|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På jämn gas vid ca 1500 rpm så kommer ett ljud som låter ungefär som en vämesköld som skallrar, sedan ett litet ryck. Detta upprepas med ca 5 sek mellanrum, ljudet sedan rycket. Det försvinner helt om man ligger på jämn gas från 2500 rpm och upp, samt accelererar eller om man har lite nedförslut . . . . SKUMMA grejor detta !! Tips någon ? Har givetvis varit under bilen och kollat men ser / hittar inget | |
| Ska tilläggas att detta händer inte innan motorn kommit upp i driftstemp ! | |
| søk på homoknuten,hadde samma symtom på min 540. | |
|
Tack för tipset, men undrar om det kan vara det ? Var ute och provade bilen igår i olika hastigheter inom dom varvtal det låter. Borde inte ryck/ durrandet komma oftare i tex 80 än 50 då kardanen snurrar fortare då ? Det kommer i samma intervall oavsett hastighet, försvinner dock över 140 och upp men då ligger den ju över det aktuella varvtalsområdet......... |
|
| momentomvandlaren? dina symptom påminner om mina | |
|
Nej usch ! Det låter dyrt !? Hur vanligt är detta ? Bilen jag har har ägta sedan ny av en äldre herre så den är absolut inte tokkörd, men visst, det kan ju hända ändå............ 23000 mil och fullservad på bmw. |
|
|
vet inte om 5hp24 har samma problem med convertern som 5hp30-lådorna, min BMW-verkstad skulle ha ~20,000kr för att fixa det.... 240,000km och fullservad=) om du kör konstant landsvägsfart och du får lite motlut eller en märkbar sväng på vägen så behöver du ge lite mer gas för att behålla hastigheten, om du då upplever oljuden och ryckningarna mer så är det troligvis för att convertern blir mer belastad då |
|
| Då är det förhoppningsvis INTE det ! Det är endast vid konstant fart upp till ca 2500 varv, börjar vid ca 1500, så fort jag gasar på lite upphör det. | |
|
testa att köra växelvis med sportläget, convertern går sällan automatiskt in då. Detdär med att oljudet inte dyker upp när motorn är kall kan bero på att convertern inte används förren motorn/växellådan är varm. jag upplever problemet i varvtalsområdet 1100-1500/min i landsvägsfart istället, men det beror nog på att V12an har ett betydligt större bottenvrid i de lägsta registren än V8an. Och ja, gasar man på lite så kopplas convertern ur..... nu ska jag dock inte säga att det är momentomvandlaren som är ditt problem, det kanske är nån bussning istället! =) men det låter som växellådan |
|
| Borde inte rycket / ljudet komma i tätare intervall med ökande hastighet då ? | |
|
Var ute och provade bilen som JensDavid tipsade om. Ljudet och rycket miskade men försvann inte helt Hoppas du verkligen har fel annars lär det bli kostsamt antar jag ?! Pratade med Per Larsson på Bil & Motorteknik i Huddinge och fick en tid nu på Torsdag. Återkommer med domen ! |
|
|
Måste göra ett tillägg: Ryckte ur kontakten till luftmassemätaren och bilen gick i stort som med kontakt inkopplad. Kunde dock köra en bra stund innan rycken kom, dock helt UTAN "skrammlet" ?! Kopplade in den igen, ryckte ungefär samma men inget "skrammel" Kan det vara så att luftmassemätaren då är kass eftersom bilen uppför sig likvärdigt !??? |
|
|
Min bil hade svaga ryckningar vid mjukt gaspådrag, i området 1500-2500 varv. Särskilt om man körde i svag uppförsbacke och gasade lite lite försiktigt. Små irriterande ryckningar. När jag kom över 2500 varv försvann det helt. Visade sig att det var för lite olja i automatlådan. Efter fyllning har bilen gått klockrent, inte en enda ryckning. |
|
|
Hämtade idag bilen hos Per Larsson på Bil & Motorteknik i Huddinge och efter diagnos och olika tester så sa han att det är kovertern / momentomvandlaren som är problemet, ville väl inte ta till mig detta, mest med tanke på kostnaderna så jag besökte även Svensk Transmission & Motor AB i Stenugnsund nu på eftermiddagen för ett andra utlåtande, dom sa samma sak + att automatlådan tydligen är på upphällningen !!! Känns tungt, en utbyteslåda + konverter går loss på ca 20 monterat och klart !!! Hur skulle ni göra ?! |
|
|
Lådor verkar ju finnas på bildelsbasen för 6000, kanske finns en billigare verkstad? 20papp.. Jisses |
|
| Frågan är om man vågar chansa ?! | |
| Köpa en beg låda för 6000 +montering på nästan lika mkt?. Då får man vara rätt säker på att den lådan funkar,själv skulle jag nog bita i det sura och köpt en renoverad behållt bilen och glömma bort vad allt kostat:) | |
|
Efter att ha läst ALLT som skrivits här så gjorde jag enligt mektips instruktioner, inte helt lätt då jag var själv. Hade tratt och ca 2 meter slang och arrangerade en "droppställning så att tratten var i högre nivå än nivåpluggen på lådan. Var nyfiken och lossade pluggen utan motor igång och lådan va ca rumstempererad, kom ingen olja ut, borde det väl ?! Iaf, fyllde på tills det rann över, stängde pluggen och startade motorn, körde alla växellägen, lät den sedan ligga på driven med hjulen snurrande och fyllde på mera, gick totalt i ca 2 liter om man räknar bort spillet, tyckte dock det gick väldigt segt att fylla i. Iaf det kom ju ut en del gammal olja och den luktade väldigt illa och var nästan svart. Det var dags att provköra, och du milde vilken skillnad det blev, växlade mjukare och problemet var som bortblåst till jag kört en bra mycket längre stund än tidigare, då kom det men mycket mindre i karaktär än tidigare ! Tanken är nu att prova att göra ett filterbyte och byta mer olja, filtret är redan införskaffat men vet inte om jag vågar mig på detta ! Hur många liter byter man om man tar ner tråget och byter filter !? Någon som vet någon expert på detta i V:a Götaland som inte tar hutlöst betalt och VET vad han/hon håller på med ? |
|
| När jag bytte olja å filter i lådan rörde det sig om ca 6-7 liter. Jag fyllde på med hjälp av en pump som man kopplar till borrmaskinen och använder trådgårdsslang. Kostar typ 250 kr. Tog bara 10 sekunder för den att fylla olja i lådan | |
|
Låter bra ! Vad var anledningen till att du gjorde oljebytet och bytte du även filtret ? Skillnad ? Du kanske bor nära mig ?! ;-) |
|
|
Hej. Har en kompis med samma bil och problem som trådskaparen. Undrar en sak bara vad kostade kontrollerna hos dem 2 verkstäderna som kollade din bil? Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.