AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
56.557

vill ni ha problem köp en E61

Sida 3 av 6
@Ulf530: varken jag eller kamel2 skapade denna tråden från början.
Menar Du att alla som beskriver dyra fel på E60/61 ljuger och kastar skit då?

Detta är ett forum för bil-entusiaster och även om många "spyr" på andra bil-märken här på AP är det ändock bilar !

Alla bilar har fel och kostar massor att åtgärda,men saken är att Ni flesta på AP anser att BMW är en premium-bil.alltså lite bättre än Volvo,Audi etc.
Därför och just därför vill jag och säkert fler Bmw ägare att Bmw ska bevisa detta genom kvaliteten på både bilen och servicen.

Detta verkar inte vara fallet gällande denna modell tråden handlar om?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ulf530: Du är ju en duktig fixare. vilket jag också råkar vara. Det är därför du är nöjd med din E61 trots alla standardfelen. Hur tror du vanliga svensson gör? Tror du han/hon fixar tex. mottagaren själv?

Svensson kör bilen till bmw och betalar för reparationen. Då blir kostnaden enligt min prognos eller lite värre.

Om det knakar när du står still och svänger så är dom på G, jag fick aldrig en 2:a på bilprovningen utan irriterade mig på det ljudet. Kring 9k mil byttes mina. Man ska göra en framvagnsinstälnning också.

Jag har haft 5 BMW och en saab. Aldrig volvo. Men Volvo håller bättre så enkelt är det. Man behöver inte äga och köra en för att förstå det. Så har det alltid varit även om volvo också blivit sämre.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Alex: jag tror de flesta här, inkl ulf anser att kvaliteten är likvärdig mellan ex Volvo och BMW. Du har nog missförstått innebörden i ordet premium. Det har alltså inte med hur länge bilen kommer hålla eller hur mycket den kommer krångla att göra. Enbart den upplevda kvaliteten när man tar i knappar och reglage, känslan av att någon skruvat dit några extra skruvar.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Varför sitter folk och påstår varje gång att det kostar 16.000 kr att laga kablarna till bakluckan? Håller med Ulf530, är man så dum och betalar 16.000 kr får man skylla sig själv. Det finns massor av mindre bilfirmor/elektriker som fixar detta för 1000-1500 kr för båda sidor och då är det kablar som är gjorda för att böjas, inte som det orginal skit som sitter där från början, jag har bytt kablar på båda sidor. 500 kr per sida för både material och jobb.
Hacka inte på mej jhellstrom,jag startade inte tråden.
Jag har inte missuppfattat något ang Bmw,tvärtom.

Många lyfter Bmw som status bil och rackar ner Volvo som skitbil.
De som gör detta förstår jag inte?

Har ägt fler Bmw bilar än Volvo bilar och för den delen andra märken med.
Tror jag har en bra bild av vad man kan förvänta sej av en sk kvalitetsbil.

Och visst kan man uttrycka sej som Megachef att om man lämnar in bilen på rep så är man dum,men hur många har möjligheten till annat då?

Å andra sidan bevisar ju detta att Bmw är en "gör det själv bil" ;)
Förövrigt... Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det enda dom flesta på det här forumet brukar påstå är varken att bmw är en bättre eller en mer prisvärd bil, men betydligt roligare. Jag sällar mig till skaran. Det är åtminstone enda anledningen till att jag betalar lite mer vid köp av ny bil. Bättre? Knappast.. Roligare? Absolut.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alex84,
Vad ville du säga med sista inlägget? Förstod inte.
All skit som Volvo ex får när man nämner märket här på AP.
Måste vara otroligt korkade människor i Sverige då eller?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Volvo har optimerat sin prissättning för tjänstebilar, BMW inte. Där har du främsta förklaringen. Dock så verkar VW vara påväg förbi så det kanske inte är frid och fröjd i Hisingen så länge till. Samtidigt kan förklaringen också vara att alla tjänstebilsbilister som vägrade åka Volvo och köpte Saab istället numera åker VW.

-------
//Lövet
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilket resonemang.. Vem har sagt att man är korkad för att man kör Volvo? Har man inga höga krav på sin bilkörning så vore man ju tvärtom korkad om betalar mer för en bil man inte på något sätt blir gladare av.
För det är väl därför vissa människor betalar mer för vissa bilar, för att man får något ut av det?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
"Och visst kan man uttrycka sej som Megachef att om man lämnar in bilen på rep så är man dum,men hur många har möjligheten till annat då?"

Hur svårt ska det behöva vara?

Om man är någorlunda funtad så kollar man väl på olika elektronik affärer innan man köper TV för att jämföra priset, eller ringer till olika försäkringsbolag för att få bästa pris på en bilförsäkring exempelvis? Att det ska vara så jävla svårt att ringa till olika firmor för att få bästa pris på att laga bilen är för mig en enda stor gåta!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag håller med. Allt för ofta läser folk "Jag håller inte med" som att "Jag tycker att du är dum i huvudet". Det finns många som jag inte håller med men som jag tycker utmärkt om ändå. Min sambo är ett utmärkt exempel ;)

-------
//Lövet
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Apropå fel på e61. Hade jag några fel på min e61 LCI -07 under de 0-7000mil jag ägde den?

