AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.824

Sommardäck lågpris

Sida 2 av 8
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Jag stormtrivs med mina Yokohama däck. Dock är planerarna att införskaffa ett par Continental när det blir dags för däckbyte (tycker pirelli däcken e för dyra).

- Bayerische Motoren Werke AG -
Man kan ju förlita sej på de större och seriösa tidningarna samt. programmen som testar däck, exempelvis TV. Är det en sak man inte ska snåla in på så är det däck. So what som det kostar 1200 eller 1700 kronor däcket. Man bytar ju inte varje år direkt.

/Bellamy
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kumho KU31 vs Hankook V12? Står själv i detta val och funderar, båda paketen går på ~5000kr inkl frakt

Hankook i 225/45/17 + 255/40/17

Kumho i 225/50/17 + 255/45/17
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
BaNaN85>> Hankook ligger bättre till på de tester jag läst. Kumho brukar hamna starx före kina däcken och Hankook närmare premiumdäcken.
Jag menar "don efter person" helt enkelt...

Angående hotet från budgetdäck och däckindustrin så säger jag att det finns olika krafter som vill skrämma svensson att inte köpa dessa budgetdäck. Slutatsen är att prova och avgör själv helt enkelt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
flashg, priset att prova skräpdäck kan bli mycket kostsamt - har man otur kör man ihjäl sig själv eller någon annan pga bristande våtgrepp...

Med andra ord: ett direkt dåligt råd att säga att folk skall testa däck som all expertis avråder från! Och många insatta anser att det faktiskt borde vara förbjudet att sälja så dåliga "säkerhetsrelaterade produkter"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
flashg>>Helt vansinnigt att säga att folk ska testa skitdäck. Hur kan de avgöra om ett däck är bra när det väl gäller? De är säker okej 99.999% av tiden. Men skulle du behöva bromsa riktigt kraftigt eller svänga undan för något då kan det vara skillnad mellan liv och död.

Ett exempel saxat ur ett test av AMS:

"Dessvärre hör inte Wanli S-1088 till de bättre
kinadäcken. Tvärtom är detta däck ett av de
sämsta vi testat. Det är dessutom märkt med
fartkoden ”W” och ska alltså klara farter upp till
270 km/h.
Men vi vill bestämt avråda från att köra däcket
i dessa hastigheter. Och på våt asfalt är Wanli S-
1088 riktigt dåligt. När Nokian-, Goodyear- eller
Continental-skodda bilar stannat från 100 km/h
har bilen med Wanli-däck hög fart och tio meter
kvar till stillastående. Det är ett uselt resultat."

/Rikard
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Om vi vill uppnå 0-visionen i Sverige vill det nog till att alla skitdäck försvinner från marknaden...
E3
1.828
E36
USA bilar
GE: Inget specialpris utan normalpris hos en handlare "på stan" som exempel på att man inte kan förutsätta att nätet är billgast jämt

Man ska ju komma ihåg att Michelin blivit "billigt" man sänkte ju bruttolistan med 10% förra sommaren, till denna säsong har man genomfört en liten höjbning på i runda tal 3-4%

Kumho är ju inget kinadäck, utan ett Koreadäck vilket också till exempel Hankook och Roadstone/Nexen är

Man behöver ju absolut inte ha det bästa och dyraste däcken, men man bör ju åtminstone hålla sig ifrån den sämsta dyngan väl??

Det ä rju märkligt att man kan köpa en dyrbil och gärna fetfälgar, sen köper man billigaste tänkbara däck....
Nu har ja beställt en uppsättning bakdäck till min bmw av modell SUNNY :)
ja raporterar från sjukhusbädden om de går åt h....e.
Däck är olika säkra, precis som bilmodeller är olika säkra, ska de sämre bilarna också förbjudas?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Just bromssträckor påverkas i stor grad av kvalitet på däcken. Det är inte bara mig själv jag tänker på när jag köper däck, utan de mycket mer oskyddade fotgängarna.

