämnat gasafullt i alla lägen stadiet kör på det viset?

Det tror fan att man behöver superdäck med extremt kort bromssträcka om man kör som en idiot, men för dom som bla vet att rondeller inte är till för drifting så räcker asiatiska däckmärken gott och väl. Märker man att väggreppet är dåligt så anpassar man hastigheten, men på somliga här så låter det som att ni är fullblodsracerförare och kör med pellen i botten och jagar tiondelar så fort ni sätter er i bilen.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Henke lexus: Och vad händer när älgen/barnet/tant Agda irrar sig ut på vägen? Visst klarar man sig på kinadäck under vardagskörning men när det blir skarpt läge är det nog bra med vettiga däck.

Och att prova att gasa i rondeller och nita i kurvor var väl bara för att prova skillnaden mellan däck och inget man hålls med hela tiden.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om man vill ha däck med dåligt grepp på torr asfalt, vilket däck märke/modell kan rekommenderas då?

Alltid kul om man kan lägga en burn utan att använda koppling:)

Mvh. Richard
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Henke Lexus>>Du har missat poängen helt. Frågan är inte hur vissa billigare däck skiljer sig från premium vid vardags körning. Där funkar det lika bra men kanske med högre ljud. Du missförstår marin helt då han endast beskriver vad som minst krävs för att kunna utvärdera hur ett vist däck beter sig på gränsen när det verkligen ska prestera. Tror inte ens du är villig att sänka hastigheten till 50 km/ h när det regnar. Just där börjar många skitdäck vattenplana. Då ska vi inte tala om bromsträckan. Hur kan du säga att inte några meter spelar någon roll? Vågar säga att du kommer ändra den uppfattningen om du oturligt nog någon gång hamnar i en situation där endast någon meter hade varit avförande mellan liv och död.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Henke Lexus>>Du har missat poängen helt. Frågan är inte hur vissa billigare däck skiljer sig från premium vid vardags körning. Där funkar det lika bra men kanske med högre ljud. Du missförstår marin helt då han endast beskriver vad som minst krävs för att kunna utvärdera hur ett vist däck beter sig på gränsen när det verkligen ska prestera. Tror inte ens du är villig att sänka hastigheten till 50 km/ h när det regnar. Just där börjar många skitdäck vattenplana. Då ska vi inte tala om bromsträckan. Hur kan du säga att inte några meter spelar någon roll? Vågar säga att du kommer ändra den uppfattningen om du oturligt nog någon gång hamnar i en situation där endast någon meter hade varit avförande mellan liv och död.
ma
7.450
marin849
Tack ni som förstod mig. :)
Eftersom det inte känns som ett bra alternativ att låna barnen från grannarna på gatan och ställa upp framför bilen för att se vilka som blir överkörda i 53km/h och vilka som överlever beroende på däckval får man testa däcken på annat sätt.
Argumentet att köra förnuftigt ursäktar inte kassa däck. det minskar risken för olyckor självklart och skall praktiseras oberoende av däckval!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Ni som tycker man ska anpassa körning efter däck. Tänk då på att nästa gång det regnar att sänka hastigheten långt under 80 för att uppnå samma marginaler som ett bättre däck ger.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Frågan är ju då om man ska välja ett däck med bra grepp i vått eller torrt?
Enligt Vi bilägares test i senaste numret så är ju givetvis ett bredare däck bättre än ett smalare på allt utom just vattenplaning.
Ska vi kalla alla med mindre än 245 breda däck ansvarslösa då eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Teknikens värld gjorde ett test för några år sedan där de körde en "vanlig" familjebil runt en bana med olika däckdimensioner. Däcken var i möjligaste mån av samma tillverkare och samma modell oavsett dimensionen.

Kontentan av det testet var att bredare däck/lägre profil också hade bättre grepp i väta pga mer gummi i backen, den enda punkten där breda däck var lite sämre på var just vattenplaning. Skillnaderna var dock inte jättestora och bromssträckorna var väl i det närmaste likvärdiga om jag minns rätt.

Skillnaden mellan 195/65-15 och 205/55-16 var väldigt liten, men tiderna runt banan sjönk med 17 och 18"-däck, både i väta och torrt.

Så kör man med breda däck är det extra viktigt att ha bra mönsterdjup pga risken för vattenplaning.

Men i en enda undanmanöver eller bromsning kanske man tjänar en hundradels sekund eller som bäst någon meter med riktigt breda däck...där är skillnaden mycket större mellan kvalitetsdäck och sådana med dåliga gummiblandningar och billiga konstruktionslösningar (läs kinadäck och liknande)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Nån som minns vilket test det var som visade att när man övergick från "breda däck" till "tejprullar" ökade varvtiderna igen?
På en bil med normaly chassi alltså.
ma
358
majtii
F36 4-serie
(Till er som litar blint på tidningstester)

Har noterat ett antal gånger att däck som kommer topp-3 i ett test kan hamna i sämsta fjärdedel i ett annat. Hur kommer det sig?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
majtii: Det kan nog finnas många orsaker.
Vilka storlekar som testas, väglag och vilka andra däck som finns med i testet, är några.
Jag litar inte blint på tidningstester, har tom läst att det fuskas ganska friskt..
Men lägger man ihopa så många tester som möjligt med personliga och bekantas erfarenheter, och sen letar runt lite på forum, så borde man få en ganska vettig bild över läget.
Min sammantagna bild är att kinadäcken borde importförbjudas..

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Klart att det finns däcktillverkare som skickar special anpassade däck till testerna. I ett test för några år sen i AMS avslöjades detta och två stora tillverkare diskvaliderades det året.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Just precis.
Heller ingen tillfällighet att de som kommer i övre halvan av testerna ofta också har mycket reklamplats i tidningen. Man biter inte den hand som föder en brukar det heta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.