|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Alex84 Jag är inne på min 8:e BMW och min dyraste nota hittils på en verkstad på 14 år med BMW var på ca 6500:- det betalar en del det dubbla för så fort kamremmen ska bytas. Men jag har alltid varit noga med mina bilar när jag köpt dom och kanske har jag haft tur inte vet men jag har alltid varit nöjd med BMW och tyckt dom håller bra ihop!! Länk |
|
|
Har ägt 9 bmw och snart blir det 11:a. Hälften nya, hälften begagnade. Dyraste jag gjort vet jag inte men det var nog när jag bytte länkarmar på ena E46:an i förebyggande syfte. Vet inte vad det kostade men kring 5 tusen? |
|
|
Anders: på min E46 328 kostade det 12000 att byta på båda sidor hos Bmw. Länk |
|
|
Så pass? Så mycket betalade inte jag det vet jag, för då hade jag inte gjort det förrän jag var tvungen :) |
|
|
Gick inte länkarmarna till tidiga E46 på goodwill som sedan förlängdes efter fabriksgarantin i några år där kunden bara behövde betala delar av reparationskostnaden? Det var väl "ingen" som behövde betala fullt pris om de inte totalt ignorerat BMWs information. |
|
|
Bjerser: När du får tillfälle kan du ta isär och granska kablarna på någon av de 7 välanvända bakluckorna på E61. Sladdarna borde vara spruckna i isoleringen om man öppnar bakluckan frekvent vilket verkar vara fallet enligt dig. En sprucken isolering behöver inte orsaka fel hela tiden, sporadisk kortslutning mot andra kablar eller ibland kort avbrott visar sig så som minnesbortfall om man har elstolar, varning för trasig lampa ibland och andra små skumma fel som kommer och går. Det du menar är att på vissa bilar går alltså kablarna att böja hur mycket som helst utan att dom skadas? Kan du förklara för mig hur det skulle kunna vara möjligt? Finns övre makter med kanske? Eller har bmw producerat vissa E61:or med helt andra kablar till bagageluckan? |
|
| Dom flesta äldre människor här uppe som jag känner klagar ofta på mig och frågar hur jag kan köpa bmw, dom håller ju inte enligt många. Har fått höra flera gånger"Min volvo har gått 40000mil och håller ännu, en bmw går sönder efter 15000mil typ! De dessa personer inte fattar är att volvon dem pratar om har levt hela sitt liv under 3000rpm! Bmw har levt hela sitt jobbiga liv på varvstoppet och färdas oftast till däckaffären för byte av bakdäcken 1 gång i månaden medans volvons däck måste bytas pga att dom torkar paj:) De ligger faktiskt lite sanning i de jag säger, tex en gammal 325 eller en 240, vilken av bilarna har körts hårdast? Ja såklart 325:an vilket medför mer slitage och ras! Skulle båda bilarna köras exakt likadant tror jag inte de hade varit nån större skillnad i hållbarhet! | |
|
Kamel2: Ja det har vi väl redan gått igenom, när jag får tid är det en sak men jag ställer mig inte nu i svag spotlight-belysning och skruvar tyvärr. Varför en del krånglar och en del fungerar har jag ingen aning om jag kan bara konstatera att några minnesförluster, felvarningar eller uteblivna funktioner inte förekommit... Och varför skall jag stå till svars? Det är du som påstår att det existerar en längre lista med fel som "garanterat träffar 100% av alla E61or", då borde det vara du som får bevisa att till exempel böjradien är så liten och kablarna av så dålig kvalité att alla bilar drabbas utan undantag och så vidare. Har för övrigt aldrig någonsin lagt 10.000:- på en gång på någon BMW, aldrig ens varit i närheten av den summan. När det kommer till driftkostnader har BMW efter min erfarenhet varit klart billigast jämfört med övriga bilar som funnits här; Volvo, SAAB, Alfa Romeo, Chrysler, Suzuki, Lexus bland annat. Och krånglat har dom i princip aldrig gjort, i bemärkelsen att de haft några fel som kan kopplas till dålig kvalité. Några enstaka driftstopp har förekommit på över 100.000mil men dem går att räkna upp på ena handens fingrar, allt från mänskliga faktorn (Glömt ljuset på=dött batteri) till verkstadsmissar (knäckt kylare) och "vanliga" fel som att en 525i inte startade efter 30.000mil på grund av en trasig givare. Ser ingen anledning att byta till exempelvis en Volvo som enligt egen erfarenhet krånglar lite mer, är dyrare i drift och tråkigare att åka runt i bara för att några på ett forum påstår att BMW är skitbilar... //Bjersér |
|
|
Mackan, du har rätt. Det är därför Toyota håller så bra:) mvh martin |
|
|