Japp!
- Kabelstam lucka x 2, Byttes på garanti bägge gångerna.
- Rost baklucka x 2, första gången lackades halva å andra gången byttes den helt.
- Vid fösta bes. 2:a på styrled fram.
- Fukt i strålkastare, byttes på garanti (inte utan lite bråk...)
- Byte av vindruta ca 1-2 gång per år tills jag fattade att jag skulle sätta dit en piratruta...

Trots detta så menar jag att den var en bättre bil än den V60 -12 jag har i dag.

Den drog betydligt mindre diesel, (520d mot D3) !
Den hade bättre stolar trots att det satt standardstolar i den !
Den gick tystare !
Kvalitetskänslan i vred o.d var mycket högre !
Navigering av iDrive snabbare och enklare än Sensus i Volvon !
Osv...

Volvon har efter de första 2000 milen börjat knarra betänkligt i inredningen.
Färgen på lädret i stolarna börjar blekna. Även Volvo verkar ha de överkänsliga vindrutorna för precis som på BMW:n så är denna ruta helt
fylld med små stenskott. Blir byte när snön förvinner...
Högtalarna fram har börjat skallra, eller så är det dörrsidan som håller på att lossna...

Njä, det blir tillbaka till BMW när F31 kommer :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kamel2 är ute och cyklar när han pratar om standardfel på E61, åtminstone har inga av dessa (Utöver rosten på bakluckan, ett garantijobb som inte kostar ägaren mer än irritation) har inträffat på någon E61 i min bekantskapskrets åtminstone. Konstigt om bra E61or skulle vara ett lokalt fenomen...

Har väl i värsta fall haft mycket tur med alla BMW som funnits i familj och bekantskapskrets vilka har hållit extremt väl. Räknade ut att det körts över 100.000mil i enbart familjen med BMW utan problem, till skillnad från de Volvo och SAAB (Samt andra märken) som funnits. Nåja, min fars SAAB Aero var rätt bra tills den var försvunnen en dag och aldrig återsågs...

Jag (Vi) bryr oss inte om BMW som ett varumärke utan gillar bilarna för deras höga nivå på komfort, upplevd kvalité och körglädje samt låga driftkostnader.

När det dessutom under många år och mil visat sig att dem håller extremt väl ser jag ingen anledning att inte försvara BMW. Den dagen jag, vi och andra BMW-ägare (Att märket har bland dom nöjdaste ägarna är knappast en slump oavsett hur en del försöker vinkla det) märker att dessa påståenden blir en sanning får man väl börja se sig om efter ett annat märke. Men inte förens då.

//Bjersér
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Underhållande tråd, men vart tog trådskaparen vägen?

Bäst att sälja sin E61 nu då!

Axel 84 år - vilken V70 bör jag köpa istället?

;) ;)

Nej jag tror jag tar och fixar mina kablar istället, anlitar en bilelektriker känns det som.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Bjerser: Du resonerar på ett sådant sett som bmw gillar. Dom gör så själva, alltid lika förnekande till alla fel på verkstaden. Normala svensson ser inte rosten som du åtgärdat. Dom bryr sig inte. Skulle alla göra det så skulle bmw inte tjäna några pengar på sina bilar längre.

Efter som att jag själv är van att granska andras konstruktioner så ser jag ganska lätt när någon gjort något dumt. Jag vet att man inte kan böja en kabel så som den böjs när bakluckan öppnas på en E61. Titta på andra bilar så ser du hur man ska göra. Om man inte öppnar bakluckan så går sladarna inte av. Kanske dina bekanta gör så? Eller så vet dom inte ens vet att dom fått kablarna reparerade, det beror ju på hur mycket respekt man har för pengar. Eller så böjs dom av imorgon om dom inte har gått av idag. Så enkelt är det. Ett standardfel som kommer inträffa på alla E61 helt enkelt.

Lösningen på kablarna i nya F11 har bmw koperat rakt av från audi. Det kommer hålla mycket bättre.

Du kan väl inte ha missat många trådar här och på andra E61 forum som handlar om sakerna jag radade upp enligt ovan? Du har en lojalitet som en antälld på bmw verkstad har (eller borde ha).

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Min E61 hade jag i 5år och 9000mil. Det jag bekostade själv var:

Prisma till AS
En styrspindel
Komressor till nivåregleringen
En baksida till stol som jag barnstolen sabbade

Plus en service med olja, filter och microfilter.

Ca 11000kr.

Klart billigare än bara servicen av Passaten som kostar 3500kr för 3000mil samt 7000kr vid 6000 och 7000kr vid 9000.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har haft min E61 sen ny, 7000mil nu och ska bytas in om 2 veckor. Helt felfri, liksom min E91 jag haft sen ny (5år). Den har gått 12000 mil och ska också bytas men först om 5 veckor ca. Förhoppningsvis blir dom nya lika felfria men vem vet..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Angående bakluckekablaget så åkte en bekant till den lokala BMWhandlaren och fick en kostnad på 15-16 tusen för att byta kablaget då de vägrar reparera/skarva. Han körde då bilen till en annan BMW verkstad ca 12 mil västerut och fick den repad för 2500 kr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.