AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
22.604

Spekulant på en 850 - behöver råd och tips!

Sida 1 av 3
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla!

Som rubriken antyder så har jag en tid varit på jakt efter en 850 eller en 840. Det spelar inte så stor roll vilken motor det är, men det blir nog en 850 för 840 finns ju knappt några till salu. Eftersom det är en V12:a så vill jag ha lite tips från er som har/har haft en sådan:

1. Vad ska jag titta extra noga på när jag åker och tittar på olika exemplar?
2. Något ni vet om som gått sönder på era bilar eller som ni vet är vanliga brister?
3. Tips på bra verkstäder mottages tacksamt.

Alla tips mottages tacksamt.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej och välkommmen in i gemenskapen om det vill sig.
Ja för det första så bestäm dig för hur mycket får den kosta, sedan får du utgå från att du letar efter en bil som är runt 20 år så skavanker på det ena eller andra stället får man nog acceptera. För att få lite info om vad man skall titta på så länkar jag till följande sidor Länk Länk Vad man alltid kan titta på är eventuella el problem som brukar vara besvärliga och dyra att lösa, kolla så att det inte läcker olja från den övre oljetrågspackningen (dyrt och besvärligt att byta). Ta gärna ut ett så kallat build sheet på bilen så ser du vad den skall ha varit utrustad med från fabrik.
/P
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Sen beror det också på hur mycket du kan fixa själv eller hur mycket den får kosta i underhåll efter köpet...
Kan du meka själv så behöver det inte bli så dyrt, det finns massor av delar på Ebay osv.
Ojämn tomgång kan bero på otäta insugspackningar:
Billigast= Har du tur kostar det några timmar, svordomar och lite silicontätning.
Dyrt= Lämna in på verkstad, 4-6 tusen + arbetskostnad(totalt 8-10 tusen?)

Spjällmotorerna kan spöka, går ofta att få till med rengöring.

Fast jag tycker att det är lite jobbigt att det är så TRÅNGT under huven.... men det går!!
Sen är ju elen omfattande om man ska grotta med den, men mina erfarenheter är att elen är bra byggd o driftsäker, i alla fall så länge som ingen okunnig är inne o fixar i elsystemet!

/Göran
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Hej !
Jag skulle nog säga så här: Att kan du inte skruva själv behöver du en stor plånbok, för precis som kspehe säger så har alla dessa vagnar snart 20 år på nacken och med åldern så dyker problemen upp lite då o då. Men jag tycker absolut att du ska ta och skaffa dej en, helt underbara bilar.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tack för tips - fler mottages tacksamt!
Några modellspecifika saker att kolla:

* höga avgasvärden,ojämn gång kan vara en mängd saker,vanligt är otäta insugspackningar-är dom inte bytta nån gång så är det dags efter 20 år!=dyrt
(gäller v12:an)

*oljeläckage från motor är vanligt, oftast trågpackningar= dyrt att lämna bort-tråkigt och omständigt att fixa själv(oftast den övre som läcker)

*vibrationer kan också vara en mängd saker, allt från obalans till krokig kardan,slitna bussningar osv.

*kolla stötdämpare efter oljefukt och att dom ätr tajta,dämpare är relativt dyra. är bilen utrustad med EDC är osannolikt dyrt att fixa,såvida man inte hittar begagnade delar.

*takluckan kan krångla,stämmer inte i höjd i stängt läge,vädringsfunktionen(tilt) funkar inte osv. går oftast att justera,man kan få byta gejdrar m.m för att få det OK. kolla dock funktionen!

* stolarna skall gå att köra åt alla håll,kan krångla så dom drar snett osv.
går dock att fixa själv,kolla även fällmekanismen!

*bakruterollon brukar ha rensade kugg,ny rollomotor kostar c.a 2200:-

*Bilen har dubbla batterier,kolla så dom är lika och i OK skick

*Pixelfel är rätt vanligt i färddator (MID) displayen

*Har bilen eljustering av ratt, vilket dom flesta har så kolla funktionen på denna-vanligt att det krånglar.

*Kolla dimljusen fram -ofta hårt blästrade eller spräckta.(är dom det så kan man ju misstänka att bilen gått längre en dom 12-13" milen som mätarn står på...)

Sen gäller väl det att kolla det som är brukligt: ev. servicehistorik,kvitton m.m
kolla karosspassning,rost,färgskiftningar,ev. missljud från motor,kylkapacitet på ac,bromsar,missljud och klonk från hjulupphängningar,all elektronik som elhissar,lysen osv.

