|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Denna är postad på Zatzy också men jag blir hänvisad hit :-) Jag har fått en 328i (manuell) -96a på kroken med ca: 11000Mil på mätaren. Den är importerad, när vet jag inte och den saknar servicebok från Tyskland men har gjort en service i Sverige iaf. Vinröd, ingen rost såklart. Full utr. Telefon, skinn, all el osv osv. 16" 205/50 med bra vinterdäck. Går väldigt smidigt och kvalitétskänslan finns där. Inga missljud eller rök från avgas. En besiktning gjordes nyligen och enda anmärkningen var insatsen till ena ljuset som var sönderbränt pga en för stark lampa. 600 pistoler ungefär för ett nytt på Need for Speed om jag inte missminner mig. Priset är ca 130K Mina frågor är: 1. Kopplingen är grymt tung. Ska det vara så? 2. Kan man lita på miltalet? Säljaren är en god vän till mig och till hans kännedom stämmer det men han kan inte garantera det tyvärr. Kan man kontrollera det? 3. Hade DU köpt den? Är denna bil (rent gererellt) något att ha? Ytterst tacksam för snabba svar! //Lillen | |
|
Vet inte om jag är "överkänslig" men jag skulle ALDRIG köpa en bil utan servicebok, inte en chans. Tro mig Lilllen79, det finns fler pärlor till salu. Ha lite tålamod och spara problem och tusenlappar..... Det där med saknad servicebok behöver inte betyda att det är en dålig bil men det kan bli en dålig affär om du skall sälja bilen nån gång.... Joachim |
|
|
...generelt bør man ikke købe en bil af en ven...I kan måske få problemer med jeres venskab hvis bilen viser sig at være belastet med kostbare problemer...! V-max |
|
|
Tack för era svar! Jag har full förståelse för det där med serviceboken, självklart bör det finnas en servicebok som fastställer regelbunden service på bilen. Men om man bortser från den och att det är en vän som säljer den? Hur är själva bilen om vi säger så? Mitt stora orosmoment är just kopplingen, jag tycker personligen är den väldigt tung. Iaf om jag jämnför mot mina tidigare bilar. Saab 900t -82, 9000t -86 samt nuvarande Audi 90 20v -90. Kan jämnföra den lite mot kopplingen i 900 turbon, den var också löjligt tung men det var ju inga besvär med bilen på grund av den. Kan berätta att jag på 2 dagar avverkat 80 mil till olika bilfirmor i Dalarnas län och i avgränsande län. Trodde jag prickat in en jackpott när min käre far ringde mig och bad mig åka till Mats bilar(?) i Borlänge och kika på en M3a, men den var löjligt dyr. 185K för en 94a. Råder ju en viss desperation just nu :-) //Lillen |
|
|
...det er svært at vurdere hvorvidt den aktuelle kobling er tung eller ikke...Jeg tror ikke den for E36 328i skal være specielt meget tungere end f.eks. E36 323i. Jeg har tidligere kørt Audi 90 quattro 20 ventiler...og koblingen var bestemt væsentlig tungere end på min nuværende E36 323i, 1997. V-max |
|
|
Länk Länk Länk Lite emr matnyttigt om 328. Via vägverket kan du på fax få uppgifter om bilen 0771252525 när den är importerad, vem som ägt den mm mm. I och med att det är en vän du köper av har du antagligen tullat på din objektivitet som bilköpare gissar jag... Ingen servicebok/ och/ eller kopior från tidigare servicar i tyskland gör att om bilen gått 11k 22k eller 45k kan inte du veta. Så till dina frågor. 1. Kopplingen i BMW är distinkt och kan kanske upplevas som mer "tungtrampad" än i andra bilar. 2. Jag skulle inte lita på miltalet. Du kan via BMWhandlare i Sverige kontrollera ev garantiservicar i tyskland. Med vägledning av detta om du har tur, är bilen servad på samma verkstad även senare, iaf under första ägaren. Då kan viss historik finnas där. En service i Sverige visar bara att din kompis lämnat in bilen på verkstad, varken mer eller mindre om historiken. 3. Nej det hade jag inte, pga 130k är MYCKET pengar och osäkerhetsfaktorerna för många på just detta objekt. Ställ dig följande frågor själv. 1. Har du bråttom att köpa bil. 2. Tänker du objektivt och har du tillräcklig kunskap för att bedömma bilen? 3. Gillar du just denna bilen pga dess skick, din relation till säljaren eller vill du helt enkelt ha det avklarat? Om bilen passerar begagnatguidens frågor samt Det känns rätt. Lämna bilen till ett konditionstest hos en aukt BMWverkstad. Du finner dom via www.bmw.se Där kan de kontrollera både skick och miltal till en kostnad av 800-2000kr ca. Väl sparade pengar för börjar bilen gå sönder då kostar det att ha bråttom. Slutligen 130k är ett rimligt pris på en 328 som allt är bra på. För många osäkerhetsfaktorer för att jag ska kunna rekommendera om priset på denna vagn. Hoppas det skall vara lite hjälp på vägen. Mvh Asken |
|
|
Tycker att den låter lite dyr.... |
|
|
