AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
56.553

vill ni ha problem köp en E61

Sida 1 av 6
gy
45
gylen64
525 td -05 E61
har ägt en e61 sen ca 5år tebax har väll alldrig haft så mycket strul det är en 525tdi-05 kabelstammar i bakluckn vilket medför att biljäveln lägger ner radio handsfree ,fjärrlås m,m de e ju förfan helt sjukt låt oss göra revulution åk till BMW och KRÄV goodwill!!haft BMW länge utan problem 750,740 540 mm inga problem men denna jävla skrot hög får mig att titta på annat??

3M
718
3MW
E36 Ti
Tyvärr så har alla bilar olika fel och sjukdomar :(
E61 är nog den bästa bil jag har ägt (3st) och har haft det felet i två utav de.
Nu kör jag en E60 men meter efter en fin E61:a igen...

Om du inte har tummen mitt i hande så ska du kunna fixa sladdarna själv.
Finns massor med intruktion på nätet att ta hjälp i från.

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
hahahah 3MW har ingen e61a hahahahah
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Residence, synnerligen intelligent inlägg av dig och jag förstår inte riktigt vad du vill frambringa med det? 3MW skriver ju tydligt att han inte äger en E61:a för tillfället...

/Arvid
3M
718
3MW
E36 Ti
Arvidw: vi känner varandra privat och jag blir mobbad för att jag inte har en E61 och kör en E60 :D
Jag valde tyvärr effekt före storlek och det är det jag får äta upp!
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
3MW: Ja, det förklarar ju en del :-). /Arvid
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Hello friends, jag tycker att vi startar en kollektiv mobbning gentemot 3MWs avsaknad av en riktig bil. dvs e61. =)

ONT: jag håller inte med topic, har haft en E60 i 3 år och jag var ruggigt nöjd. nu har jag kört en E61 LCI i 2 veckor och jag är ÄNNU nöjdare!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Sedan när gjorde BMW en bil som hette 525 tdi?

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Så Craile ingen knivkastning i gummi
båten. :-))

Ha deT
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Kör mina andra 535d E61 och den är bara en tidsfråga innan det blir min tredje. är dö nöjd!!!
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har hört att mankan byta till siliconkablar och att detta håller.;)
Länk
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Kanske haft otur med sin.
Har kört både Mercedes och Audi,tycker att E61 har haft mindre fel än dom andra.
Har med bytt kablarna till bakluckan, gjordes på BMW utan ngr problem
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Håller inte alls med om att E61 innebär så mycket problem. Men visst har den ett par typfel som inte E60 har men det är ju på inget sätt någon katastrof, vare sig särskilt komplicerat eller särskilt dyrt.
Att E61 är rätt så ok avspeglas ju även på andrahandsvärdet där E61 står högre och är lättare att sälja.

Men så gamla bilar som din och min, som är inne på sina 7-8 år, kräver ju viss service och underhåll. Om man inte kan göra vissa enklare saker själv så finns det ju definitivt billigare "gammel-bilar" att äga. Desto mer prylar och utrustning medför ju självklart desto mer fel och problem. Den är ju inte direkt jämförbar med en Volvo 240 som knappt har några prylar som kan krångla.

Men jag förstår inte hur du tänker; "att göra revolution och åka till BMW och ställa krav" på en snart 8 år gammal bil, en bilmodell som gått ur produktionen för en god tid sedan,
det låter lite väl långsökt, eller hur?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
E61 har många dyra fel som standard. Om man inte kan fixa dessa fel själv så ska man nog inte ha en E61 om man inte har en stor plånbok. Men har man en stor plånbok så köper man en F11.

Bara standardfelen på bakluckan kostar kring 20k att fixa. Jag har under mina 1500mil E61 åtgärdat dessa själv till en kostand av 341kr totalt ( blev tvungen att köpa micro switchen på bmw).

Kablar till baklucka 0kr, hade hemma.
Radiomottagare 0kr, reparerade själv fuktskadan
micro switch 341kr, bytte själv

Är man van att meka är dessa fel hyfsat hanterbara då dom är kända och materialet billigt. Det är timmarna på verkstadsarbete som kostar, 1500kr är oförskämt timpris för en gymnasieutbildad "bilmekaniker" som i många fall är inkompetent när det gäller all teknik i bilen.

