|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Jag ringde till en BMW verkstad, likadant där. Dom skarvade sa dom för 3500 kr, bra mycket billigare men fortfarande mycket dyrare än 1000 kr. | |
| skillnaden på volvo/bmw så klart om det är 645 e63 som jag kör privat. Men 525 disel 02 sådan skit det kör jag till jobb. körde v70 t5 :))) byte till bmw :(((((((( | |
|
Kamel2, det gör jag väl ändå inte? BMW förnekar att felen finns, eller kanske inte att dom finns men att det är en konsekvens av deras konstruktion. Jag menar att andra märken inte är bättre utan att där finns lika många eller ofta fler potentiellt dyra fel. Kablarna till bakluckan har hängt med sedan E34-tiden så att kablarna böjs ordentligt är jag fullt medveten om. Alla E61 här ägs av hundägare, allt från en hund till... jag kan inte komma ihåg alla men lyckas räkna till sju stycken i huvudet. Och det är inga hundar som sitter hemma hela dagarna utan dom är ofta med, på jobbet, på promenader eller aktiviteter. Som om inte det vore nog spelar alla också golf, och var skall man ha en bag annat än i bakluckan? Jag vågar nog påstå att bakluckorna öppnas ofta, minst två gånger om dagen i snitt (Hund in/hund ut) om inte mycket mer. Och några kablar har ej byts, det är inte några "ointresserade" bilägare i något av fallen utan dom engagerar sig. Så även _om_ BMW så skulle bytt kablar på garantin så hade dom noterat och nämnt de typiska problem som avskavda kablar i bakluckan resulterar i. Klart jag är medveten om felen du nämner, det jag inte håller med om är att det inträffar på alla E61. Volvo´s D5 har ett fel på drivremmen som resulterar i att den går av i förtid och tar kamremmen med sig i fallet. Ett fel som _kan_ inträffa på alla Volvo D5, men ändå är det knappast alla exemplar med en sådan maskin under huven som råkat ut för haveri eller hur? //Bjersér |
|
|
qNär du får tillfälle kan du väl ta ner vänstersidans kabel till bakluckan och kontrollera att isoleringen på samtliga kabl0 ölukjyukiloöpäå¨ |
|
|
Det känns lätt att lova och enkelt att glömma, men jag kan åtminstone lova att försöka om inget annat för att en själv är intresserad! //Bjersér |
|
|
Lite OT, har absolut inte läst alla inlägg i denna tråd men ser att det blir lite pajkastning mellan de som försvarar BMW och de som inte gör det. Tillhör själv gruppen BMW entusiaster men kan inte blunda för vissa fakta. När jag tittade på pålitlighet för bilar sålda i USA av 2011 års modell (J.D. Power:s undersökningar) var BMW 528i F10 något över genomsnittet, VW Passat under, Volvo S80 något över, MB E350 över, Audi A6 något över bara för att nämna några exempel. De bilar som stack ut i positiv bemärkelse var samtliga Lexusmodeller, de var helt överlägsna alla de nämnda bilarna...Till saken hör att jag inte sett siffror för BMW E6x, bara F10 av 2010 och 2011 års modeller. För en del bilmärken och modeller går det att se siffror även för äldre årsmodeller. Länk |
|
|
Några trådar som lyfter upp frågan om kvalitet gällande E6x/E9x samt F10/11. Bedrövlig läsning anser jag,sen får andra försvara/tycka vad Dom vill,men jag blir inte imponerad av Bmw´s service anda eller kvalitet! Länk Länk Länk |
|
| Alex84: Tror du det skulle vara svårt att hitta liknande trådar på andra märkesforum för exempelvis Audi, Mercedes, eller gud förbjude, Volvo? | |
Karl-Hilding |
Alex84. Du har tydligen kommit lite på kant med BMW. Men man kräver mer av BMW. Helt klart! |
|
