AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.540

Konsten att köra in en ny bil

Sida 1 av 2
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Jag väntar på leverans av en ny F20/118dA i dagarna och det har gjort att jag ägnat lite tankeverksamhet åt hur jag skall köra in den.

Kollar man runt, så finns det två diametralt motsatta åsikter om inkörning:

1. Fabrikantens råd om att ta det lugnt de första x antal milen innan man börjar ta ut full effekt

2 Det andra läget förespråkar det motsatta: kör som om du stulit bilen från första stund.

I det andra läget finns bl a Motoman som under rubriken "How to break in your engine for more power & less wear" säger "Run it hard!" Han ger på sajten bildbevis från bilars inälvor som skall visa på de positiva effekterna av denna metod.

Länk

Jaha, hur ska vi stackars vanliga dödliga hantera dessa två motsatta råd?

Det är länge sedan jag köpte en fabriksny BMW, men har i stället ofta köpt demobilar, som garanterat inte körts in enligt fabrikantens fromma önskan. Jag vet själv hur jag testar en demobil:den skall minsann få visa vad den går för!

De demoblilar jag sedan har köpt har alla gått som skållade råttor och har uppvisat mycket rimliga bränslesiffror, ingen oljeförbrukning och framför allt: inga som helst problem……

Slutsats: Run it hard!…… eller?

Brasklapp: ämnet har säkert diskuteras massor av gånger här, men..... so what ;-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är en sådan som anser att instruktionsböcker och bruksinstruktioner är till för att följas.

Min farsa och jag är ett bra exempel:När jag var yngre och han fortfarande lärde mig saker om bilar så lärde han mig att alltid fylla på däcker med 0,2-0,3 mer tryck än vad det står på dekalen. När jag blev lite äldre så tänkte jag så här: BMW-fabriken har ca 3000 ingenjörer som bara sitter och räknar och mäter allting om bilar och motorer och däck och växellådor hela dagarna, och om de räknat ut att det skall vara 2,3 bars tryck i däcken så litar jag mer på vad de säger, än vad min farsa tror sig veta.

Däremot tror jag så här: Om det nu är så att det ger olika slitage på motorn i framtiden om du kör den hårt eller mjukt i börjanvet jag faktiskt inte men det är det nog så att det kommer att visa sig först den dagen då du sedan länge länge sålt den här bilen. Den här bilen kostar ju ca 300 loppor (eller vad det nu är) och du kommer kanske ha den här bilen i fem år, innan du blir sugen på att hosta upp 400 loppor på en ny, och under den tiden så lär inte slitaget märkas.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt så får jag gratulera till en sjukt trevlig bil! Hoppas du får många sköna mil i den!

För övrigt tycker jag du ska fråga säljaren vad han tycker om körningen i början.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tror att bilen kommer gå bättre om den körs hårt från början, men jag skulle själv ha svårt med det när man precis lagt ut 3-400' för en ny bil.

Precis som du säger...demobilar går oftast bättre än fiskörda dito.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lite roligt att du tog däck och däckstryck som exempel, för det är nog det enda som jag inte går "by the book" :)
I lufttrycksfrågan tror jag bmw är mer intresserade av att du kör en komfortabel bil, snarare än att däcken håller lite längre.
I övrigt håller jag fullständigt med dig!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är lite nyfiken på en sak, om "3000 ingenjörer sitter och räknar och mäter allting om bilar, motorer, däck och växellådor" varför ska man då fråga en säljare om detta?

Han har ju garanterat inte mätt eller räknat någonting alls på detta. =)

groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Har inte samtliga motorer körts in i fabriken?

Jag tror inte att man behöver fisa med gasen i början, men inte heller köra 100 tankar på fullgas. Triumph från 1960 är en annan sak.

Däremot tror jag att man skall byta oljor ofta som faan ibörjan, om man vill ha en motor och växellåda som skall hålla 50.ooo mil, eller mera.
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
groggyfroggy skriver:
"Har inte samtliga motorer körts in i fabriken?"

Det har jag också funderat på men ingen av de "experter" jag pratat med tycks veta.
Bliarna körs ju för egen maskin ut ur fabriken, men om motorerna körts in i bänk vore intressant att veta - samt hur länge? Antar att allt som har med tidsåtgång i dag är en bristvara även här.....

