|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Kul test! Ska man jämföra dom två ska man dock komma ihåg att besin-V8:an kostar 150' mer, en rätt rejäl skillnad. |
|
|
Blir spännande att se vad Matsson tycker om M550d xDrive. Han kommer säkert klaga på att den inte drar "utlovade" strax över halvlitern efter 22 st 0-100 accelerationer plus lite tid på bana i sällskap med en M5a! Tycker 520d EDE är extremt bra med tanke på förbrukning, komfort, acceleration, kvalité osv. Om bränslet kommer upp i 25kr litern kanske även Hr Matsson återupptar kontakten med verkligheten. |
|
| 535d mot 545i känns ju inte helt rättvist iofs | |
| Det hade varit rimligare att testa 535d mot 535i. | |
| 520d var den enda bilen utav ca 20 i Teknikens Världa stora kombitest som var nära EU-körcykeln i deras "Sverigecykeln" som skall vara mer verklighetsanpassad. Eftersom det var enda bilen som var nära kan det iofs vara tryckfel. :) | |
|
fastEddie Intressant, jag upplevde exakt samma sak, men skillnaden var att jag upplevde det något oispirerande tomgångsljudet som precis likvärdigt på väl varmkörda 528i/535i vs. 525d/530d. K Oljud från bägge arenor pga direktinsprutningen. Kall, dock, är dieseln somsagt lite ljudligare. |
|
|
HFR Tomgångsljudet på min är inte så trevligt jämfört med min f.d. 335 som mullrade med grova toner.Trevligt att väcka den till liv i garaget:) Saknar det. |
|
|
Varför ens besvära sig att jämföra bensin och diesel... Det är helt enkelt helt olika ändamål, thats it! Åka billigt och snålt eller åka lite roligare och betala en bråkdel extra för den stunden du färdas i bilen, valet är ditt! |
|
|
Jag har längtat länge efter praktiskt användbar elmotordrift. Det borde vara betydligt bättre alternativ istället för tråkiga, men ändå vibrerande, slamrande och förorenande smådieslar. Vridmomentet hos en elmotor är väldigt bra och högt från låga varvtal. Väldigt tråkigt att det gått så långsamt inom det området. Tror ingen som väljer en 520d skulle ha något emot om motorn byttes till el, så länge som räckvidden är tillräcklig. Alla skulle vinna på en sådan lösning. Vi åkte till månen för 40+ år sedan ändå har vi fortfarande inga tillräckligt bra eldrivna bilar i vettiga prislägen. Politikerna borde gjort mycket mer (över hela världen) istället för att enbart följa olje- och bilindustrins ovilja att förnya sig. Då hade vanliga drivmedel också räckt längre och kunnat användas till riktigt roliga motorer/bilar istället, där känslan har betydelse. Det måste också vara vettigare att kunna använda en större del av kolvätena till plaster mm, istället för att elda upp den. Alternativ syn i denna diskussion. :) |
|
| Förstår inte riktigt hur en 520i och en 520d har "helt olika" ändamål. Båda är vardagsbilar med låg/medelmåttig prestanda. Har ägt både bensinfyror och bensinsexor och senast en E60 525i. I princip samma prestanda som min nuvarande 520d. Roligare? Inte ett dugg. | |
| Nä, tråkigare bil att köra än min kompis X5 3.0i är svårt att hitta. Inget vrid alls i kombination med tung bil=trist. | |
|
SpeedLover: Praktiskt användbara elmotordrifter finns sedan rätt länge. Det som är lite problematiskt är som nämnts räckvidden, priset och inte minst möjligheten till att snabbt kunna återladda den uttagna energimängden. Ganska troligt så får vi hållas med en lösning som innebär hybriddrift med en el och en förbränningsmotor en tid till, ingen vill bli stående utan ström... Tyvärr sprids en massa felaktiga önsketänkanden där man t.ex kan ladda in praktiskt räcvidd, dvs mer än ett par mil, på en kafferast. Folk har helt enkelt inte riktigt begripit att när vi tankar med slang så fyller vi på med runt 600-800kWh (kilowattimmar) eller 80-100 mils körsträcka på sådär 5 min inkl allt. Försök göra detta genom att ta ut motsvarande elektrisk effekt ur en kabel... för att inte tala om stickproppen... Utöver denna lilla "praktiska" detalj så återstår bara att bygga ut infrastrukturen för att kunna ta ut effekten på många ställen och samtidigt...) FP |
|
|
folke, jag vet att det finns kommersiellt tillgängliga bilar med elmotordrift, helt eller delvis. ;) För mig är de inte praktiskt användbara (som rena elbilar) med den korta räckvidd som de har. Att fylla på energi snabbt via vanlig elkabel är troligen ingen hållbar lösning. Det smartaste vore standardiserade energiceller som man byter på några minuter vid "elmackar". Där kan de laddas under längre tid och därmed inget kunden behöver tänka på. Men då måste fortfarande tekniken tas fram för tillräckligt energitäta celler med rimlig vikt för lång räckvidd och rimligt pris. Det finns inte idag, vad jag vet. Det är väl L-ion fortfarande? |
|
|
Om man tankar enfas 230V behövs alltså sisådär 50000-100000A för att tanka lika mycket elenergi. Sen är verkningsgraden bättre hos elbilen så det kanske räcker med hälften, alltså "bara" 20000-50000A för att tanka 70 mils räckvidd. Och idag klagas det på att elnätet inte räcker. :) Att åka till månen är ju inget svårt drivkraftsmässigt, inte på det sättet som människan gör det iaf, nämligen att förbränna en sjuhelsikes massa flytande väte och syre (explosivt värre), där bränsletank+bränsle vägde minst 25 gånger mer än själva farkosten. I det perspektivet är det faktiskt betydligt svårare att tanka och lagra el på ett effektivt sätt. :) |
|
|
Jo det stämmer. Givetvis provocerade jag lite för att få igång debatten... men även med de snällaste beräkningarna och när man tar med de bättre verkningsgraderna för själva drivmotorn osv så landar man på enorma effektuttag om man, den dagen detta går, vill kunna tanka på 5-10 min. Och då skall det vara "full tank" inga 80% på 15-30 min som man i bästa fall kan prestera idag och då är det bilar som har kanske 10-15 mils max räckvidd osv. Sen pratar man väldigt tyst om möjligheter till dragkrok, lite terrängmöjlighet, även om jag personligen aldrig har förstått eller kommer att förstå meningen med s.k.stadsjeepar (SUVAR), men rätt många vill gärna kunna dra ett släp eller en husvagn, en båtkärra.. De kan inte ens köpa en 120gr-bil idag... Sen finns det de som gärna mullrar på med nån kW ljudanläggning, man vill ha parkeringsvärme och bra AC/kyla på sommaren, många har lite extraljus, etc... allt drar energi från den redan begränsade energibanken. Om man inte omgående kan bygga ut infrastrukturen, och om man inte vill frikoppla hela villans elsystem så kanske man kan ta ut 3-5 kW under sådär 6 timmar, det blir hela 10-15 mils körning.. Nu bor ju inte alla i villa och kan fritt gödsla ut el från egna servisledningen så andra får lösa det på annat sätt... Vad jag menar är att det inte är riktigt så enkelt som det framställs när Volvo (eller nån annan) visar upp en bil med en vanlig tunn sladd med en liten stickpropp.. FP |
|
|
Jag ser framför mig fullastad elbil med 1500kg husvagn på släp. Undrar hur det skulle gå? ;-) Någon som vet vilken verkningsgrad man uppnår på dagens batterier? mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.