Jag håller med trådskaparen att E61 är en skitbil om man just vill ha den typen av bil som fungerar år efter år utan bekymmer. Alla E61 får ju samma fel förr eller senare, det är naturlagarna som ser till att det blir så. Men när man har fixat alla standardfelen så borde bilen fungera ganska bra(tror jag). Alla standardfel finns ju utpekade här på forumet.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En familjemedlem och flera bekanta har kört E61 sedan 2005 utan problem mer än något fall av rostig baklucka och fukt i "ögonbrynen". 535an till vänster köptes för några år sedan och har också bytt baklucka på grund av rost (Den klassiska på E61) men i övrigt rullat över 15.000mil utan problem.

Så uppenbarligen fungerar E61 utmärkt om man vill ha en bil som bara fungerar, att det sedan finns måndagsexemplar gäller alla bilmärken och det är knappast gratis att reparera en Audi A6, Mercedes E-klass eller för att gå ner ett steg i ordningen; Volvo V70 heller.

//Bjersér
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Det kan verka som om alla har problem med sina bilar här på forumet. Men många skriver ju just på forum när de vill ha hjälp med något fel.

Har haft min bil i snart 2.5 år och har endast fixat rost på baklucka och sen får man luckan i huvudet när det är kallt.

Någon som vet några bra dämpare till vettigt pris som löser problemet?

@Bjerser: Du skriver gå ner ett steg V70?
Känns som jag gick upp ett steg istället :)

Bytte min 525iT -01 mot en V70 -01.
*från 193 hkr till 250 hkr (T5)
*Bmw´n=rost backluckan,skärmkant bak. Volvon=ingen rost.
*Bmw´n=0,85lit/mil Volvon=0,80 lit/mil
*Bmw´n= stereo i bilen usel Volvon=enorm
*Lastutrymmet behöver ingen förklaring heller ;)
*Komforten vinner Volvon överlägset med.
*Körglädjen alla vill höja för en Bmw förstår jag inte heller,saknas inte i V70in

Ja,jag är otroligt nöjd med min V70 T5-01.
Den har rullat snart 28000mil,men kvaliteten i bilen är långt mycket bättre än 525an som när den såldes hade rullat 15500mil,vad säger det?

Sen läser man om E60/61 modellerna som kostar skjortan i div reparationer.
Bakluckor som ruttnar,elstammar som blir fuktskadade eller avnötta och orsakar följd-fel och dyra reparationer om man inte är bil-tekniker själv vill säga?

Rosten likaså,när ska Bmw lära sej skydda karosser?

Bara för att jag äger och har ägt Bmw under lång tid är jag fortfarande objektiv och inte insnöad bara på Bmw.
Visst alla märken har brister även volvo,men när man läser vad brister kostar och hur vanliga dessa är börjar Bmw att klättra på den mindre imponerande listan över kostnader/ägande.

När trådar om besvikna ägare poppar upp på AP med allt från el-fel,rost och det gamla vanliga avgas-värdes fel på Bilprovningen med höga HC/CO halter som jag anser är ett VV fel hos Bmw,ja då undrar man varför ingen på BMW-Sverige slår larm till teknikerna i Tyskland?

Dyra kostsamma fel som drabbar ägare av äldre och nyare Bmw-modeller.
Ska det kosta från 10k och uppåt exkl service varje år eller att äga en standard bil ?

Kalla Bmw för Premium bil eller vad Ni vill,men jag åker ingen nyare Bmw förrän man börjar bygga kvalitets bilar igen !

Och om Ni kastar Er över mej nu i frustration över det jag skrivit så ta en tur i området Ni bor i och kika på ex rosten på äldre bil-märken,låt säga Volvo V70 nu då,och jämnför vad Ni ser mot den "pärla" Ni äger.

Har inte kunnat låta bli att kika och jämnföra dels på jobbet och i olika städer runt Dalarna/Västmanland där jag jobbar och bor.
Det jag ser övertygade mej om V70 köpet bara när det gällde rosten.

Några kompisar jag känner som är bilmekaniker är samstämmiga när det gällde vilken bil som är bäst gällande reparationer etc.

Gick efter deras rekommendation och är övertygad att dom visste vad dom pratade om !

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alex84:

Hur man kan få en bättre eller likvärdig körupplevelse i en plast Volvo jämfört med en Bmw för mig är en gåta :)

BMW M-POWER
Troligen för att Du aldrig suttit/kört en T5a ;)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om man inte märker skillnaden i körglädje mellan Volvo och BMW så är man en perfekt Volvoköpare. Bara köpa. Jag har försökt äga Volvo 2ggr nu och båda gångerna sålt bilarna efter bara ett par månader.

Däremot har verkligen inte V70 mindre fel. Hjullager som slits ut efter 6000-8000 mil, trasiga spjällhus, trasiga länkarmar, trasiga tändningslås är typfel.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.