Bilmodeller kommer alltid ha olika säkerhet men bromssträckan kan man göra någonting åt. Ha felfria bromsar och bra däck.

Argumentet att vi har vinter halva året och då kan ursäkta sig och köpa sämre däck är bara befängt. Sluta vara så egoistiska.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Ron>>Vilket klipp du har gjort... Länk

Om det hade varit en TV istället hade du då köpt den som får låga poäng i bildkvalitet för att tjäna några kronor eller hade du lagt till en tusenlapp och fått något som ger mycket mer bild för pengarna? Som jag ser det har du slängt alla pengarna i sjön utan att fått något bra alls. Hade du bara lagt lite till hade du fått så mycket bättre prestanda per betald krona.
ja hatar fotgängare.skulle alldrig bromsa för dem ändå ;)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
För mycket GTA? ;)
Skulle tro att de omnämda däcken förbättrats sedan artikeln ovan skrevs 2009.
Ron: Blir intressant att höra från en som vågar testa själv och göra en egen bedömning!
Inväntar recension här sedan :)
japp ska ge er uppdateringar löpande denna sommar i denna tråd.har kört nankang en sommar som bakdäck på min corvette de funkar fint på blöta vägbanor o torra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ibland funderar jag på om de som "inte märker nån större skillnad" faktiskt har provat sina däck?
Dvs testat att göra något annat än att bromsa och gasa mjuk och köra rakt fram med farthållaren i.

Provat att brutalt rycka ratten vänster-höger? Tvärnitat? Tvärnitat i kurva? Fullgas på tvåan ut ur en större rondell i 80km/h med omväxlande vänster-höger rattutslag? Givetvis både i vått och torrt.

Skillnaden märks ju aldrig under 99,9% av normal körning. Och när det märks är det för sent att upptäcka det.

Ganska talande: "När Pirelli bromsat klart och står stilla så passerar Sunny i 53,8 km/h". 53!!
ja du marin nog har ja testat däck fullt ut om man säger så.har kört de flesta däcken på marknaden.vill inte sitta här o skryta om man e någon ari vatanen.men har ägt en hel del motorstarka bilar.så ja vet hur gött de kan va o tex ställa ut röven lite lagom på en rätt doserad motorvägspåfart i tex 150+ me en M5a.men de va inte de denna diskution handla om utan normal körning i vardagstrafik,o då anser ja att dessa budgetdäck funkar.tror även ja att 90% av alla här inte klarar o reda ut ett riktigt ställ på sina bmw's om de gått så långt att de släpper i de högre hastigheterna o alla hjälpsystem ej räddat dem.i den situationen hjälper de inte om de står nankang eller good year på däcken.men alla får tycka va de vill de e ju de vi har detta forum till.ja snackar bara om mina upplevelser me dessa däck. va andra har upplevt e ju fritt för dem o tycka till om
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Ron>>Du har valt helt rätt däck, grattis. Du tycker om däck som släpper lätt och är billiga så du kan svarva ofta. Vad bra att du vet hur man häver sladdar för det är just vad du får.

Sen kan man aldrig jämföra däck vid "normal körning i vardagstrafik". Då funkar alla däck som det är tänkt mer eller mindre bra. När man pratar däck är det ju extrem situationerna man vill att de ger sitt yttersta. Där tror jag inte du kan bedöma hur bra det är genom att sladda.

flashg>>Ja, det kan hända mycket på tre år men samma sak händer med premiumdäcken. Vill du vara 3 år efter i utvecklingen? Eller du kanske tycker däcken på 70-talet var fullt tillräckliga?
Jag ska inte säga att det inte blivit bättre. hankook som exempel har varit dåliga men gått till att prestera riktigt fint. Men jag köper inga däck som jag inte sett test på. Att en vanlig svensson kan övgöra ett däck på gränsen tror jag inte på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.