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vem behåller en ny bil tills den har gått >30'mil? Eller ännu mindre sannolikt 50' mil
Det vore soft att få en helt ny Bmw beställd tex en BMW550iA som aldrig varit startad förut och flugen direkt till en stängd stor racing bana, eller på den där salt sjön i USA, som man kunde få köra in bilen själv på från start, från första metern motorn och bilen gick/rullade.

Där hade jag personligen nog byggt upp en värme i motorn och sedan vid arbetstemperatur gjort kickdown ett tag och sedan släppt gasen och motorbromsat den till tomgångsvarv och sedan gjort så en hel dag eller två tills man blev trött. Men det låter mer som ett experiment än en normal inkörningsmöjlighet... hehe, men kul vore det iaf, att få köra in motorn som MOTOMAN beskriver. :D :D

GrüssGottttt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har haft en bil mellan 14000 och 40000 mil. Bytte olja var 500 mil, Mobil 10W-40 mineralbaserad. Bytte alltså olja 52 gånger på den bilen :) Jag skulle nog köra de allra första milen med moderat belastning, men på ganska höga varvtal. Jag tror inte dagens motorer är särskilt känsliga vad gäller inkörning, men det finns undantag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att motorerna körs in i fabrik har jag svårt att tro, tänk er kostnaderna för detta!

Bilarna körs dock runt i fabriken och innan de lämnar fabriksområdet har nog mellan fem och tio olika personer kört varje bil.

Scania, som exempel, testkör sina motorer men vad jag vet kör inte in dem. Klarar de testet utan att läcka någon vätska är den ok.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rättelse:

Scania, som exempel, testkör sina motorer men vad jag vet, kör DE inte in dem.

- Om inget annat står i första punkten, var inte rädd att använda vridet när motorn är varm. Det är den som är den belastningen som gör att kolvringar trycks ut och sätter sig. För denna anledning är det att man ibland säger att långkörning vid samma fart kan vara ogynnsam.

Motorer körs inte in av fabrik. Man kollar om de startar/funkar. Vissa undantag finns (sportbilar).

Mao kör som vanligt så länge det inte innebär misshandel.

Sköter man motorn kan man definitivt undvika problem med slitna turbo och hög oljeförbrukning inte så våldsamt långt in i framtiden.
Tillägg: byt inte oljan i förtid efter några hundra mil som vissa gör. Man behöver en viss mängd föroreningar för att motorn ska slita in och som bekant kan dieselmotorer 'lossa' och bli snålare tills den har gått nån tusen mil...
Allt som lossnar från motorn skall inte stanna kvar i oljeomloppet -> filter. Att motorerna skulle behöva föroreningar för att slita in låter absurt.
Låter absurt? Jo tack.
Ändå är det så, ser det som poleringsmedel, större delar fastnar som du säger filtret.
Vissa motorer som har en särskilt olja för inkörning innehåller tom tillsatser av metallsalter som oxiderar för just detta. Så att delarna slits in på varandra på rätt sätt.

Kör man för hård på en icke insliten motor under längre tid så kan höga temp och tryck göra att det uppstår små svetspunkter på kolvringarna som gör att man får sämre passning... så var inte rädd att använda vridet då och då på varm motor men tro inte att köra skiten ur den är bäst. En MC motor har inte samma förbränningstryck som en diesel...

Allt ovanstående har jag lärt mig från professionella publikationer skrivna av motoringenjörer samt lite egen erfarenhet (är själv "proffs")...
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Som "original poster" får jag tacka för alla svar och meddela att jag nu är fortfarande är förvirrad - men på en högre nivå ;-)

/Kjell
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Kan säga vad jag gjorde, jag körde som vanligt, dvs tog det inte ovanligt lugnt eller körde som om bilen var stulen (finns nog av sådan som kör så i Malmö...).
Varför bekymra sig, det är en BMW, njut av den i stället =)
Fin bil du ska få förresten. Prövade den i helgen och den var riktig trevlig att köra på alla sätt.
Imponerande hur lådan lär hur man vill ha det..

Tycker du inte ska oroa dig för inkörning, det är inte kritiskt som de var förr. Ta det bara lugnt på kall motor och det gäller alla dagar...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Onehps sista inlägg tycker jag sammanfattar bra.

"Tycker du inte ska oroa dig för inkörning, det är inte kritiskt som de var förr. Ta det bara lugnt på kall motor och det gäller alla dagar... "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.