|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kör personligen min 330 som jag tycker är ganska rapp :) inget gentemot fars 545a men iaf, hade en 523a förut och kört 320is personligen måste jag påstå att det är som att stampa på en död gris sen m paket på en bil utan nån som helt chans mot nått vid rödljusen är jag ganska skeptisk imot, men men skönt att alla vi är olika :) annars hade inte valen funnits ! | |
| Jag kör 320 Touring Automat -04 och den känns inte surrig i motorvägsfart, däremot lite seg pga automaten. | |
|
Rödljusrace har jag aldrig sett som viktigt när jag väljer bruksbil :D Har man såna krav är såklart inte en 320 optimal. Fast då finns det ju en E46 som är snabb på riktigt som jag skulle ha valt istället för 330. ;-) En 330 är självklart trevligare än 320, lite mer effekt är aldrig fel. Man får se till sig själv och vilka behov/krav man har. |
|
|
Jag ville ha en bil som jag trodde inte skulle vara så poppis bland ungdomarna. Kombi, liten motor, inget bling bling. En standard 320 utan lullull helt enkelt. Visst den är ingen racer om man är van motorstarkare bilar. Men det var heller inte något krav för mig. Ville ha en billig, komfortabel, ganska praktisk bmw med sexa som bruksbil. Jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd med köpet. Effekten räcker gott till för det vardagliga åkandet. Visst högre utväxling eller en sjätte växel skulle vara önskvärt. Men nu hör man ju knappt motorn så det är inget störande av det. Bara det att jag skulle vilja ha lägre varv på motorvägen. Har till och med åkt på trean på motorvägen utan att märka det förrän jag tittade på varvräknaren. Ja radion var på också. :) Nu har jag M52TU-motorn i min och vad som skiljer den mot en M54 har jag ingen aning om förutom 2dl. Den har i alla fall inte haft några problem med frusen vevhusventilation. ///BMW - Was sonst! |
|
|
330i hade nästan dubbelt så dyr försäkring när jag handlade. 325i har piggare motorkaraktär än 330i, jag vet för jag har haft nöjet att köra både 325i och 330i under flera år. Det är större skillnad mellan 320-325 än mellan 325-330. 325 känns snabbare men är förstås långsammare än 330. F.ö. tror jag en 320i är fullt tillräcklig i alla lägen, häng inte upp dig på motorstorlek. Köp en lågmilad M-sport 2, 2004+ med sportstolar och minst alcantara eller skinn. Servad på BMW förstås. |
|
|
JohanE: En 320i med M54 har lägre utväxling än din bil, men inte heller i en sådan blir det störande ljudnivå eftersom motorn går så tyst upplever jag utan det är mer förbrukningen som sticker iväg lite. Tycker dock att skillnaden mellan 325i och 330i är större än den mellan 320i och 325i. På höga varv drar 25i fint precis som storebror, men på låga eller mellanvarv är det en helt annan explosivitet och dragvillighet i en 330i upplever jag. //Bjersér |
|
|
Ni som tycker att en 320 på 170 hk är slö.... Allt är relativt. Jag bytte från en 75 hk VW polo. Jag tycker 320:n går riktigt bra i jämförelse..... Fast det är klart, har jag kört 540:n först så är 320:n riktigt trött. Men som bruksbil är den perfekt. |
|
| Har provat en nu och blev inte helsåld direkt. Går nu i planerna på att lägga in lite mera pengar och köpa modernare diesel så man slipper skatta ihjäl sig. Vi kör ganska rejält och bilsemestrar en hel del under sommaren så att bilen kan sluka mil på motorvägen är ett krav! Står lite i valet mellan octavia rs tdi - BMW e91 320d.. Kanske är fel forumsdel men provar ändå :) Har ni några synpunkter ang, detta ? Är dom första e91:orna drabbade av för många barnsjukdomar ? | |
|
Det finns E46 320 diesel med låg skatt. Fr.o.m september 2004 tror jag. Skatten är c:a 3300 tack vare att de klarar kraven för Miljöklass 2005. De har inget partikelfilter heller så då slipper du den stora utgiften. Leta efter en sån om du vill hålla ner inköpspriset. |
|
|
En annan fråga från mej efter att precis ha provat en 320iM touring 2004 som jag jämför med min 325i touring 02. Jag får säga att 320:n kändes rappare än jag trodde. Nu var båda bilarna rejält lastade på väg till fjällsemester men jag trodde 320:n skulle vara tröttare men å andra sidan skiljer ju bara 22 hk ( 11% ) men den kändes förvånansvärt rapp. Det var inte läge att jämföra kurvtagning mm i vinterväglag med takbox och fullt av familjer i bilarna. Men till min fråga: Ingår shortshift i M-paket eller är det bara en kortare växlespak till M-paket? Växellägena kädnes markant närmare varandra i 320iM jämfört med min standard 325:a. Båda är 5-växlade och svensksålda. Om bara spaken skiljer ska jag överväga att köpa en kortare spak. Men är det ändringar i stag mm så blir det nog inte något byte för min del. Vad säger expertisen här? Bara kortare spak eller andra stag mm. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Har sneglat lite på en 330 med m-sport osv osv nu, nämligen denna. Länk Det känns ju som ett konstigt högt pris eller är jag helt ute och cyklar? Man får ju faktiskt en e91 325 för dom pengarna. |
|
|
Priset verkar ju inte oskäligt i alla fall. Finns dyrare på blocket. Bilen har haft tre privatägare. Ser fin ut. Finns prutmån enligt annonsen. |
|
| True känns bara skumt då jag sneglat på e91 lite. Vågar man köpa en -03:a som saknar rostskydd ? Känns som att trampa i en björnsax lite för rosten lär väl leta fram förr eller senare? Iaf enligt vad jag hört. | |
| 330´n är väl lite för dyr men kollar du på vad motsvarande E91 kostar så lär den inte vara speciellt nära prismässigt. | |
|
Hej! Angående priserna på e-46 330 touring verkar det svårt att veta vsd som är rätt nu... Håller just på att kolla runt lite efter nyare bil nu. Har blivit bjuden så lågt som 73 000 hos en handlare för min 05:a med M paket, 11600 mil, sv såld, jag är andra ägaren. Av en annan handlare har jag fått bud på ca 110 000. Detta för byte mot bilar hos handlarna som ligger i samma prisklass, ca 300 000... Detta tillför kanske inte så mycket men det visar på att värderingen kan skilja mycket... Anders |
|
|
Tack för alla svaren! Har däremot snöat in totalt på en e91 touring nu efter att ha kollat runt. Kanske fel tråd att fråga i nu (Val av e46 touring) men jag prövar ändå :) Som sagt så ingår ju sportchassi i dynamic paketet. Finns det även ett m-sport chassi som tillval utöver det eller är det samma? Bilen har inte M-sport exteriör. Finns det även något sätt att kolla upp fullständig utrustningslista över bilen via reg-nr eller måste man kontakta bmw själva ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.