En E9X som dricker mycket olja? Vad vill du säga? Bakvagnsbussningar Fläktmotstånd Pixelfel Vattenpumpar Listan kan göras lång på typiska bmw-fel genom åren. Tror du att folk betalar mer för en Bmw än en Volvo för att felen ska vara färre? |
|
|
Jag vet inte hur Alex84 tänker tyvärr, med hans logik skall man alltså kunna döma ut t.ex Mercedes, Volvo eller Lexus med tre exempel på problem på samma vis som han dömer ut BMW; Men gör man så finns det alltid någon förklaring till varför det inte är samma sak. En förklaring på varför ett elfel på en BMW är värre än ett elfel på t.ex en Volvo hade kunnat besvara en del frågor... //Bjersér |
|
|
Jag beundrar allt Ni Bmw ägare står ut med i form av fel,kostnader mm. Ja leta på bara där verkstads-notan passerar 10000kr ideligen när det gäller andra märken. Länkarna visar just kostnader som kunder tvingas svälja hela tiden,och jag är inte på kant med Bmw om vissa tror det,det är Ni på AP som inte tål eller erkänner vilken dålig kvalitet nya Bmw-bilar har ! Vad är det Ni förnekar jämt? Så fort man påvisar brister i märket Bmw så refererars det alltid till andra märken? Se på Er själva först,felen är omskrivna och ofta av flera olika personer och så är det snart i varje spalt på AP. Inget unikt för i andra länder har Bmw tvingats till andra garantier mm. Men som Ni resonerar så får ni inte ens Good Will längre heller,så varsågod betalat bara och njut av körglädjen ;) |
|
|
Alex 84, jag håller med dig om dina iaktagelser. Du har redogjort för en mängd problem samt med att beskriva ohemula kostnader för detta. Du har också noterat att det finns mängder med trådar med liknande innehåll och att dessa trådar för det mesta möts med det som närmast kan beskrivas som raseri. Reaktioner på kritik mot BMW förefaller bli en personlig förolämpning allt som oftast här. Personlig omognad, fantasier om det tramsiga uttrycket premium och en känsla av egna misslyckanden vid valet av bil, tycks ibland styra vissa inlägg och reaktioner på desamma. För mig är BMW en vanlig standardbil och den 318 D jag valde blev ett mkt bra och framförallt ekonomiskt köp. Jag kör även Volvo V50 D2, vilket är en bil jag föredrar i riktigt vinterföre, även den mkt pålitlig, snål o kul att köra. Vad gäller reaktionerna på forumet här, gissar jag att en del kan tillskrivas den dåliga attityd som en del BMW-förare av yngre årgångar visar prov på ute i trafiken. Det är sådant som solkar ner ett varumärke ! Jag tycker definitivt att du ska fortsätta beskriva de problem du upplevt och inte låta dig styras av infantila reaktioner från sådana som upplever dina inlägg som personliga påhopp. |
|
| @Gourmand: Tack :) | |
|
:)) Att du orkar Alex.. Jag håller med Gourmand, "du ska fortsätta beskriva de problem DU upplevt och skriva om dom här". Det är intressant att höra om. Du behöver dock inte sammanfatta alla andras problem och redogöra för hur dåligt du anser Bmw vara i VARENDA inlägg. Håller för övrigt med Gourmand även i åsikten om att Bmw inte är något annat än ett "standardmärke". Undrar därför vad det är som gör att man inte ska acceptera att det uppstår problem och fel på en Bmw, ibland typiska för vissa modeller. Detta inträffar ju på alla möjliga olika modeller och bilmärken. Om jag köper en Volvo och får problem, kanske typiska för modellen så ska jag acceptera det, men inte om jag köper en Bmw. Vilken logik? |
|
|
