|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Kör idag en Toyota rav-4 som vi är väldigt nöjda med men saknar att köra kombi och kombinera nytta/nöje. Har innan varit inne på endast 325/330 men har nu även funderingar på en 320 (170hk) med M-paket. Kör relativt lugnt till vardags och drar egentligen bara på när jag kör ensam på slingrigare småvägar. Man får ju en ganska lågmilad 320 med full m-utrustning för priset av en ganska standard 330 har jag nu märkt, och det finns flera att välja på. Men läste också att 320 har ganska dålig utväxling för landsvägen. Stämmer detta? Och hur är ett standard touring chassi om man nu satsar på 330 ? Ös gärna på med erfarenheter och tips! :) Mvh | |
|
Jo 320i med M54 är lågt utväxlad, och personligen tycker jag 330i är klart vassast och att skillnaden är stor mot 325i och även 320i. När det kommer till förbrukning är dock skillnaden väck, och därför känns 30i som klart mest bil för pengarna. Jag hade köpt en sådan, helt underbart rolig familjebil! //Bjersér |
|
| Men väger effekten upp för avsaknaden av m-chassi på småvägarna? Har barn så körningen är väldigt lugn till vardags på motorvägen. Hur pass varvar m54:an i säg ca 110 ? Och vågar man köpa en e46 innan -04 som saknar 12 års rostskyddsgaranti ? | |
|
Har inte 330 vassare chassi som standard? Jag har en 330 -02 och väghållningen i den är det absolut inget fel på. Jag var i samma sits som dig för ett par månader sedan och efter att ha provkört både 320 & 325 var valet inte svårt... Speciellt eftersom det inte skiljer mycket i ägarkostnader. Det går att hitta fina faceliftade e46 för under 50k men 330:n fick väl sexväxlat efter -03 så dom verkar vara lite dyrare. |
|
| Det har jag aldrig hört något om med chassit. Men det borde inte kunna mäta sig med 320 plus m-chassi ? Är sexväxlat att föredra eller är det mest en smaksak ? Lika bra att satsa på 04 kanske pga rosten ? | |
| Har själv en 330xi touring och bilen är relativt rapp! skulle inte kunna tänka mig mindre motor faktiskt! 320 blir ju som att sparka på en död gris även fast man har M chassi på den ;) | |
|
Sååå illa är väl inte en 320. Jag tycker min räcker till bra till vardagskörning. Ok ingen racer men över 4000rpm så pinnar den på rätt bra. Jag har sportchassie och det känns väldigt stabilt och bra. Riktigt rolig på kurvig asfaltväg. I jämförelse med 540:n jag har så känns den som en gocart. Billig försäkring. Inte så där jättesnål, ligger på 0.95 blandat. Varvar ungefär 2700 vid 90. (Frugan gillar den skarpt, hon kör till jobbet varje dag i den.) |
|
| Varvar ganska rejält då i 110-120 kan jag tro.. Toyotan varvar högt på motorvägen och det är bland det värsta jag vet! Så pass att jag nästan alltid kör omvägar bara för att slippa ligga o pressa. 325/330 är kanske vägen att gå då. Funderar dock även på en Accord 2.4 eller a4 1,8t men det ville ni väl inte höra här på detta forum :) | |
| Den ligger på 3000 jämnt vid 110km/h. Det är inte som med många bilar, speciellt billiga bilar att det dånar, brölar och känns ansträngt. Motorn ligger lugnt på 3000v/min mil efter mil, och det är endast om du kör i branta uppförsbackar eller gasar till som det morrar till från motorn. Visst kan det kännas konstigt i början att se nålen peka på 3000 eller mer på motorvägen, men man vänjer sig snabbt just för att man bara märker det på mätarnålen. | |
| Alla 330i E46 har sportchassie som standard. | |
| Jag ska försöka hitta en 320 i närheten att prova innan jag tar för många beslut.. Risken med en 330 är väl just att man gasar alldeles för mycket i onödan o tappar körkortet osv :) Hade som första bil en e30 325 och visst den va väl inget monster, men bara ljudet gjorde att man drog på smilbanden o riskerade lappen lite väl hehe.. Tyckte faktiskt den hade helt perfekt med effekt för att ligga och pressa småvägarna. | |
