AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
22.606

Spekulant på en 850 - behöver råd och tips!

Sida 2 av 3
Jaha...testar en ny länk då...
Länk
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Som man kan se så ser den riktigt bra ut men det vore konstigt med bara tre tusen mil, bilen är rätt så bra utrustad men bla EDC dämpare och svankstöd i stolarna och AUC samt lite till. Som du själv nämner så har den stått still, tre år kan orsaka vissa saker men det enda sättet att ta reda på det är ju att ta ut den på en ordentlig rundtur och testa det som går, alternativt se till och få lite garantier från säljaren vad som gäller läckage från motor växellåda bakaxel, dämpare och AC.
Det enda råd som jag kan ge är att titta på den med egna ögon och bedömma vad man är villig att ge, titta gärna på den länkar som finns i inlägg två för att göra en bedömning samt för att man inte skall glömma att kontrollera något.

/P
Tackar för svaret kspehe.
Ja den här tråden är verkligen kanon när man som jag letar "drömbilen" ifråga :)

Priset kan alltid disskuteras,men med tanke på skicket och antalet ägare osv anser jag ändå att det kan vara värt detta.

För min del så är det precis den 850 jag sökt efter,dvs en oförstörd original bil med få mil.

Tänkte med inlägget höra då jag har ca 3timmar till denna destination ifråga där bilen står,om någon hade sett den "live" osv?

Finns väl en risk att AC delen torkat igen om den stått länge osv.
Å andra sidan trots att detta inte är alltför billigt att åtgärda en osliten skapelse :)

Dags för den svåraste biten.....att övertyga den andra hälften vill säga :s

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Den ser riktigt fin ut! Kop, en så lågmilad 850 får du nog inte chansen på igen.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Håller med Kspehe!
Stämmer miltalen så är det ju extremt ovanligt,finns inte många kvar med så lite körsträcka.Om den nu stått stilla i tre år så skulle jag kolla lite extra på avgasvärden och ägna ganska mycket tid på insugspackningarna,även utgående axel från växellådan där packboxen "gärna" blir oval pga stillestånd, tyngden från axeln ligger konstant och trycker,många tror att det är muttern från oljestickans rör som är lös,bör kollas noggrant.
AC hör ju till en vanlig problematik,när provtrycktes den senast?Är den verkligen iskall när du testar är den säkert nyfylld och funkar fint men upplevs den som "bara" kall om en månad så står du där med några torra grafitpackningar och får byta dessa ändå.
Poängteras här är att man bör ha koll på tändhattar och kablar,speciellt kammgivar kablarna från 6:an och 12:ans cylindrar,dessa ska INTE vara slitna på insidan.
Vill inte vara dödgrävare men bara du har lite koll på grejorna så har du en oförglömlig bilupplevels framför dig och jag önskar dig verkligen lycka till med "drömbilen".
Mvh Dic

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den ser väldigt fin ut, jag har tittat på den också. Kanske skulle ha köpt den istället för det renoveringsobjekt jag köpte, för jag är ändå snart uppe i samma pengar. Dock så har det varit ganska roligt, dessutom har jag börjat fästa mig vid bilen.

Som sagt, den ser väldigt fin ut, men å andra sidan är RA Motor väldigt duktiga på att ta bra bil-bilder. Har jag något att göra i Uppsala så kan jag åka dit och titta, och jag har lite då och då ärenden i Uppsala så vem vet. I så fall uppdaterar jag tråden.

Alexander
Tackar för alla svar jag fått,det vore kanon AlexanderK om Du hade vägarna förbi framöver :)

Jag står i ett vägval där 2 olika bilar jag önskat äga är aktuella.

Naturligtvis då BMW 850 som jag så när köpte för några år sedan men visade sej vara i så dåligt skick att den inte ens skulle klarat min hemfärd ( 48mil ) från stället den stod på ( blev blåst på skicket av den bilfirman och detta grundligt ).

Nr:2 är Nya Mustang Replican som tilltalar mej grymt mycket.
Fördelar som finns där är en då nyare bil såklart och en lokalare bilhandlare,med tanke då på service osv.

Kärleken för en V12a från Bmw har jag alltid haft och Mussen är en ny förälskelse som infunnit sej i detta resonemang.

Som grädde på moset så gillar min 2a hälft Mustang alternativet men avskyr Bmw´n då istället.....suck...