En sista länk som visar den frustration ägare i andra länder upplever både med försäljare,verkstäder (märkes) samt kostnader för reparationer utöver service. Länk Att bilar har fel oavsett märke är en sak,men att behandla kunder illa och inte vara lyhörd för detta kommer att kosta Bmw dyrt framöver. Fler och fler inser trots den glädje Bmw skänker med den sk körglädjen att prislappen för detta är vansinnigt högt. Detta är inget annat än fakta skriven över gränser. Eftersom jag ägt 5st Bmw bilar i mitt bil-ägande liv så följer jag såklart nya modeller med spänning och har gjort så under lång tid. Jag gillar Bmw både design-mässigt och prestanda-mässigt, därav mina 5 ägda Bmw´s. Men när man läser om så många brister som de nya Bmw-modellerna har och då främst de svindyra så börjar åtminstone jag att backa. En bil skall inte kosta 10-50000kr årligen utöver service,drivmedel,försäkring etc. Nu när jag läst massor om E6x/E9x/F10-11 modellerna så visar dessa att kvaliteten brister och ev garantier uteblir ?? För min del har jag tappat hoppet om Bmw och blickar närmast mot Audi. Äger min 3e Audi som jag köpte för mindre än 1 månad sedan och kan säga att Audi är och förblir en kvalitets-bil i mina ögon. |
|
Karl-Hilding |
Definitivt har Gourmand ytterligare en poäng här. Har haft många många BMW och generationen E30-E34-E36 bara gick och gick. Kan räkna verkstadsfakturor på ena handens tumme... När det sedan blev E39-E46-E60 så började problemen. Men vet också att andra märken inte är befriande från samma problem. Förmodligen samma underleverantörer och samma teknik. Mycket beroende på att få ner förbrukningen och samtidigt höja prestandan på en bli som tenderar att bli större och tyngre för varje modellskifte. Men inte att förgömma alla säkerhetsdryttlar och all tidens ny teknik som bilarna skall utrustas med. Och mycket av detta vill vi inte vara utan. Tro fan att det går sönder! |
|
Consumer Affairs om Audi, inte övertygad om att Audi skulle vara ett bättre val än BMW vad det gäller kvalitet...då är nog Lexus ljusår bättre (men säkert inte roligare!). F ö inget fan av japanska bilar men de håller bättre än det mesta som rullar därute verkar det som. Länk |
|
Karl-Hilding |
Glömde tillägga. Och all elektronik sköts av MS-Dos/Win 3.11 :-) Och verkstadskillarna schansar ibland och kunden får betala. Det sistnämna sker ju i allt större utsträckning. Felsökning. Fakturerar 1.500 kr. Verkstaden byter ut något och det hjälper inte. Fakturerar 2.000 kr. Verkstaden byter ut igen och felet kvatstår. Fakturerar 2.500 kr. Verkstaden byter ut igen och felet försvann: Fakturerar 3.500 kr. Kunden: ????? Verkstadschefen: Diagnosen visade att samtliga prylar var behäftade med fel. Vad gör kunden? Biter ihop och betalar. |
|
Bjerser: Du skriver: Klart jag är medveten om felen du nämner, det jag inte håller med om är att det inträffar på alla E61. Volvo´s D5 har ett fel på drivremmen som resulterar i att den går av i förtid och tar kamremmen med sig i fallet. Ett fel som _kan_ inträffa på alla Volvo D5, men ändå är det knappast alla exemplar med en sådan maskin under huven som råkat ut för haveri eller hur? Den stora skillnaden här är hur biltillverkaren hanterar problemet. Volvo tar in din bil och åtgärdar felet kostnadsfritt. De skickar ut brev till alla berörda bilar och ber de boka tid för kostnadsfritt byte. Jag har ALDRIG sett Bmw göra likadant med nåot fel som drabbar deras modeller. Det finns ett gäng exempel genom åren som jag anser vara lika allvarliga konstruktionsmissar. Vevhusventilation som fryser, trasiga termostathus, länkarmar som håller 4000 mil osv. Där anser jag Bmw har något att lära av Volvo. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.