|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är inte tekniskt kunnig på så sätt, men jag fattar ert snack om att ett steg med begränsad storlek/kylning/spänning bara kan ge en viss styrka. Den aktuella Blaupunkten kunde säkert väsnas lika mycket som Pionnern, men det lät inte bra, och det har väl inte med effekten att göra, utan ljudbehandlingen. Hur som helst, i slutet av nästa vecka kanske jag köpt BMWn, i så fall ska jag direkt prova och koppla in min 12 år gamla Pionner DEH-P5100R och se om det blir nån skillnad, lovar att raportera här. Min tidigare vardagsholk var en Mitsubishi Sigma kombi, med åvan nämda Pionner lät det riktigt bra om orginalhögtalarna, precis som BMWn hade den högtalare i dörrarna fram och i taket bak (5 1/4") I min E36 325 satt det en nyare VDO stereo när jag köpte den, lät inte bra den heller, och jag hade ingen större förhoppning att det skulle bli bättre om jag bytte stereo, det sitter ju 20 år gamla orginalhögtalare i bilen från Nokia !! Men det var skillnad som natt och dag. |
|
|
Någon som har köpt detta systemet? Länk |
|
| Köpte 530an idag, får den om nån vecka, återkommer då med hurvida BMWs radio ljudmässigt står sig mot nått annat. | |
|
Isåkare, grattis till 530in, vi vill se lite fina bilder sen. Rapportera gärna hur skillnaden blev vid stereo byte. |
|
|
Jag köpte dessa högtalare: Länk Ljudet är nu väldigt bra med originalstereon! Ljudkonfig finns här: Länk Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
Bruno nu blev jag intresserad, vart fick du plats med de högtalarna? De ser väldigt stora ut för att få plats i framdörrarna utan modifikation. Eller är det tänkt att just dessa ska vara i hatthyllan? |
|
|
Vad tror folket om detta kittet? Länk |
|
|
Headmaster det där är 5,25" högtalare som utan problem får plats i E39ans originaluttag. Det är högtalarna som är största bekymret i en E39, som jag skrev tidigare i tråden har ja provat att driva originalhögtalarna på separat slutsteg och midbasen är fortfarande i princip obefintlig. I min E39 har jag detta kit i fram Länk och det spelar på riktigt bra! Det största bekymret är att få plats med delningsfiltret till kitsystemet i dörren, i mitt fall fick jag skruva loss täckkåpan för filtret så gick det bra. |
|
|
I förra inlägget svarade jag angående högtalarna från DLS. Rainbowkitet bör spela på bra, är du osäker rekomenderar jag att du slår en signal till Jimmy på blekingebilradio. |
|
|
Alpinaturbo tack för svaret, ska ta och ringa dom idag efter jobbet, isåfall slår jag till. Antar att det blir stor skillnad om man enbart byter ut kittet i framdörrarna för det ändå där jag sitter och lyssnar 99% av tiden. |
|
|
Snackade nyss med Jimmy på blekingebilradio och det lät riktigt bra angående rainbowkitet. Så jag tänker beställa det idag. |
|
|
I mina ögon ser högtalarsatsen från DLS bättre ut än "Rainbow" från Blekinge Bilradio. Svårt att avgöra med bara bilder på nätet och bilderna på "Rainbow" visar inte baselementets baksida. Att dom inte visar den kanske beror på att den inte alls har en stor dyr magnet. Texten till "Rainbow" förmedlar bara en massa strunt, annonsen från DLS innehåller hårda fakta som dessutom är bra. 91 dB känslighet är bra på så små element, diskanten har vettig diameter och delningsfiltret från DLS är tveklöst bäst. Det går i alla fall att avgöra från bilden. Under förutsättinga att DLS passar i bilen skulle jag utan tvekan valt dem, speciellt eftersom bägge har samma pris, 3000 kr. |
|
|
Okej Bengt du har en poäng. Kan någon här kommentera om DLS Nobellium 5.25 passar utan några modifikationer av dörren och liknande? Magneten ser onekligen väldigt stor ut, undrar om den får plats. Dum fråga men bilden på DLS systemet visar bara 1 delningsfiler? Visst lär det väll vara 2st? en i varje dörr? |
|
|
Hittade även detta som har diskuterats i tidigare trådar angående e39 ljud. klart billigare, känns bättre om man ändå ska chansa att köpa detta Länk |
|
|
Ja det där sista du länkade Headmaster verkade vettigt för pengarna, DLS gör bra prylar, det vet jag sen tidigare, har aldrig blivit besviken på deras prylar. Bra känslighet oxå, 93 db, det är viktigt om man bara ska driva dom utan extra slutsteg. |
|
|
DLS Nobelium passade i framdörrarna efter lite justeringar. Precis på gränsen är det.. DLS Performance sitter nu i hatthyllan. Dock så krävs en baslåda till dessa små högtalarsystem. Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
Kom just hem med nyförvärvet, så jag har inte hunnit kolla nått än på radion. Men en fråga: Varför är det 2 galler för diskanter, ett på dörrsidan, och ett i höjd med backspegen på dörren ?? |
|
|
Isåkare, Gallret uppe vid stolpen vid backspegeln det är diskanten. Det större gallret nere i dörren är där det sitter en 5,25" högtalare, och det är de två högtalarna vi har diskututerat här om att byta ut. |
|
| Jag har ett mindre galler oxå på dörren, det sitter bakom ventilationsgallret. | |
|
Den lilla högtalaren i dörrsidan är en mellanregisterhögtalare som bara finns från HIFI-modellen och uppåt... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.