|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| BMW borde ta fram en femcylindrig dieselmotor till 5-serien och låta den fyrcylindriga endast finnas till 1-serien och 3-serien. En femma går jämnare än en fyra och passar bättre till 5-seriens karaktär. | |
Karl-Hilding |
Varför inte en 2-liters dieselsexa med dubbla turbos. Bör ju gå jämnt och snålt. |
| Precis varför utveckla en 5a när dom har levererat utmärkta sexor i en evighet! | |
|
Med tanke på att vilka volymer som 520d har sålts i dom senaste åren kan man ju lätt konstatera att majoriteten inte håller med vad som skrivs i artikeln och varken ser de "hemska vibrationerna" eller den "tråkiga karaktären" som något större problem. Med tanke på dagens oljepriser är det ju faktiskt inte så konstigt att dieslarna med sin i praktiken 30% lägre förbrukning än motsvarande bensinmodell snabbt blir populära. Jag är själv den första att hålla med om att en 4-cylindrig diesel aldrig har något att hämta i frågan om gångkultur jämfört med en 6-cylindrig bensinare, men gott om kraft och bra prestanda levererar dom, och i övrigt vägar den låga förbrukningen tyngst hos mig. Det är intressant också med dieselkritikerna som nu "retar upp sig" på den ökade dieselandelen och pratar om en hype. Det är ju snarare så att svenskarna förr alltid mest av politiska skäl har var skeptiska till diesel, medan förhållandet nere i Europa har varit rakt det motsatta. Där har diesel i minst 10 år har varit förstahandsvalet för vardagsbilisten och bensin mer avvikande. Själv har jag kört dieselbilar i 8-9 år på grund av att det helt enkelt inte finns något ekonomiskt alternativ för mig som kör 3500 mil om året, men jag har svårt att förstå att folk inte har insett fördelen med det förrän nu på senare år. BMW CS #5139 |
|
|
Håller med artikeln till en viss del, det blir inte lika roligt med dieselmotor. En kraftig diesel är till en stor del rolig på grund av kraften även om det förstås kan finnas en trevlig motorkaraktär också, en klen diesel... ja det säger väl sig självt? En klen bensinmotor kan dock i mitt tycke vara rolig tack vare karaktären och ljudet, ta en gammal 520i M20 som exempel, men en trött diesel kör man endast för förbrukningens skull gissar jag på? (Obs, en 520d är inte klen) Sedan tycker jag gångkulturen är tråkig, det går inte att missa att det sitter en dieselmotor under huven stillastående vid ett rödljus eller körandes i låg fart ens om man har en dieselsexa eller åtta under huven. Sedan skakar och låter den inte så att det stör, men är man vad vid silkeslena bensinmotorer är det någon man (jag) noterar. Fyrorna går tyvärr ännu råare... Å andra sidan blir förbrukningen låg, och framför allt kan man trycka på ganska bra med en dieselmotor utan att förbrukningen stiger nämnvärt. Hur dom inte kommer under 0.65L/mil är konstigt, jag vet av egen erfarenhet att en 535d går att köra på 0.7L/mil och den är både äldre och starkare... Men på det stora hela är det väl en smakfråga, men att påstå att dieselmotorer inte passar i personbilar är väldigt magstarkt! Det är ofta ett väldigt trevlig motoralternativ i en vardagsbil. //Bjersér |
|
|
En liten snåldiesel passar genomsnitts svensken perfekt i detta landet 'lagom'. Snål/ekonomisk, lagom/tillräcklig prestanda, praktisk, hyfsat förmånlig som tjänstebil etc. Håkan skriver nog det som många andra motorentskribenter tänker men inte vågat säga, det var roligare förr. BMW har fått lite smisk i pressen på sistonde. xDrive i jämförelse med Audi och nu detta. ;-) Det är bra tycker jag, är det någon tillverkare som lyssnar på kritik och anstränger sig ännu hårdare så är det BMW, nr 1. |
|
|
Lite offtopic men iaf, Hörde att nya 528i kommer med 4-cyl rova... e man inte ute på lite tunn is då..? Jag kommer alltid att förknippa BMW med världens bästa raka sexcylindriga motorer, bensin som diesel. Micke |
