|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt lite nu och har ej hittat någon liknade tråd ang bygga ett 3" efter katten. (inte på samma bil iaf) Men sitter och funderar lite eftersom det är en sugis så kanske det blir för mycket med 3" ? Förslag godtages mer än än gärna. 2.5 rör från katten och bak till en slutdämpare, eller kanske ska slå till på en "mellandämpare" också? Vill ju inte ha raka rör iaf för då får man ju grannarna efter sig hehe ;) Någon ide hur mkt rör man kommer behöva och böjjar? Tänkte lägga ner org och kolla senare.. Obs är inte ute efter nå effekt ökning! 320i -93 coupe "En idé är alltid bra tills den testats" | |
| byggde om mitt på 330 ifrån kattarna med en supersprint dämpare längst bak bara, låter lagom mycket. Visst på dem högre varven låter det mycket men bra. 3" blir för mycket enligt mig.. | |
|
Själv har jag bytt till 3". Extraktor grenrör/ Race katt. En oval dämpare strax innan bakaxeln och Japs dämpare på slutet och den låter så här mycket Länk Det går bra med 3", men räcker länge med 2,5". 2,5" klarar 250 Hk och du får mer plats till markfrigång också. Här är lite mer i denna tråden Någon som monterat sportavgas på 328 E46? Länk Det hänger lite på vad för rör och slutdämpare du väljer. Ska du ha 2,5" eller 3" och Japs dämpare, så bör du ha en dämpare strax innan bakaxeln. Väljer du 2,5" och den vanliga dubbel pipiga (längst ner på sidan) Länk så klarar du dig med den, för den dämpare så pass mycket i mitt tycke. Jag vill gärna att det ska vara någorlunda tyst när man kör under 3 tusen varv och sen kan det döna lite mer, men man ska kunna åka i bilen utan att behöva skrika på varandra. Jag är väldigt nöjd med min egen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ang hur mycket rör, så är det lite hur du väljer att dra det. Men köper du som exempel på biltema, så kan du lämna tillbaks oanvända rör. Bättre att handla hem lite mer, så slipper du sakna något. I stora slängar vad du klarar dig på är. 2 meter raka rör (kan vara 2 stycken 1 meters bitar) 2 30graders böjar. 2 45 graders böjar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tack alla för svar :) Någon som vet om det blir för mycket med 3" ? Tänker på motståndet eftersom det är en sug. Kör nog på 3" en ljuddämpare före bakaxeln och sen en japps kanske ;) "En idé är alltid bra tills den testats" |
|
|
Inga problem, men som jag nämnde innan, så är det mest mark fri gången som blir drabbad. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
tackar clintan. hehe ja tack vare att den är sänkt redan så kanske det blir lite väl mkt med 3 :) "En idé är alltid bra tills den testats" |
|
|
Har monterat 3"på min e36 kombi, men de blev lite väl högt ljud i bilen. Har 3" sport kat, liten biltema 3" dämpare precis bakom orginal upphängningen på mitten, sen en begagnad bakljuddämpare med 2x3" utblås. Funderar på om det är slutburken som inte är så mycket kvar i... Skulle gärna få ner ljudvolymen i bilen lite.. Så undrar om ni har några tips på bra dämpare? Hur stor dämpare får plats där bakre dämparen sitter? större dämpare = bättre dämpning?? Hur eller hur så vill jag gärna ha 2x3" utblås då m-diffusorn är kapad efter det nu... |
|
|
Har du 3" direkt efter grenröret? Är bilen original annars? |
|
|
Inte direkt efter, men där de två rören från grenrören går ihop under bilen, precis där orginal kat/mellandämparen sitter. Annars är bilen orginal än så länge.. (M52B20) |
|
|
Okej samma som jag då. Katten under passagerar stolen. Oval kort dämpare från Biltema strax innan bakaxeln också har jag Japs på slutet. Vill du få ner ljud inuti bilen, så kan du byta ut 3" röret från grenrör till dämparen du hade mitt på till 2,5". Den sista dämparen hjälper inte dig inuti bilen. |
|
|
Sitter ju original rören första biten (2x2"?) Så före katen är det inte mycket o byta.. Enda är väl isf o byta mellan katen o första dämparen, men de e inte lång bit.. Måste dock göra något så mellan dämparen kommer upp lite (rund biltema), och se till att de inte finns några läckor... (Har slagit i krampan före dämparen ett par gånger så de kan ha glidit isär lite) |
|
|
Hade bytt biten efter katt till 2,5" och köpt den korta ovala dämparen på biltema. 2,5" klarar 250 hk utan problem plus att det ger inte lika mycket resonans som 3". Där kan du bli av med lite ljud in i kupe'n. Kör själv med den ovala dämparen för det blev för nära marken med den runda, plus den verkade dämpa ljudet bättre också. Jag tror du kommer bli nöjd. |
|
|
Hade jag byggt idag hade de blivit 2,5", men får se hur ja ska göra.. Känns träligt o bygga om hela igen.. Om nu ingen vill köpa ett 3" system från kat o bakåt ;) |
|
|
Förstår dig. Vet inte hur du byggt ditt, men jag har bara svetsat mitt. Tänkte mer på om du bara delat på det efter din katt och precis efter mellan dämparen. På med ny rör bit och ny dämpare och lappat ihop det igen. |
|
|
Jaha, du tänker så, ha 2,5" mellan kat o dämpare? ja de e ju möjligt, men är ju inte långt rör... men de e klart allt går.. Har svetsat mitt, förutom dämparna, de sitter mer klammer.. Kanske skulle gå ner en dimension mellan kat och dämparen o satt dit en 2,5 dämpare, o sen vidare med 3"... behöver man ju inte bygga om hela.. O en dämpare kan man ju ha användning av till annat ;) Blir dock svårt o svetsa efter katen, men går ju sätta klammer där också i värsta fall... Ska fundera lite... :) |
|
| Precis ang rör och gå ner till 2,5" på den ovala dämparen. Resten kan du köra med 3" | |
|
Borde funka o sätta dämparen precis efter katen också eller? Bara ta enbit av en stegmuff i mellan? Eller ska man satsa på så lång dämpare som möjligt eller en kort o en bit 2,5" rör mellan kat o dämpare? |
|
| Jag tror inte du får plats med dämparen efter katten. Tänker på markfrigången och plats. Du måste nog ha en bit rör mellan. | |
|
Ska mäta lite, men lägre än de är nu kan de nog inte bli. Så allt blir nog bättre ;) Rent logiskt borde väl en längre dämpare dämpa mer än en kort? Har kollat på två Simons dämpare på Mekonomen, en 31,5 cm lång, den andra 42 cm, bredd 18,5 o höjd 11,5 på båda.. Men dämpningen är likvärdig oavsett längre eller kortare rör mellan kat och dämpare? |
|
|
Jag märkte ingen skillnad på ljud nivån när jag testade en gång för par år sedan med de som du nämnde. Märkte skillnad på tex den ovala jag har idag mot exempelvis exakt samma längd och tum fast i rund modell. Ovala dämpade bättre. Testa! Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.