AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.490

E39s värdelösa radio, lösningar ?

Sida 3 av 3
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har tröttnat på ljudkvalitén i bilen (Business stereo) och har sökt lite i forumet... Vet att man skall lägga pengar på högtalare, och att man får vad man betalar för. Har ändå ingen lust att lägga allt för mkt pengar på detta. Funderar på att byta till följande högtalare:

2-vägs kit (fram): Alpine SPG-13CS
Länk

och

Koaxialer (bak): Alpine SPG-13C2
Länk

Är inge expert på området och undrar nu om detta skulle förbättra ljudet i bilen?
Vad bör man tänka på vi byte av högtalare?

Mvh Håkan

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Högtalarna du länkar till är nog inga dåliga prylar, men frågan är om orginalradion orkar göra dom rättvisa, ofta kan man bli besviken när man byter högtalare utan att byta ut det som driver dom.
Orginalhögtalare är oftast lättdrivna, låter bra till normala ljudnivåer, men tål inte när man drar på lite.

Det du ska kolla på är känsligheten (om du inte ska byta radio/montera slutsteg) ju högre desto lättdrivnare. Det som ofta skilljer billga och dyra högtalare är just känsligheten.
Det går att göra en billig effekttålig högtalare, men det drabbar känsligheten.

87 db som dom länkade högtalarna är skapligt, en bit över 90 db är bra.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tjenare, ska fixa lite bättre ljud än vad jag har idag, men undrar vad man kan göra med högtalarna i hatthyllan?

( Länk )

Det sitter ju 2 svarta slutna lådor där, kan man öppna dessa och byta ut elementen?

Fram har jag 5.25 och en diskant, verkar inte ha något ljud från dörrens ventil-plats, antar att det är "dummy". Kommer inget ljud därifrån iaf.

Har inga högtalara i dörrarna bak, det sitter bara en "dummy" där.

Tittar på Länk till framdörrarna.

Men som sagt, vad gör jag med hatthyllan?

Planen är att stoppa in en ny cdspelare vartefter samt en liten sub till bagaget.

Detta är bilen Länk ( utrustningen ).

Det som som oroar mig för att byta ut radion/cdn, är att jag har stora färddatorn och nollar/ändrar med radiopanelen... Hur löser man det om man byter ut radion/cdn?

Vänligen
Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.