Pengarna är ungefär detsamma i slutändan om man ser till bilhandlarnas priser,men som det heter...gammal kärlek rostar aldrig ;)
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Alex,

Jag har precis varit och tittat på 850:n och den är verkligen riktigt fin, skicket motsvarar milen! Jag dock inte kört bilen utan bara gjort en "okulärbesiktning" av den och tycker såhär:

Lacken förefaller oklanderlig, tyvärr stod bilen ute och det regnade tidigare idag, så den var lite solkig, men i övrigt som man kan tänka sig en bil som rullat 3000 mil på 20 år. Den har en skönhetsfläck och det är två små bulor på ovansidan av bakluckan, typ som dörruppslag fast på ovansidan. Någon måste ha öppnat luckan och något har varit ivägen. Fälgarna är utan märken.

Under bilen såg det återigen väldigt fint ut (jag stod på knä och tittade under), kan omöjligt tänka mig att det finns rost i karossen på den. Rost fanns dock på ljuddämparna, ett område på varje, lite större än en femkrona, på den ena tror jag det var ett litet hål i yttersta skiktet. Men i övrigt såg den nästan ny ut. Det Dic skrev om risk för fuktande packboxar har jag inte kollat...

Motorrummet var i princip som nytt, inte mycket annat att säga.

Invändigt är den i nyskick. Det finns det där extra som bara en riktigt välskött lågmilare kan ha, den känns inte använd helt enkelt. All el verkar också funka och fem gröna lampor lyste i serviceindikatorn.

Jag tittade aldrig på bilens papper men enligt säljaren har bilen servats årligen trots det låga miltalet, och den servades senast på BMW Novation i Uppsala förra året.

Vill du ha en riktigt fin, lågmilad 850 tycker jag verkligen att du ska titta på den, med reservation för att jag inte startat eller kört den kan jag säga att hade jag letet e31:a hade jag köpt den.

mvh Fredrik
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Såg att anonsen är borttagen, är det någon på detta forum som köpt den?

/P
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
När jag hade skrivit inlägget ovan kollade jag annonsen och såg att den var borta, det var drygt en timma efter att jag tittat på bilen. Den skulle i så fall ha sålts precis innan firman stängde för dagen. Det kan vara värt att kolla om den finns kvar. Jag fick intrycket att firmat ägt bilen ett tag utan att sälja den bara för att dom gillade den. Fast vem vet?

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vad var priset?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
169.000:-

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Hej AlexanderK !

Läser dig och vill säga att det kanske finns en svensksåld 840-96 att köpa...

Emot min vilja kanske jag måste sälja,men då till rätt pris och person.Du kan gå in och läsa om den här på mig.

Oxfordgrön är en underbar färg.I skugga ser den ut som svart men i solen som en rubin.Eisenmannsystemet ger förnämligt ljud hela vägen och speciellt vid pådrag och kick-down.Som en raket sa en brud som jag kört om härom dan...

AlexanderK om du har intresse för bilen och vill lägga 100k +++ på bordet så kanske du kan kittla mig att sälja.

Du får grilla på saken...

Mr.D.
Hej igen..
Vill passa på att tacka alla i tråden för all hjälp jag fick ang Bmw 850 i Uppsala.
Tyvärr är det inte jag som är den lyckliga ägare,såg att den försvann kort efter mitt senaste inlägg i tråden.

Känns inte bara surt att jag inte hann med den ( feghet? )känns mer bittert då vissa i tråden bemödat sej för min skull och lagt ner arbetet med okulära besiktningar osv.

Det enda jag kan göra är att tacka alla för ett otroligt engagemang ifrågan och speciellt tack till 635 CSi och AlexanderK.

//Alex84
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
alex84:
Jag tycker ändå att du ska testa att ringa RA motor och fråga om bilen. Den stod nämligen där idag när jag åkte förbi...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Självklart ska du det! Eller ta kontakt med den där Dixie!

Alexander
Ok så den kanske inte är såld ändå ?
Återkommer ....
Hej!

Har haft körkort i snart ett är nu och letat bil nu ett tag. Kom över denna men har väldigt lite erfarenhet av att köpa begagnat så tänkte be lite råd.

Länk

Vad ska jag tänka extra mycket på när jag kollar på bilen?
Är det ett objekt att helt strunta i att åka och kolla på (tar drygt 2 timmar att ta mig dit)
Den enda farhågan jag fått hittills är att V12 motorer innebär en del mekande men inget jag inte vill göra (har alldeles för mycket tid!)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Skulle råda dig till att släppa tanken på denna efter vad jag har hört om denna bil, känner en som har bjudit på den som en reservdels bil. Så du får dra vilken slutsats du vill med den informationen. Skall du satsa på en i gott skick utan en massa fix så lägg dig på en prisklass runt 100.
/P
Okej, något annat tips på rolig första bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.