|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Skönt att någon är vågar säga ifrån och uttrycka sina personliga åsikter, i detta land är det konformitet som regerar och den svenska försiktiga landet lagom attityden som gäller. Ingen vågar sticka ut men här gör håkan helt rätt tycker jag och hans synpunkter är helt klart betänkansvärda. Om ekonomin i dieselbilen skulle vara bara lite sämre än bensin, vem skulle då välja diesel före bensin? Nu väljer de som har andra krav än snålhet på sin maskin bensin så klart! Den som vill sticka ut och förklara annat är välkommen :) |
|
|
Jag försöker köpa argumenten som handlar om transport vs. diesel - men även om jag som nu kör 20 mil per dag, så uppstår det alltid ändå en saknad av en bensinare. Alltid några tillfällen som man måste växla ner, köra om osv. Jag skulle aldrig mentalt klara av att köpa en bil för att den är bra att transportera sig i, jag älskar att köra bil - och vill ha så mycket glädje som möjligt de 2 timmarna, som jag spenderar i bilen varje dag. Nu har jag försökt 3 ggr med förnuftiga bilval - den här gången tog den 5 veckor innan känslorna kring ett byte började växa fram. Ska fasiken köpa mig en RS6a och pendla med... Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Lika mycket som det är ett faktum att 520D är snål på dropparna och har fullt tillräcklig eller egentligen bra prestanda så är det ett faktum att gångkulturen och effektbandet inte är något annat än skrattretande jämfört med den motor som är i paritet med resten av bilen. Dvs en sexa. Oavsett bränsle. Men det är ju inte 520D som är extra dålig, det gäller alla 4cyl diesel. |
|
|
det är för att du kör "DKW" Andreas :-) Nej skämt åsidor. Varför sålde du då bort M5 Touringen och varför testar du inte en 535d? Fantastiskt fin bil tycker iaf jag. Inga som helst problem med ljudet, omkörningar, motorgång osv. /Anders |
|
Verdi |
Men Andreas, du kunde ju inte bestämma dig för vilken Q7:a som var din favorit för ett tag sen... ;-) En liten del av mig önskar att du också fick känna hur det känns att inte ha så mycket pengar att man kan "pendla med en RS6:a". Då kanske arrogansen skulle falna lite? |
| Instämmer med vad några av er tidigare skribenter angivet gällande motorvalet till modellen F1X. Jag kan nog vid vissa tillfällen vara lite konservativ, men har aldrig kommit dit hän att det blivit en fixering. Jag har kört ett flertal 6 cylindriga bensindrivna bilar förutom BMW och uppskattat deras egenskaper. I mitt fall var inte det avgörande valet bränsle förbrukningen vid val av motor till nuvarande bil och än mindre orsakat av någon annan samhällig påverkan. Bilen är så pass dyr och då jag kör förhållandevis lite var inte det avgörande valet hur många centiliter eller deciliter jag sparade per körd kilometer utan köregenskaper som helhet. Jag har provat alla motoralternativen till F1X och där jag uppfattade min nuvarande motor passade till de krav jag hade utifrån mina tidigare referenser. Som många skrivet är bilen tung och inte särskilt sportig i sin karaktär och pga detta är det min uppfattning att bilen passar utmärkt med en dieselmotor. Har även provat nyligen den nya 328i med 4-cylindrig motor som bortsett från ljudet på högvarv eller i tomgång, är en mycket trevlig motor till just 3-serien som väger betydligt mindre än 5-serien. Jag tycker det är väldigt generaliserande att påstå att orsaken till att så många väljer diesel framför bensindrift just i 5-serien är orsakat av någon form av mainstream tänk. Jag antar att man skulle kunna hävda motsvarande gällande val av mobiltelefon där just nu väldigt få väljer annat alternativ än I-phone. Jag övertygad att en hel del av er som menar att diesel inte är något att ha och anledningen till att man just väljer diesel är orsakat av att man är så påverkad av omgivningen, säkert har en I-phone eller annan Apple produkt och då kan fråga sig varför det är så !! | |
|
Ja, eller att man helt enkelt inte bryr sig/är känslig för motorn? Majoriteten av nybilsköparna är nog inte den sorten som blir alldeles varm inombords efter att ha låtit en sexa sträcka ut ordentligt. |
|
|
Jag förstår att man väljer en snål mindre dieselmotor som 20d för att dra ner på bränslekostnaderna om man kör mycket. Karaktären i en sådan är inte sämre än vad den är i motsvarande 20i. Dieselrovan är ofta mycket roligare att köra med det omedelbara bottenvridet som saknas i mindre bensinmotorer. Jag förstår dock inte varför man köper en stor dieselmotor och sedan påstår att den är bättre än motsvarande bensinalternativ. Om jag jämför min fars E320 CDI med min E500 så är 500:an ungefär 2-3dl törstigare i varje körförhållande. 320:n hamnar på minst 0,67 vid landsvägskörning med ägg under gaspedalen. 500:an landar på 0.9. För mig är det inte mycket att snacka om. Nu är jämförelsen mellan 320 och 500 lite till V8:ans nackdel. En mer korrekt jämförelse vore med E420 CDI och där skulle nog skillnaden i bränsletörst vara försumbar. I jämförelse är dieseln mycket tråkigare att köra, den låter tråkigt, vibrerar genom ratt och växelspak, smalt register precis som alla andra dieselbilar. Dvs den dör vid varv över 4500 rpm. Det finns ingenting med karaktären som gör att jag drar på smilbanden. |
