AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.798

Håkan gillar inte 520d...

Sida 1 av 4
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
...i allmänhet & diesel i synnerhet.

Länk

"When i get high, i get high on speed"
närjag läst alla andra tester om 520d så har den fått toppbetyg så jag tar itne denna håkan på allvar
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Håkan Matson är i mångas ögon en gammal motorjournalist som är den som gillar mer uppmärksamhet kring hans person än hans arbete.

Så det är klart att han är lite motvalls & inte ser det som många av hans kollegor upplever som fördelar med diesel & 520d vilket bla gjort att bilen fått bra betyg på många andra håll.

"When i get high, i get high on speed"
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Klart 520 inte är en jätterolig motor
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Håller med dig captainoats, den är inte i min smak heller.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
520d lär ju dock vara roligare än de flesta andra "miljöbilar"
jag har faktiskt inte kört 520d i F10/11 men köpte mig för några veckor sedan även en beg MB E220 CDI -11 och den har väl motsvarande motor och måsta säga att den går fantastiskt fint, så tror nog 520d räcker långt också för många.

/Anders
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Anders, såklart det räcker det gör det mesta.
Men du har även ett antal andra bilar att få ut det roliga från.

ska man bara ha en bil så kanske det inte är superroligt, om det nu är det man är ute efter dvs.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är på Håkans sida. Min recension hittar ni här: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fast recensionen handlar ju mer om hans avsky till diesel i personbilar.

"Han liknar en dieselmotor vid "en allvarsam svensk byråkrat - oklanderlig och plikttrogen men utan passion och glädje". Bensinmotorn däremot, menar Håkan Matson, är mer som ett temperamentsfullt vilddjur."

Hur man utan andra variabler än bränslet kan likna en bensinmotor med ett temperamentsfullt vilddjur säger ju dock allt..
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att 520i skulle vara roligare än 520d är naturligtvis trams. Däremot om Matson jämför med 530 så är ju självklart den trevligare än den minsta dieseln. Men den ska ju snarare jämföras med 530d och då blir det en annan fråga.

Urlöjlig artikel

-------
//Lövet
Har bara kört EDE-versionen i E91, men tycker inte heller det är en trevlig motor (nu förutsätter jag att det är mer eller mindre "samma" motor i E91 som i F10). Bullrig, skakig och helt död på låga varv. Inte kultiverad överhuvudtaget, och gångkultur har motorn aldrig hört talas om. Däremot tycker jag faktiskt att man kände av dieselvridet ordentligt, men över ett oerhört smalt register. Förbrukningen var bra, men som vanligt ljuger BMW i uppgiven förbrukning.
Sammanfattning: Den tillhör långt ifrån de sämsta dieslarna som jag kört, men är heller inte i närheten av de bästa.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller fullt med Håkan avseende "Det är den stora trenden i Bilsverige just nu", har själv stört mig på detta ett bra tag nu.

Man undrar ju ibland hur litet motstånd dylik masspsykos möter...diesel är ju svintråkigt, oavsett hur mycket man försöker rättfärdiga det genom jämförelser "på pappret"! Men ändå fortsätter folk köpa skiten - inkl de sk bilentusiasterna på detta forum, no offense.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
jag förstår inte hur man kan säga att diesel är svintråkigt...

självklart är kanske inte 520d är så kul men det är inte 520i heller (fast säkert bättre nu med turbo)

jag älskar verkligen bensimotorer men det är bra mycket mer aggression och känsla i min 530d än den X5 3,0i jag hade förut.

Visst bensinaren gick jämnare men den ju så "tunn"... Jag antar att det som vanligt handlar om personliga preferenser.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så bara för att fler nu väljer diesel tyder det på masspsykos, inte att dom allra flesta föredrar en diesel helt enkelt? Lustig teori :)

Diesel må ha en tråkig karaktär i sig, men ärligt talat, hur jävla spännande är en 520i eller en 525i i jämförelsen?
Verdi
Folk väljer väl diesel för att det är det bästa alternativet om man ser till pris/prestanda/förbrukning.

Diesel må vara vardaglig, men det är också dess största fördel. Kraften finns tillgänglig just i vardagen. Säkert kul att varva en bensinare mot varvstoppet och leka Schumacher, men det är ju inte något man gör hela tiden.

Dessutom, om man nu trots allt gör så hela tiden så får man en förbrukning som sticker iväg nåt helt sjukt...

En bensinturbo är väl kanske den gyllene medelvägen mellan vrid och varv?
Verdi
ps. x20d-motorn är betydligt mer maskerad vad gäller ljud och vibrationer i F1X än i E9X.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Har oxå testat F10/F11 520D o det va helknas bara jag hade tryckt på startknappen....ville avbryta testkörningen redan där... skakade o slammrade som min ga merca diesel-75:a....
Däremot 530D...vilken motor! Saknar INTE bensinaren i den...
Tyst, vibrationsfri och STARK,! Den bara vill på alla växlar o hastigheter....
Gotta love dizzell, but not 4-banger.....

Micke
Verdi
MCpickup,
Det är ju inte sant. Provkörde en F10 520d för ett bra tag sen och kände verkligen inga vibrationer att tala om på ratt och växelspak.

Däremot vibrerar ju gamla 1-serien och E9x rätt ordentligt med 2-litersdieseln. Mest på tomgång dock.

Iofs hade jag en E90 320d vid tiden för provkörningen och det kanske gjorde att jag var van... :-)
Lite märklig artikel på DagensPS.se. Samarbetar de med DI eller saknar de helt enkelt en egen så kallad motorjournalist?

Visst är de mindre dieselmotorerna bullriga, men för mig är det viktigare med låg förbrukning. Aldrig att jag känt behov av mer prestanda än vad BMW:s tvålitersdiesel levererar. VW/Audi och Mercedes är en aning tystare, men levererar samtidigt sämre prestanda i förhållande till förbrukning.

Jag har inte provkört 520i, men skulle gissa att det faktiskt är en riktigt intressant modell eftersom den har N20-motorn som fått bra omdömen i de tester jag läst. Dock är även bensinmotorer bullriga redan från tomgång bland annat på grund av direktinsprutningen. Downsizing är framtiden (i alla fall på medellång sikt), så ni som är allergiska mot högt motorljud får vara rädda om era oldtimers eller köpa elbil/plugin-hybrid.
Verdi
Jag tycker Mercedes 2-litersdiesel är betydligt bullrigare. Iaf vid acceleration. Kanske tystare på tomgång men vem bryr sig om det? Man sitter ju inte på tomgång särskilt ofta/länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.