Ju nyare bil desto bättre:
-90 var det motronic 1.2 (är inte 100% på det)
-91 kom motronic 1.7 som skall vara något bättre/driftsäkrare
-92 kom fjärrstyrt cenrallås. inte världsviktigt men rätt skönt att ha..
april -92 kom en något bättre/stabilare framvagn
sent -92 kom adaptiv automatlåda
-93 kom en lite snyggare variant av instegslister
-95 kom en ny v12:a (m73) samt ny 5-stegs aut.med steptronik+en del andra småförändringar bla. 4-kolvsok fram (brembo)

Hoppas detta hjälper något..

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Stefan, Tack för dina sjukt bra tips!
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Som tidigare inlägg beskriver är det bra om du kan skruva själv och har intresse och tålamod att skaffa information och hjälp när det behövs. Köpte först en 850 -M70 som strulade konstant och jag lämnade tillbaka den efter ganska kort tid. Min andra 850 -M73 ägde jag i två år och körde den året runt över 5000 mil.

AC är dyrt att laga och bra om den fungerar som den ska. Finns tips att söka på hur man testar funktionen även om det är kallt ute.
Avgassystem är också ganska dyrt, mina bakre burkar tog slut och kostade 5000:- st. EDC är jättekul men mindre roligt om de tar slut, jag konverterade mina dämpare så det finns utvägar om de slutar fungera.
Automatlådan (steptronic 5vxl) bör kollas noga om bilen rullat 16-17 sisådär. Min momentomvandlare tog slut vid 17k mil och kostade typ 16k att renovera. Automatlådemannen hävdade att det är vanligt på de lådorna när de rullat ett tag.

Fler kommer säkert att tipsa men detta är mina bidrag.

Kör nu V70....

/AGW
bi
46
biba
850i-91
Jag ser att dom skriver ner 850 som det är fel överallt så är det inte omdet har varit en massa klopare å skruvat. Lägg på mer pengar så kan du köpa en myckert trevlig bil. Har en 91 som har gått 17000mil inga problem. Myckert är skrämmsel snack titta noga sedan KÖP
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

varit till salu lika länge som man varit blöjlös,känns de som....:)
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
En liten fundering från mig:
20-30 tusen mil med mest landsväg är inte oroande om den är väl underhållen.
Min 728 har snart gått 30' mil och går som en dröm.
Bromsar, hjulupphängningar, stötdämpare måste förstås bytas i tid mm

Men körs bilen väldig lite och sällan "sliter" det mera på bilen också.

Har en 850 stått länge är det stor risk att insugspackningarna måste åtgärdas + att bromsslangar kan vara dåliga och att skivorna rostar "sönder" vid beläggen mm.

Jag har ägt c:a 30 beggade bilar från nästan nya till "skrotisar"
-På alla har jag sett spår av skruvning och eldragning av skiftande kvalitet.
Det kan vara ny bilstereo- förstärkare -larm eller kastat om ramlageröverfall, you name it!

Det finns bra renoverade/fixade bilar också, men om jag skulle VETA att bilen är orörd så är det värt mycket pengar o sparar en hel del irritation.

Göran
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla!

Stort tack för. alla tips och råd ni kommit med. Jag har nu köpt en 850CiA (heter den väl?) från -91. Den är svart med grå skininnredning. Klimatanläggningen är (helt) uppfuckad, och jag tror framvagnen behöver justeras en smula. Jag fick med en originalradio, men har en ca 15 år gammal Alpine kassett-radio som är tidstypisk så det blir nog bra. Får fundera på om jag ska sätta in Alpinan eller originalaren.

Anyway, stort tack för alla råd och tips!
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Jättekul, det är nu det börjar.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Grattis, ta väl hand om den.
/P
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Grattis och välkommen till gemenskapen. Det finns mycket kunskap bland ägarna på detta och andra forum. Nu är väl ett medlemskap i club E31 prio!

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Grattis till bilen!!

Till Daniel -Vad är club E31 ?

/göran
bi
46
biba
850i-91
Du måste gå med i E31 klubben
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Grattis till ett köp av den vackraste Coupen ... :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Alexander, kolla din powerpost.
Hittar inte igen ditt telenr, vi talades vid för nån månad sen ang besiktningen.
Mvh Gustaf
Lyfter denna tråd igen pga detta objekt: Länk

Har sett den ett tag nu hos samma säljare och frågan jag ställer är om någon varit och kikat på bilen ifråga?

Lite orolig då bilen stått ett tag och inte körts...

Tack på förhand...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.