Bjerser: Du ser lätt i dålig belysning kan jag lova. Bara att börja riva. Det tar inte mer än 25 minuter att borra sig in till kablarna och ta bort skyddstapen i teflon. Jag tycker du ska bevisa att dina kablar är felfria samt på de 7st E61 du känner till. Om du kan lägga fram bildbevis liknande mina bilder på alla bilar och visa på att kablarna är fria från sprickor och orginal så tror jag att det vilar en förbannelse över min E61 likson endel andra E61. Jag har stor respekt för gällande naturlaga men kanske att jag underskattat det övernaturliga. Såhär såg mina kablar ut för 1 år sedan när jag hade fått varning om trasig lampa vid ett tillfälle. Jag läste på ett forum att kablarna spricker efter väldigt kort tid. Notera att alla kablar förutom 2 var spruckna eller helt av. Ett under att det fungerade så bra ändå tycker jag. Jag är också glad att inte något styrdon gick sönder i samband med alla kortslutningar som måste ha skett lite sporadiskt. Länk Det är väl inte så svårt att förstå att böjradien i kombination med många kablar som trängs i en kanal med usel kvalitet på isolering och för grova kardeler i varje ledare resulterar i det här felet. Det blir för styvt att böja, sladdarna längst in mot den lilla "läppen" tvingas till att böjas efter dess radie. Du har beviset framfördig varje gång du öppnar bakluckan vilket du tydligen gör frekvent. Ja, utfallet är 100% för E61. Man skulle kunna ha en räknare som räknar ner och varnar på Idrive att det är dags för kabelbyte. Man kan ta hänsyn till yttertemperaturen också, då räknar den ner snabbare på vintern. Bättre att varna för det än att byta bromsvätska med 2års mellanrum!En superbra affär för eftermarknaden! På E34 och E39 är livet lite bättre för sladdarna, dom håller därmed lite längre. Färre sladdar i varje kanal samt lite annorlunda konstruktion. Den ser lite dyrare ut, på E61 verkar det funnits extrema krav på kostnadsreduceringar på mycket förutom design ! |
|
|
kamel2 - det är ju så att det pågår konstanta förbättringar för alla modellserier i produktion... varför skulle inte BMW ha gjort förbättringar avs kablarnas kvalitet? ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Byte av Nox-sensor, elektronisk termostat, högtryckspump inkl arbete, miljöavgifter och moms: 12.000 kr. Gäller 530 LCI. Trodde det skulle landa på 18-19´ |
|
Är det skillnad på LCI-modellernas kablar? Skonas kablarna om man istället öppnar shoppingluckan? ------- //Lövet |
|
|
Vad gäller kablaget i bakluckan på E61 talade jag med en BMW verkstad om det och de frågade om jag fått byta på någon av de två jag haft. Det har jag inte och då mindes de tillbaka att de aldrig bytt på någon med el-baklucka. De kom då upp en teori om att kunde vara så att de med el-öppning inte öppnar lika mycket eller att det är längre kablar på dessa som inte sträcks lika hårt. Någon här med el-öppning av luckan som behövt laga kablaget? |
|
| Har el-baklucka, har inte haft problemet. Å andra sidan är min inte så gammal så det kanske har med det att göra. | |
|
Alex 84: "Vad är det Ni förnekar jämt? Så fort man påvisar brister i märket Bmw så refererars det alltid till andra märken?" Ja som du då menar du? ***bmwcs 2202*** |
|
|
Robert J: Den kan säkert vara så att om man har elbaklucka så böjs dom inte lika hårt och därmed håller dom längre (acceptabel livslängd). Narvselius: Många delar förbättras kontinuerligt och det har jag noterat. Min första fråga till bmw när dom sa att det skulle kosta 16k att fixa var om dom gjort några förbättringar. Dom bad att få återkomma. 2 dagar senare ringde dom och sa inga delar vad gäller kablage eller hållare till kablaget har bytts ut sedan introduktionen. Jag har även själv tittat på kablaget och konstaterat att kablarna är precis samma sedan 2004 när E61 lanserades. Tråkigt men så är det. Den som inte skruvar själv och som ännu inte gjort en reparation på sin bmw för mer än några tusen kr, har bara haft tur. De flesta reparationerna kostar bra mycket mer än 10k. Jag har åtgärdat alla fel själv på alla mina bmw jag haft. Men E61:an har överlägset krånglat mest. Den går sönder som om den gått 50k mil och var 20 år gammal. |
|
|
Kamel2: För det första så har nämnde jag tre stycken E61, en 525i och två 535d, senast vi diskuterade vart du fått siffran sju från vet jag ej. Sedan tjugofem minuter, visst om jag inte gjort något om dagarna hade det varit en sak. Nu har jag en stökig källare, en swimmingpool som läcker vatten samt har defekt belysning, en HDMI-kabel dragen genom väggen till TVn jag använder varje dag som är döende och en stendöd ytterbelysning utöver dagens övriga sysslor. Jag hoppas du inte tar illa upp, men att dissekera en fullt fungerande bil eller ännu värre bekantas fullt fungerande bilar är väldigt lågt prioriterat jämfört med annat som kräver tid. När du sedan beskriver det som att man behöver borra sig in till kablarna och kapa upp skyddstejp känns det ännu mer avlägset, jag trodde i min enfald att det var som på E34 enkelt att koma åt. Att göra åverkan på bilen bara för att kolla att något som fungerar är helt känns inte riktigt vettigt. Allt jag har påstått är att det fungerat i 6-7år för nära bekanta, 535an är visserligen nyare men dessutom är det den enda med elbaklucka och enligt vad ni kom fram till i de senaste inläggen kanske det påverkar? //Bjersér |
|
| Min 535d var drygt 5år när jag sålde den och den hade orignalkablaget. | |
|
Bjerser: Se ett av dina tidigare inlägg ( kan tänka mig att du glömt siffran 7, det är ju nästan orimligt många E61:or att känna till): "Alla E61 här ägs av hundägare, allt från en hund till... jag kan inte komma ihåg alla men lyckas räkna till sju stycken i huvudet. " Om det nu är så att du har el-luckan så ser det nog ljusare ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.