|
|
Zed82, det märks att du inte kört någon av BMW:s sexcylindriga dieslar, t ex 530d eller 535d. Karaktären hos dessa är långtifrån det du beskriver: de är inte tråkiga att köra, låter inte tråkigt och vibrerar inte...smalt register? Ok, det har de gemensamt med de flesta dieselmotorer. Dock det stör mig inte då bottendraget och gensvaret är enormt och det prioriterar jag! Det skulle vara intressant att veta hur stor andel som väljer 530d eller 535d i st för 535i t ex? Totalt är det 92% av köparna av 5-serien som väljer en dieselbil, säkert pga en stor del 520d-tjänstebilar. Jag tror dock att många väljer 520d för att de gillar motorkaraktären och föredrar den framför t ex 520i. |
|
|
Jag kan lägga in min veto vad gäller dieselmotorer. min tidigare BMW ACS3,5d var grym Det är exakt den karaktären man vill ha på en prestanda diesel. Möjligtvis förutom den Q7a jag testade i höstas V12 TDi Tyvärr var bilen för tung. Men motorn var kraftfull. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Dieslen är suveränt billig i drift! Inga stift,mindreförbrukning och massor med vrid. Köper aldrig en bensinare igen .Har vant mig vid att ligga på autobahn på 2500 rpm i 150 knyck... När jag bromsat in trycker jag bara på pedalen eftersom jag slipper växla ned och hämta vridmoment på högt varv.;) 150km/h-180 går på ett kick;) Därför kör jag diesel! |
|
|
Zed82, jag skulle endast vilja uppmana dig att provköra en 535d och sen skulle jag vilja höra dig därefter säga att den "vibrerar genom ratt och växelspak" och att den har ett "smalt register". Kan inte tänka mig att du provat den eftersom du slänger ur dig denna "goja" /Anders |
|
|
Lmb > bra skrivet, är helt enig jag älskar bensin6an i min e46a, men när det gäller F1X, och då man har ett budgettak, så håller jag de 6 cyl dieslarna högre än motsvarande bensinare (NA 523i och 528i). och då pratar jag körglädje, inte ekonomi. men vi är alla olika, en del gillar att "dra ur" motorn på varje växel oavsett biltyp. |
|
|
Med Känsla och Bimmernerd: Jag håller med Zed82 lite grand, 35d eller andra BMW-dieselsexor vibrerar absolut inte så att man tänker på det hela tiden eller stör sig på det men nog märker man att det inte sitter en bensinmotor under huven. Att registret är smalt känns däremot helt fel, det finns löjligt mycket kraft i alla lägen och om inte jag minns fel levererar 35d dessutom t.ex fullt vridmoment från 1500rpm och upp en större bit av varvtalsregistret? Sedan låter den faktiskt lite tråkigt i en del lägen med, vid tomgång och körning i låg fart hörs ett visst lågt dieselknattrande och vid kallstart är det så att man gråter lite grand. Men detta gäller alla dieselmotorer, BMW´s dieselsexor låter dock rätt fint på högre varv även om den aldrig sjunger som en bensinsexa! Men "tråkig" kan dem omöjligt påstås vara tycker jag, så mycket kraft i en motor som lockar till att pressas bör väl vara definitionen av "rolig" även om det säkert finns _roligare_ motorer? //Bjersér |
|
|
Här är länken till ursprungsartikeln: Länk Håkan får givetvis ha sin personliga åsikt, men det känns en aning oprofessionellt att blanda in denna diskussion i ett test där 520d ED ska betygsättas. Vidare stör jag mig på att han liknar bilen vid en allvarsam svensk byråkrat, det är trots allt en tysk bil och det är betydligt vanliga med byråkrater i Tyskland (vilket inte nödvändigtvis är något negativt). |
|
| Jag tycker till och med e60 M5 lät som en diesel på tomgång så den är väl utesluten för herr mattsson och likasinnade också där v10 bensin inte räcker. | |
|
HFR, Jag körde hem en ny 535d för att se om den passade i garaget vilket den turligt gjorde.Det hördes tydligt diesel ljud från gatan där den stod när jag öppnade porten. Inte sofistikerat.Den var en härlig bil att köra dock. / Om 4 cylindrigt kom ihåg 70-talet med 2002,ibland Ti och Tii efter. Alla älskade den.Ingen hade en tanke på en sexa. Nu kommer 328i och 528i med turbomatad fyra på två liter och den går både väldigt bra och billigt samt låter t.o.m. väldigt bra. |
|
|
Helt ärligt kan jag inte förstå vilka vibrationer och ljud ni pratar om... Min 520dT F11 har inget sånt alls. Går tyst o fint och man hör inte diesel motorn mycket alls. Man får lyssna efter den om man ska höra den när man kör. O vibrationer... HAHAHA. Dom som pratar om sånt vet inte vad dom pratar om. Finns inget alls sådant i 5-Serien F10/F11. Det är ingen peugeot eller Toyota vi pratar om. Vad gäller körglädje så tycker iaf jag att den räcker gott o väl. Prestandan kontrar förbrukningen är ju toppklass. 184 hk (186hk i testet) i en diesel är inte dåligt med den förbrukningen och utsläppen. Klart att en starkare diesel som tex 530d är roligare. Men också MYCKET dyrare. Pratar man tjänstebil så är 520d perfekt. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| 186 hk var väl på bakhjulet. | |
|
535d vs 545i på TopGear Länk There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.