AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.494

E39s värdelösa radio, lösningar ?

Sida 1 av 3
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Är inne på att skaffa mig en bekväm vardagsholk, provkörde en Volvo V70 170 hk, tyst, komfortabel, pigg motor, bilen hade mycket utrustning och en orginalradio som gick att leva med, men bilen var ju dötrist att köra.

Kollade på en 530iaT, även den trevlig att åka i, och mycket roligare att köra. Men, radion var ju under all kritik, bland den sämsta orginalradio jag hört.

Finns det några lösningar på problemet, finns det kanske nån täckplatta med DIN hål så man kan köpa en valfri radio, och kasta ut skräpet ??

Har radion lågnivåutgång så man kan koppla in ett slutsteg ??

Hur har ni löst det ??

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
På min 540 har jag kopplat in slutsteg med hjälp av en hög -lågnivåadapter och tillsammans med originalhögtalarna så spelar det på riktigt bra. Det enda som jag tyckte var skit var att högtalarna inte hade alls bra bas vilket jag löste med en separat bas.

Jag har även fixat aux-uttag i originalstereon och det blev kanonbra!
el
20
electroj
735iA -99
Jag köpte en eftermarknads-stereo på blocket, finns några olika om man söker på bmw stereo. En såndär med stor pekskärm å en massa godis i. Är väl någon Korea-grej antar jag.

Resultat:

Kvalitén på stereon i allmänhet = hyffsad
Ljudet däremot blev 100 ggr bättre (har org högtalare) mycket renare, klarare ljud och basen blev också mycket bättre. Går att spela betydligt högre också.
Sen är det alltid kul med lite andra finesser som pekskärm, usb, ipod, gps, minneskort mm.
Gav 4995 kr för kalaset. Passade direkt på org kablaget så montaget var mycket enkelt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tack för intresanta lösningar, ska kollas upp =)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det finns adaptrar så man kan montera en vanlig huvudenhet med enkeldinformat

Byter man ut högtalarna i framdörrarna till ett vettigt 5,25" kit går det faktiskt att få till det riktigt bra.

Guide har ni här:

Länk

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
ma
358
majtii
F36 4-serie
Inte huvudenheten som är det stora problemet.
Byt ut högtalarna fram och bak till 5' alt 6' och en smidig aktiv baslåda bak med hög/låg omvandlare.
Blir inget ghetto-dunk men klart godkänt.
Ch
47
Chasen
BMW 528 96
jag har funderat lite löst på att byta till en eftermarknads stereo främst för att kunna köra gps, koppla in mobil och spela musik från den osv, kolla film när man sitter parkerad och har tråkigt osv, hittade denna på blocket: Länk och tycker den verkar vettig och dem säger att den har stöd för rattknapparna vilket är ett stort plus då jag använder dem hela tiden, frågan jag ställer mig också är om det går att koppla in cd växlaren som sitter i skuffen på denna också....
el
20
electroj
735iA -99
Det är en sådan jag har, fast min är någon årsmodell äldre. CD-växlaren funkar inte till detta, jag lade över mina favoritskivor på sd-kort istället å spelar den vägen, går ju dessutom plats mycket mer än vad växlaren rymmer..
Ch
47
Chasen
BMW 528 96
Okej, jo cd växlaren är ju inte det viktigaste egentligen, man kan ju föra över musiken på annan media om man kan spela upp det i bilen, får se hur ekonomin ser ut i sommar, kanske blir en sån då :)
Det är trots allt högtalarna på standardutrustade E39 som är största begränsningen. Byter man upp dessa så vinner man mycket. Huvudenheternas förstärkare är alla av standardmodell med vanliga bryggade steg matade av bilens 12-14V och som ger runt 15-18W per kanal.
Även de eftermonterade asiatiska modellerna med stor pekskärm har samma bryggade steg så man får inte förvänta sig någon större skillnad där.
Nästa steg blir extra slutsteg och kanske en baslåda, då lyfter man nivån en bit till osv.

FP
el
20
electroj
735iA -99
Hur kommer det sig då att ljudet i min bil blev så mycket bättre? Både vad gäller bas o diskant. T.o.m frugans 995 kr stereo gav ett bättre ljud än bmw original enhet när jag provade den i bilen. Hela tiden med samma högtalare
Allt tyder ju då på att det var nåt fel i förstärkaren på originalstereon.
Jag kör själv med den maxade stereon från Kina sedan snart ett par år tillbaka, och innan dess originalstereon sedan 2001. Rent effektmässigt är det ingen skillnad, mottagning på radio eller ljudet från CD osv är lika. Återstår då hur man ställer bas/diskant, fader och balans osv.
Man kanske lurar sig en del på att volymökningen är mycket våldsammare, max redan efter 6-8 steg på kinamodellen, medan originalet hade mycket flera och mindre steg i volymregleringen. Rent psykologiskt ger detta en viss effekt när man vrider på volymratten eller trycker på plusknappen på rattknapparna.

FP
Be
278
Bengt C
523i -96
Högtalarna i E39 är mycket riktigt rena skiten. Efter några år låter de dessutom olika starkt med helt olika spektralåtergivning.

Jag tänker byta högtalarelementen i min bil. Har bara inte fått tummen ur ännu. Jag undrar; Är det dåligt med plats bakom på något sätt? En gång skulle jag byta på min förra bil och hade laddat upp med 6 x 6.5" från Audax. Men det blev en stor besvikelse för högtalarelementen fick inte plat. Trots DIN-norm på både bil och element.

