AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
56.554

vill ni ha problem köp en E61

Sida 2 av 6
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Instämmer med Andreas, den perfekta volvoköparen är den som inte tycker det är någon skillnad i körglädje.
Själv byttes min superfina e61:a mot en ny V60 D3...
Saknar e61:an varje dag jag kör V60:n, företagspolicyn tillåter dock inte BMW så det är bara att gilla läget.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Att nämna V70 i samma mening som E61 diskvalificerar från vidare diskussion.

Däremot, E61:an är långt ifrån felfri. Jag är själv mycket nöjd med min E61, men tackar min lyckliga stjärna för att "alla" typfelen dök upp under den ettåriga begagnatgarantin jag fick från BMW-handlaren. Har snart haft bilen i ett år och har under detta period fått åtgärdat följande på garanti:

* Bytt baklucka på rostgarantin, gjordes strax innan jag hämtade bilen hos handlaren
* Bytt nivåregleringskompressor
* Bytt kabelstam till bakluckan
* Bytt axel till bakrutetorkaren inkl microbrytare till shopping-luckan
* Bytt motortermostat

Hade självfallet inte varit särdeles munter om jag fått bekosta detta själv, men det finns ingen bil som är utan fel. Man får dock hoppas att typfelen för BMW:s touringmodeller inte lever vidare från E39/E61 till F11:an.

Är dock mycket nöjd med bilen i övrigt. Tyckte E39:an var tyst, men E61:an är än bättre vad gäller komfort samt ljudnivå.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Argh! Varför finns ingen redigerafunktion? Jobbigt att upptäcka småfel i sin text och inte kunna redigera...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alex84:

Har inte kört en T5:a men rattat en del V70D5, S40 T4 och V50 och det var inte mkt att skryta med direkt :)

BMW M-POWER
Du har helt rätt "lövet",dessa saker har jag bytt ut även på min V70.
Det enda som inte rasat än är spjällhuset,men detta är rent och snyggt påmin kärra (har kollat).

Men priset på ett hjul-lager,bussningar som ex är förvånadsvärt prisvärt på Volvo.

När det så gäller körglädjen så får jag nog abdikera då jag blir äldre och fördrar komfort före njur-bälte ;)

Vore jag 10-15 år yngre så skulle jag uppskatta en Bmw mer antagligen trots lite stötigare gång.

Men körglädjen är mer än så,men det kallas väl prestanda antar jag?
Jag åker betydligt bättre i Volvon både komfort-mässigt och prestanda mässigt.

Tvära kurvor vs hög fart,ja då vinner Bmw överlägset,men jag behöver inte en "Day-Track" bil i mitt vanliga bil-ägande ;)

Och V70 är en familje-kombi liknande den 525a jag ägde tidigare och det är där min jämförelse är riktad mot.

Jag kör lätt 50mil i sträck med V70in,men 525an (samma årsmodell nu) fick jag kramp i skinkan och i benet redan efter 10mil !!

Båda E39orna jag ägt,en med sk comfort-stolar och den nästa med sport-stolar gav samma fenomen konstigt nog?

Stolarna i Volvon är inga stolar utan spa-fåtöljer :)

Bättre inställnings möjligheter stolar,ratt etc talar med för Volvon.

Men allt detta,vad talar vi om?
Jo kvaliteten i bygget.
Slitage delar som bussningar,leder,hjul-lager är en sak och som jag skrivit om volvon så kostar detta inte skjortan och är hellre ingen större konst att själv byta ut med lite skruvande kunskaper.

Bmw då?
El-stammar,rostangrepp (E60/61) Rost (E39) är betydligt dyrare och svårare att själv byta ut/åtgärda.

Skulle det en lmej själv då inte finnas dessa brister hos dagen Bmw utan samma fel/brister som hos Volvon,dvs leder,lager och bussningar ja då hade jag inte åkt Volvo heller utan Bmw´n.

Men,bara att läsa om de problem som kommer på nyare modeller och som har funnits på äldre med fast faktiskt i mindre utsträckning !

Äldre Bmw är byggda i bättre kvalitet anser jag,men nyare har bättre teknik gällande prestanda och väghållning såklart,men priset är högt att betala tycker jag.

Bytte mitt främre hjul-lager efter att det rullat 26000 mil ( original monterat i tillverkningen ).

Bytte stötdämparna bak efter 27000 mil, även dessa aldrig bytta tidigare.
Helt ok anser jag.