Som tidigare skiver så hade jag inte köpt en bil utan servicebok. Priset är helt okej anser jag med tanke på att servicebok saknas. Det kan alltid diskuteras att handla bil av en kompis. Har tyvärr sett en del fall där bilen strulat efter köp och där kompisarna plötsligt blev ovänner. Som bil sett är 328 kanon. Perfekt samspel mellan förare, växellåda och motor. Vill du ha en bil att jämföra är min för övrigt till salu, dock till ett aning högre pris än den du tittat på. En fullutrustad 97 med servicebok och samtlig övrig dokumentation. Välkommen att höra av dig Mvh Johan |
|
|
Mina frågor är: Fråga 1: Kopplingen är grymt tung. Ska det vara så? Svar 1: Du jämför med Saab och jag har haft 9k Aero under fyra år och jämför man kopplingarna mellan bilarna så ja - den "ska" vara tung på BMW:n. Fråga 2: Kan man lita på miltalet? Säljaren är en god vän till mig och till hans kännedom stämmer det men han kan inte garantera det tyvärr. Kan man kontrollera det? Svar 2: 11.000 mil på en 96:a låter inte helt orimligt, men ta chassinumret och åk till närmaste BMW-handlare så kan dom kolla servicehistoriken. Då får du en fingervisning om miltalet stämmer. Fråga 3: Hade DU köpt den? Är denna bil (rent gererellt) något att ha? Svar 3: Nej, det är som Asken säger (klok människa den där Asken!) lite för mycket frågetecken kring miltalet för att den ska vara riktigt intressant. Men generellt är 328 och 528 (saknar min!) mycket trevliga bilar! |
|
| Köp inte utan bok...Du får ett helvete när du själv skall sälja den senare.....Ingen bok = Inget köp. | |
|
enligt mig så köper man inte en bil utan bok, inte en import iallfall. Kolla bilen med bmw så kan du få en riktlinje hur bilen är och hur långt den har gått. (kollar med tyska bilregistret) 328:an e det mycket kör glädje i och en del lull,lull mot 325:an. |
|
|
Lillen: 1. Kopplingen ÄR ganska tung på 328:an jämfört med de flesta andra bilar (i a f de jag kört). Om den är tyngre än en 323:a vet jag ej men den är definitivt tyngre än t ex en 9-5 t 2. Miltalet går som sagt att kolla upp 3. Bilen låter som sagt lite dyr, har själv min 328 till salu p g a att jag ska skaffa tjänstebil. Du kan ju kika på annonsen: Länk Jens |
|
|
Ang kopplingen: Köpte min 328:a för 1 1/2 år sedan, den hade då ganska tung koppling vilket jag inte reflekterade så mycket över då (BMW har ju generellt lite tyngre kopplingar), men efter några månader så ville den inte riktigt koppla ur längre (trögt att växla + lite skorr ibland). Detta visade sig bero på att det läckt in olja på axeln in till växellådan, vilket medförde att kopplingsplattan inte "släppte" riktigt. Eftersom jag köpte bilen på BMW-firma och hade 1 års garanti så fixade de detta utan problem ;-) Efter reparationen så blev kopplingen mycket mera lättrampad!! Ytterligare ett tecken på ev. oljeläckage kan vara att kopplingen "hugger"... Dessutom tycker även jag att 130kkr för en importerad '96:a - särskilt med tveksam historik! /SA |
|
Osborn |
Hej. Kan tyvärr inte svara på om bilen är schysst eller inte. Men jag har nyligen (1 juni) köpt en likadan 328i coupé -96, 9500 mil, importerad -98 som flyttgods, servicebok, fullservad. Samt stora färddatorn och telefon. Min saknar dock skinnklädsel, och har bara 15" alufälgar med allrounddäck. Jag fick ge 115k för min, (120k begärt). Kan kanske ge lite idé om prisbilden. MVH Oskar |
| den röda varningslampan snurrar! | |
| För dom pengarna finns det gott om fisk i vattnet. Ta din tid och hitta "rätt" objekt. Kopplingen ska vara tung helt ok. Kolla bara så den inte slirar. | |
|
Köp och kör hårt! Thats what I did :) Om bilen känns bra så struntar man i serviceböckerna bara bilen e billig och fräsch. BMW är kvalitets bilar. Ja e på jakt själv nu efter en Z3 2,8 Coupe.. Gör inget fast den e lite rutten bara karossen o motorn e okej.. Köpa billigt o köra hårt och sladda e livcets bästa gång.. Snart e man gammal o rutten så de gäller att handla o vandla... Tjoflöjt.. |
|
|
forcefeedback: 130tkr är inte speciellt billigt för en 328. |
|
|
forcefeedback: Heh, påminn mig om att aldrig köpa en bil av dig. Verkar som om Lillen79 har fått tillräckligt med svar nu? Inget inlägg från honom igen, men, kan bara instämma med andra, ett köp utan servicebok är bara att avråda, oavsett ursäkter. Har varit med om "svensksålda" bilar som har råkat tappa bort, eller BMW har tappat bort, serviceboken. Spelar ingen roll hur den är borta, utan bok inget köp i mina ögon. Inte när man talar mer pengar än 50k i alla fall. /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Lillen79: Jag köpte min bil våren förra året. Då hade min bil ca 6700 mil på mätaren och jag gav 139' med full servicebok och mycket välvårdad. Lilla färddatorn, AC, 15" original fälgar, Stora ljudsystemet. Så ditt pris låter faktiskt ganska högt. När det dessutom är utan servicebok så bör du kunna dra av 10 000 kronor direkt. Jag hade nog passat mig lite för den bilen. /Fidde |
|
|
Beställ papper från BMW Tyskland och kolla att miltalet stämmer, eventuella krockar, annat. Pruta lätt 30.000.- med tanke på det överpris han redan angett. Avsaknad av servicebok sänker priset markant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.