| Sikta du på en 330 istället. Det är inget fartmonster så ditt körkort är nog ganska tryggt endå. Men å andra sidan räcker en 320 långt oxå. Jag hade klarat mig med en 320 men jag hittade rätt objekt till rätt pris och det är nog viktigare... | |
| Håller med dig Hasse! , de är inte någon sportbil utan de är lite "pulver" så man kan köra om utan problem iaf! | |
| Har en budget på ca 70-80 k känns som man får så mycket mera bil för pengarna i en 320 förrutom motoreffekten.. Tycker en standard e46 ser så bedrövligt tråkig ut men det är väl en vanesak. Men som sagt detta med rosten, är det handla -04 som gäller ? | |
| Köp en 330 sen handla du en m3 front för 2700kr inkl dimljus på tillbilen.se sen så kolla rosten ! Jag handla ett lik men har en vän som är lackerare så fixa de som kunde fixas och handla nytt de andra ! | |
|
hej Har en 330 Xi och kört den 0-100 på 6,5 sek på strippen,så nog kan kortet ligga risigt till ibland.Dessutom är draget på 4-an upp till 170 fantastiskt.Det räcker ju! Blandad förbrukning just nu 0,89. HN |
|
| Jag har aldrig upplevt det störande på nåt sätt att min 320 varvar en del. Inte ens när man ligger och blåser motorväg lite snabbare än lovligt. Den är så bra isolerad så det märks inte. En perfekt bruksbil som känns pigg och alert. För mig var 320 enda valet, jag ville ha en sexa men så låga ägandekostnader som möjligt. M-sport ger ett bra lyft och bilen är verkligen körglad. Personligen skulle jag inte byta bort min 320 M-sport mot en standard 330. | |
|
Håller med föregående, M-sport är ju ett måste oavsett motor. Körupplevelsen går ju inte att jämföra och utseendet betyder ju rätt mkt. Inte kul att ha en bil man tycker är ful eller ser mesig ut oavsett motor. Självklart är en 330 den roligaste att köra och kanske inte så jättemkt dyrare att äga, men den är ju inte billigare på något iaf. Försäkringen var mer än dubbelt så dyr i mitt fall, då var jag nära att köpa en 330d. Men det kanske är annat nu. 320:n går rätt mysigt och som nämnts så hör man inget av surret när man kör. Men man får växla för att hänga med snabbare bilar om det ska spontangasas. I vanlig trafik är det ju ingen match att vara "snabbast vid rödljuset" med den lilla sexan... Inte heller om man kör motorvägskörning... Det är ingen Aygo liksom...:) |
|
| Men hur är det om man vill ha ett tryggt ägande då ? Är det en -04 som gäller eller vågar man ens det ? Kommer den rosta och tappa allt andrahandsvärde efter den tiden om man nu spar den så pass länge ? | |
|
Så fantastiskt rostkänsliga är väl inte E46 så att man inte ska våga köpa en. Tycker dom flesta man ser är i helt ok skick rostmässigt även om det finns undantag. Köper du en fin bil nu så kommer den inte att gå rostdöden till mötes bara sådär. Dyker det upp nåt fläck får man ju se till att fixa det helt enkelt. Andrahandsvärdet blir knappast direkt sämre för att rostskyddsgarantin har gått ut, det är nog faktiskt bara ett fåtal spekulanter som bryr sig om det. Det är ju trots allt lite äldre bilar det gäller. |
|
|
Etretti: Jag köpte helt nyligen en 320 -04, där jag upptäckte rostangrepp på ställen som jag nu förstått är "klassiska" E46-ställen. Nu har jag haft turen att min bil faktiskt omfattas av 12-årig rostskyddsgaranti och BMW har åtagit sig att fixa problemen, förutom rena stenskottsskador. Som vid köp av alla äldre bilar gäller väl att kolla det generella skicket. Jag valde 320 för att jag vill ha den sköna sexan, men med 4-cylindrig ekonomi. Hade gärna köpt en 330i men det verkar som om ägarkostnaderna klättrar lite uppåt i jämförelse. En del här tycker att 320'n är lågt växlad och surrig, och sådant är ju väldigt subjektivt. För min del tycker jag att den går tyst och fint, även om varvräknaren skvallrar om ett ovanligt högt varvtal redan i 110. /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.