Kam-remsbytet kostar inkl spännrullar och vattenpump ca 3000kr hos min mekaniker som monterar med för detta pris.
intervallet är satt till 18000 mil,men för det priset byter jag var 10000e mil ;)

@abstruse: Ja om Du diskvalificerar mej så motsäger Du Dej själv med de sk typ-felen Du berättat om ;)

Det är just dessa det handlar om nämligen kvaliteten !

Priset för att kunna köra 110km/h i en kurva istället för 90km/h är högt.
Att kalla detta för körglädje...hmmm

Ja inte är det glädje för bankkontot inte..
@GINO: Förstår Dej faktiskt när man ser att Du äger en M5a :)
En bil jag faktiskt letar efter och hoppas få råd till framöver.

Då talar vi om prestanda och lite mer faktiskt ;)
Alex84,
Du måtte ha fått tag i ett fint exemplar Länk Länk :-)

mvh/ Anders
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alex84:

Fina bilar det men dem har sina brister oxå som alla andra bilar.

Hoppas att du får nöjet att ratta en sådan i framtiden så du kommer bort från Volvo träsket fort som fan :)

BMW M-POWER
ab
55
abstruse
528i F10 2010
"Stolarna i Volvon är inga stolar utan spa-fåtöljer :)"

@alex84

Volvo har inget i närheten av komfortstolarna i E60/E61.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Alex84 synd att du tycker att du är gammal redan vid 45 år
För det är just i denna ålder man börjar få råd att åka vilken bil som faller en in
Att man har en jä... glädje av pengar på kontor är kanske rätt men har man inte råd att åka BMW
Kan man alltid köpa sig en volvo

Ha deT
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Jo jag är medveten om att du tycker så men håller ändå inte med, du har dock fått en del svar på tal redan.

Jag tänkte fokusera på komforten, du påstår att Volvo är mer bekväm som om det vore självklart men inser inte att det är individuellt.

Jag har mycket problem med ryggen och sitter som en dröm i E39 och även i X3 som med rätta kan kallas stötig kliver jag ur efter 50mil utan problem. E61 eller liknande stolar i andra bilar (Andra BMW, eller t.ex Mercedes liknande stol) upplever jag som marknadens bästa stolar och jag vill knappt kliva ur 535an.

En V70 eller en SAAB 9-5 kan jag däremot inte åka 20mil i utan att känna mig 100år gammal när jag kravlar mig ur bilen med en stel och lätt ömmande rygg, min rygg får inget stöd i dessa stolar.

Utöver det är Volvo knappast felfria som nämnts ovan...

//Bjersér
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Fråga:

Om vi fastställer att nämnda fel är typ fel på E61, hur ligger det då till med LCI'n från 07 och framåt. Är dessa problem lösta där eller lika vanligt förekommande?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
@GINO:Hahaha ja jag ser fram mot att ratta en M5a,lovar att volvon är väck då ;)
Alex84; Du är rolig du, det är roligare att åka 523iA E39-98 än att köra en 231hk V70 II. V70 är bekväm och en bra bil helt klart dock ska det vara IIan och inte V70N som är svår att komma in och ur i samt trist att titta på.

Lite fel på V70, elhissarnas klämskydd är uselt och man får räkna med att dem går ner ett par gånger innan det är stängt (det hände även en helt ny S80 V8), krånglande bagagehandtag, på mitt förra jobbs nästan nya V70 N fick alla stag i framvagnen bytas när den rullat ett par tusen mil. Läckage på gastank och bränslespridare som går sönder har varit aktuellt på V70II bilarna. V70N som taxi vill jag inte minnas annat än att sätena är sköna men jobbigt att ta sig i och ur dem, skönt att slippa köra V70N! Minns även ett besök på Bilia Haga Norra 2008 där en V70IIs inredningen var uriven och de letade fel. Fast även BMW har fel på nya bilar, panoramataket på E61 är/var en följetång och 2008 var det ett parti E61 som fick bakvagnen utbytt innan leverans. Bilar har alltid och kommer alltid ha fel så är det bara.

Rosten är självklart lysande på svensktillverkade Volvo och något som andra märken bör ta efter (de mindre belgienbyggda får sämre betyg och de gamla holländska uselt). Så jag förstår dig trots allt även om jag skulle siktat på en V70II.

Avgasrening tycker jag är lysande på BMW, 30000mil både på M60 och M30 med perfekt rening kan inte kallas dåligt.

Mvh Stephan
Svärfarsan har en Volvo V70 2.5T -07 som jag fått låna en del (Tack svärfar).

Bluäh säger jag bara. Blev så trött sist jag körde den att jag tiggde av sambons systers pojkvän om att få åka i deras Passat (!) med tre galna ungar i istället, då är man fasiken desperat alltså...

