|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, När jag startar bilen går den igång som vanligt, men när jag gasar ökar varvtalet inte mer än typ 400 varv, med andra ord bilen går inte fortare än 15 km/h. Har varit på BMW och gjort en enkel felsökning, först sa de att det var en utav de fyra databoxarna som det var fel på. Jag köpte en begagnad och bytte men felet finns fortfarande. BMW sa då att det är något annat elfel som styr EMLsystemet, och att de måste göra en felsökning för få reda på felet. Problemet är att det är flera veckors väntetid som jag inte har. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? //Daniel | |
|
Andvänd sök funktionen... Jag har för mig att det finns någon annan som har samma problem!! |
|
| Fy f-n vad hjälplös man skulle känna sig när en 750 börjar trilskas så här! Hoppas att det löser sig! Kan ju finnas risk att den stora plånboken måste fram. | |
|
Försök ta reda på vad det verkligen är så att du inte går och köper en massa grejer som kanske inte hjälper mot problemet för det kan bli ganska så dyrt i längden då. Jag har för mig att jag har hört att någon har haft samma problem som du, men vet inte hur de fixade det. Kan det ha varit någon annan på forumet tro? //Schnitzer |
|
betriebsanleitung1 |
På symptomen låter det som om en bränslepump lagt av. Bmw bara gissar och det värsta är att man får betala för deras gissningar. |
|
750 har ju separat motronic för de båda motorhalvorna, därför borde väl ett haveri i tex en bränslepump eller i något annat som är dubblerat resultera i att motorn går, fast bara på den halvan som är hel. Med ett sådant resonemang skulle man kunna utesluta allt som är dubblerat. Är dock medveten om att den här sortens logik inte alltid håller i praktiken... Boxen som sköter synkroniseringen av de dubbla systemen var väl ett känt fel på de tidiga bilarna i alla fall. |
|
|
gorjo, jo visst är det så att det finns dubbelt utav nästan allting på V12:an. Visst finns det två bensinpumpar oxå??? Om det är ett känt fel att "hubben" går sönder borde det inte vara så svårt för mig att sälja min extrabox som jag köpte i onödan. Men det konstigaste av allt är att utan att jag har gjort någonting så fungerar bilen perfekt nu, körde precis med den och den går lika underbart som tidigare. Fast jag har ju ingen aning om hur länge det kommer att fungera för nästa gång jag startar den kan det lika gärna vara samma fel igen. Har kollat kontakterna till boxarna och det verkar inte vara någon glapp. //Daniel |
|
|
Angående bränslepumpen/pumparna så fungerar de uppenbarligen men finns det något styrsystem eller liknande för pumpen/pumparna som kanske är orsaken till felet. Det verkar vara något konstigt kontaktfel??? //Daniel |
|
|
Får reservera mig lite för det där med "hubben", då det enligt uppgift var relativt vanligt med fel på den när 750:n kom. Om det stämmer så borde boxen ha omkonstruerats efter ett par års tillverkning och du ser ju ut att ha en 91:a. Inget vidare med fel som dyker upp ibland, man tappar förtroendet för bilen, speciellt när det är så pass allvarligt som ditt. Det känns spontant - vilket du nämner - som något kontaktfel eller någon (kall)lödning som efter år av stötar och vibrationer blivit glapp. Alternativt någon komponent som börjar bli dålig och bara funkar som den ska i 999 fall av 1000. |
|
|
Inte säker på om det är dubbla pumpar. |
|
|
sitter dubbla pumpar på m70.bränslepumpreläerna styr även lambda värmningen,är 99% säker på att "eml" boxen som synkar motorhalvorna är samma på alla årsmodeller,vet dock ej något om mjukvaran(annorlunda) tror motronic 1.7 kom runt 91. torsk på v12 nu med bilder på:Länk |
|
betriebsanleitung1 |
Jag har för mig att jag beställde genom Bosch på del nummret eftersom Bmw sa att det inte fanns 2 pumpar .Det blev billigare också.Hade exakt samma problematik som du.Rätt vad det var gick den helt normalt för att sen göra 30 km/h. I nödfall går det att köra bägge sidor på en pump. |
|
betriebsanleitung1, vad bytte du för något av Bosch??? relä? kom ditt fel när du körde? mitt har bara dykt upp när jag startat bilen, det har aldrigt hänt i drift. //Daniel |
|
betriebsanleitung1 |
Jag bytte bränslepumpar.Det mystiska var att den hade fullt bränsletryck till tryckvakterna.Jag tog boxar gasreglage mängdmätare gasreglage katalysatorer,ja allt från min andra bil men ingenting hjälpte.Det som förbryllade mig var att den blev sur på den cylinderbanken som inte gick,därför kunde jag inte tro att bränslepump/ar kunde vara felet.Den gjorde så som din att varvtalet inte ökade,varför vet jag inte för man ska ju kunna köra hyfsat normalt med en cylinderrad.Iaf till sist fick jag låna en microfilm och kunde se att där var två bränslepumpar,så då kopplade jag högersidans pump på bägge cylinder rader och vips funkade det tills jag bytt bägge.Mitt problem uppstod också alltid vid start,9 av 10 gånger bluddrade den bara på 4-500 varv.10 nde gången gick den som en raket.Synd att din bil funkar så bra nu,alltid lättare om det är helt kasst. |
|
Tack för tippset betriebsanleitung1! Jag ska undersöka pumparna, men det låter ändå inte exakt som felet på min, för min bluddrar inte utan motorn låter helt normalt även det lilla du kan gasa (typ 500 varv högre än tomgång). Det är precis som jag bara snuddat vid gaspedalen fastän jag tryckt den i botten. Men jag tror ändå att felet är detsamma för en gång när jag startade den så gick den inte på tomgång alls utan jag var tvungen att hålla igång den med fullgas och då bluddrade den, fast det har bara hänt en gång... Är pumparna enkla att byta? Hur kommer man åt dem och var sitter de? I tanken? //Daniel |
|
|
jag hade samma fel på min 850, efter mycket om och men så konstaterad jag att det var bränsle pumpen. Bytte den allt frid och fröjd. Sitter 1 dränkpump i tanken i allafall på 850 |
|
|
Nu har jag testat att koppla ifrån pumparna 1 i taget och när jag gör det så går motorn på halv effekt. Båda pumparna fungerar på min, så det borde inte vara felet, för skulle det glappa nånstans så att den ena pumpen inte går så skulle min gå att köra hyffsat ändå. Det borde vara något annat elektroniskt fel. Jag har också testat att koppla ifrån båda pumparna och då går den inte alls. Funderade nämligen ett tag på om det skulle kunna vara sånt självsug så att den orkade gå på tomgång, men det var det inte heller... Någon som vet var jag hittar bränslepumpreläerna nånstans och det finns väl någon sensor för gasen som kanske glappar??? //Daniel |
|
|
Hej, ingen annan som vet vad det kan vara för fel, är ju svårt att felsöka nu när bilen fungerar och man vill ju inte att det ska dyka igen... //Daniel |
|
|
Har du kollat givaren till gasen vid pedalerna? Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Nej, det har jag inte gjort, hur kommer jag Œt den? Šr det innefrŒn cupŽn eller? //Daniel |
|
|
Hej! Givaren för gasen sitter över gaspedalen i cupen, det ser ut som en liten elmotor. Har sådana beg om du är intresserad ,ring mig på 0702-703333 om du vill köpa en. mvh Per Euro Car Parts |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.