(Precis som folke anser jag att bryggkopplade slutsteg med 14 V matning bara kan funka på ett sätt. Vissa tillverkare påstår att det är 15 W, andra att det är 25 W. De har bara valt att ange effekten med olika distorsion och/eller vågform/impedans. Vi som kan läsa ett elschema skulle sagt att de ger 28 Vpp helt enkelt.)
el
20
electroj
735iA -99
Jo så kan det vara. Vill oxå tillägga att jag påstår absolut inte att originalhögtalarna är bra på något sätt.
Effekterna i huvudenheterna har säkert ungefär samma effekt allihop, vill man ha rejälare styrka är det naturligtvis slutsteg som gäller
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nog är det skillnad på aparater och aparater.

2006 fick jag en värstingmodell av Blaupunkt, tror den kostade runt 6000:- som tack för ett jobb.

Då jag själv hade bra stereo stoppade jag in den i tjejens bil, där det satt en enklare Pionner från slutet av 90 talet.

Blaupunkten hade mycket roliga finesser, men ljudmässigt lät den skit jämfört med Pionnern.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bengt, du får in 5.25" med ett djup på ca 60 mm.
Be
278
Bengt C
523i -96
Tack Kane! Bra att veta innan man beställer högtalarelement.

(Jag skrev fel tidigare. Jag hade laddad upp med 6 x 5.25" givetvis, alltså 135mm element.)
Isåkare: Det där är trots allt lite intressant, vad gäller ljudkvalité osv.
Nu kanske det är lite svårt att placera in "skit" på skalan, kan du definiera lite mera exakt vad som skiljde mellan apparaterna?
Förutsatt att båda hade samma typ av slutsteg, vanligt OTL eller bryggat, och med neutrala tonkontroller osv, och med likvärdig programkälla så bör det skilja ytterst lite, och knappast nåt som örat kan mäta osv.
Blaupunkt (och Philips) hade en diskantsänkning på FM-radion vid sjunkande signalstyrka för att undertrycka högfrekvent brus. Pioneer och övriga hade inte detta då och dessutom klart underlägsna radiodelar fram till nån gång på 90-talet, jämfört med européerna. Denna diskantsänkning kunde ibland uppfattas som att ljudet lät dovare, men å andra sidan så slapp man brus och oljud.
Ämnet är lite intressant, jag jobbade ganska intensivt med bl.a bilstereo, och oftast Pioneer och nån annan japan, och med Blaupunkt och Philips från 70-talet och framåt. Det gjordes en del framsteg och utvecklingar utan tvekan.
Det som är lite synd är att inte tillverkarna sedan 10-15 år tillbaka inte verkar kunna sälja huvudenheter och slutsteg och högtalare utan att glida en hel del på sanningen vad gäller siffror och data, tyvärr.
Vet inte vad man är uppe i just nu, men man passerade över 50W per kanal för vanliga bryggade steg med 12-14V drivspänning för flera år sedan, speciellt med MOSFET i slutstegen, som om denna typ av transistorer, jämfört med vanliga bipolära, skulle kunna tillföra extra effekt...
Högtalarelement tål lätt 600W, har ett frekvensomfång av 23-16000Hz men utan att ange nivån, redan i kartongen osv...
Jag provocerar lite, men det är trist att höra och läsa.

FP
el
20
electroj
735iA -99
Mer effekt kräver högre drivspänning, det är väl så de gör i bilslutsteg eller? Transformerar upp spänningen!

(sorry om jag tappar tråden, inget forum för ellära kanske?)
Men ack så intressant..
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har också märkt att bilstereo blivit rena hästhandeln. Jag drar mig till minnes någon 4x40 W grunka som absolut inte hade någon DC-DC omvandlare i sig. Alltså en helt vanlig 28 Vpp (peak-to-peak) anläggning. Sedan dess kollar man liksom inte efter att köpa något nytt.
Helt riktigt så höjer man upp matningsspänningen med en switchande omvandlare (DC-DC) i slutstegen. Samtidigt skapar man en +/- spänning, t.ex +/- 30V eller högre för att förenkla konstruktionen i själva slutsteget.
Ingen huvudenhet med DIN-format som jag träffat på än har någon inbyggd DC-DC omvandlare enligt ovan, helt enkelt därför att det dels inte finns plats, dels inte går att kyla bort förlustvärmen från omvandlare och slutsteg inom det givna höljet med det DIN-normerade måttet.
Likväl anges fantasisiffror som t.ex 4x50W eller mera...
Ett enkelt sätt att kolla upp (och ställa säljaren mot väggen) är att ta reda på vad steget eller huvudenheten förbrukar från sin drivspänning, antingen det är 12-14V i bilen eller 230V hemma i bioförstärkaren.
Vi förutsätter att steget är av vanlig klass AB, då kan man räkna med 60-70% verkningsgrad som bäst, och glöm då inte att övriga kretsar och funktioner i apparaten också skall ha effekt för att fungera.
Säg att tillverkaren anger max 450W förbrukning för en hembiostärkare. Lite förenklat kan man dela detta på mitten, 225W, och sedan fördelar man detta på det antal kanaler/slutsteg som finns i apparaten.
5 kanaler är ju inget ovanligt idag, och 5x100W är heller inget ovanligt med t.ex en förbrukning på 300-400W osv, är det inte lite märkligt? In och googla runt på olika sidor som säljer. Netonnet är rätt tacksam, det har ett brett sortiment, och det är lätt att jämföra in och uteffekt där detta anges.
Något finns alltså inne i burken som tillverkar flera hundra watt i realtid när man spelar...
Lika förhållanden råder ofta i samband med bilslutsteg, där måste man även dra av lite extra för förluster i DC-DC omvandlaren.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.