Maken till gungigare och mer svävande bil på vägen har jag aldrig varit med om, noll styrkänsla och bilen krängde värre än en finlandsfärja. Sen sitter man "på" stolen istället för "i" vilket kanske är smaksak. Tycker dock om det trevliga morret i Volvos raka femmor måste jag säga. Gott om kraft på låga varv med en trevlig ton. Men personligen så gillar jag att man känner vad bilen har för sig istället för att få gissa sig fram.

Äger själv sen ett par veckor tillbaka en E61 530 Touring -06 med komfortstolarna i och den vinner på TKO i första ronden..Tom svärfarsan vart bra sugen när han fick provköra BMWn. Han sa rakt ut att han tyckte det var en klart trevligare bil med mycket bättre komfort.
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
I nr 4 av Vi bilägare som jag fick i går kan man läsa om en familj vars deras Volvo V70 2,0D -07 har kostat dom 64000:- i reprationer, Bytt Motor vid 18500mil, Utbytes motor på 5000mil kostnad 42350:- lite senare får dom byta växelvajer a 8400:- 2500 mil efter motorbytet börjar det igen och dom kommer fram till att dubbelmassesvänghjulet är glappt och byter dom det med så är dom uppe i ca 64000.-
I förra nr så berättade de om en Volvo v50 diesel som skar vid 12000mil och blev erbjudna en utbytes motor och nytt PF för 51500:-
Åka tråk Volvo är ingen gararanti mot dyra problem..

Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Min förra bil, en XC70II som jag haft sen ny 2008 var med om följande:
1. Ny motor vid 5 mil
2. Nya säten vid 300 mil
3. Nya motorkuddar vid 300 mil pga gnissel
4. Ständiga oljesöl i bagageutrymmet pga all olja som måste sprutas in vid gummina för att slippa gnissel
5. Drivrem till generatorn gick av med kamremsbyte som påföljd vid 8000 mil

Min kollega med en likadan bil uthämtad samtidigt har i stort varit med om samma sak utom motorbytet. På hans gick kopplingen vid 5000 mil. Stereon stendog vid 7000 mil.

Bägge våra bilar har behövt bärgning 5 gånger under de tre år vi haft dem

Så att säga att Volvo har bra kvalitet vet jag inte om jag håller med om.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
100% av alla E61 kostar dessa pengar i reparationer bara standardfel:

styrlänkar fram 8k
kablar 16k
mottagare 4k
mikrobrytare 2k
kompressor 12k

totalt: 42.000kr. Säkert har jag glömt något standardfel.
Samtliga av dessa fel kommer inträffa under bilens första 6år om den brukas på ett normalt sett.

Tror inte att en vanlig volvo har såhär många standardfel.
Dessutom finns inga förbättringar på kablarna till bakluckan. DVS. det kostar ca 15kr varje gång man öppnar/stänger bakluckan på grund av kablarna som måste bytas ut frekvent tillen kostnad av 16k.

Håller med Alex. volvo är en bättre bil om man tänkt att köra mycket. Sedan kan man alltid ha otur som familjen i vi bilägare.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min E61 är en -06 på snart 15 000 mil. Den har absolut inte kostat dessa pengar!
Länkar fram är aldrig bytt. Helt ok vid Besiktningen förra veckan.
Dock tycker jag själv att det börjat höras visst ljud/glapp. Ska bytas nästa vecka, har fått fast pris 3200:- för detta (inte 8k!)
Kablar: Åtgärdat av en bilelektriker för 1500:- (inte 16k!!) (Han har lämnat garanti att dessa kablar kommer hålla minst dubbelt så länge.)
Mottagare: Ordnade jag själv, torkade och tätade, har fungerat perfekt nu i 4 år; 100:- (inte 4k!!!).
Mikrobrytare: Aldrig åtgärdad.
Kompressor: Eget inköp + åtgärdad på en mindre verkstad; 6 000:- (inte 12k!!!).
Min totala repkostnad för dessa sk "typfel": 10 800kr, på 15 000 mil.
Jag är då helt nöjd och jag betalar gärna dessa 10k för att slippa åka Volvo!
(Fakta är ju att även en Volvo har minst motsvarande typfel...).

kamell2, du personligen föredrar att åka Volvo, jag accepterar det (trots att det vore otänkbart för min egen del.)
Jag föredrar att åka BMW och är helt nöjd med min E61. För min egen personliga del så tycker jag att en BMW är en mycket bättre bil om man tänkt köra mycket. Varför kan du inte acceptera det?
Vad vill du uppnå med att ljuga och kasta skit?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.