|
|
GMCpickup>>Håller med dig helt och hållet. Jag tycker BMW håller på att vattna ur sitt varumärke. De raka sexorna har ju varit en stor del av varumärket. Bakhjuls-drift, raka sexor och snygg design är de som får mig att välja BMW. Visst turbo behövs till diesel men inte på bensinare. Tror inte de nya bilarna har blivit nämnvärt snålare med fyror. Jo, kanske på det sättet de mäter nu förtiden och start/stopp teknik. Men i verkligheten kan inte skillnaden vara allt för stor. Låt inte BMW bli en alldaglig turbomatad bil utan våga arbeta vidare på de fina sexorna. /Rikard |
|
|
"vattna ur sitt varumärke"...mig veterligen har väl BMW aldrig historiskt varit så framgångsrika som just i denna tid? Varumärket är väl starkare än någonsin! Sen, vem bryr sig om vad Håkan Matsson skriver? Det finns väl tusentals andra tester från andra mera uppdaterade journalister som har helt andra positiva synpunkter om både 520d och motsvarande. /Anders |
|
|
Uttryckte mig lite klantigt, de bilar de säljer mesta av just nu är 520d. Har kört den och tyckte den passade bilen fint, tillräcklig kraft för en så pass tung bil. Men jag står fast vid att jag tycker raka sexor är synonymt med BMW och det vore synd om dessa försvann eller bara blev turbomatade pga av att spara några fler droppar bränsle. |
|
|
du är förlåten Melzen :-) /Anders |
|
|
Det är "downsizing" som gäller numera, antingen man gillar det eller ej. Vi får vänja os vid mera både tre och fyrcylindriga motorer hos både BMW och andra, givetvis med överladdning i form stressfläktar, kompressorer osv, och både snåla och starka. Samma trender syns på flera håll, i USA t.ex, man kan inte hålla fast vid V8:or, gjutjärn, stötstänger och bladfjädrar i all oändlighet...) OBS ironin, bäst att flika in att det finns andra byggsätt i US också, men de är i särklass de mest konservativa i branchen. FP |
|
| Antal sålda dieselbilar beror enbart på bränslekostnaden.. Och den senaste tidens hets kring miljön. Jag har återigen provat diesel, men ska tillbaka till bensin så fort jag kan. Bra att folk börjar våga säga vad de tycker, tänker även på Tiff Nedells uttalande. | |
|
nja, håller inte med om att det alltid handlar om bränslekostnaden. diesel behöver inte väljas enbart av ekonomiska skäl. självklart, om det hade funkat ekonomiskt att köra ny bensin V12a, så hade ju det varit det optimala. men om man har ett kostnadsfönster att rätta sig efter så är diesel ofta ett bra alternativ, framförallt i tyngre bilar. Om man tar F10 som exempel; om mna vill ha 400nm eller mer så är man på bensinsidan tvingad att gå på 535i. på diselsidan klarar (klarade) man sig med 6cyl 525d. vi valde 525d (6cyl) endast för att den var betydligt köttigare i karaktären, och därmed för biltypen mer passande och roligare att köra, än bensinarna som var på tapeten (523i & 528i). Körde flera timmar med bensinarna, och visst, det är kul att ligga och 'redlina' på favoritvägen. men med en 5serie på 1,8t? där kändes 525d mer som en 535i fast utan spetsen på toppen, till ett lägre pris. varför inte? enda gången jag märker av att det är en diesel är när man kallstartar den och står på tomgång. när motorn är varm låter den likadant som en 535i. håller dock med om att 4cyl diesel är lite annorlunda, men det gäller att jämföra äpplen med äpplen - inte med bananer, som Matsson. Håller helt med det kloka Verdi skrev. skit i bränslet och välj en bra motor. -vad Håkan Matsson skriver är (för mig) extremt ointressant, det är han och den där tomtenissen med skägg i DN motor som tyckte att alla svarta bilar var av ondo. Skönt gäng, och det är ivf bra att de bjuder på sig, utan att veta om det. -downsizing ÄR tråkigt (men av politiska skäl nödvändigt) oavsett bränsle, är det en nyhet? |
|
| ska tillägga att jag var väldigt imponerad 2-litersdieseln ihop med 8vxl automaten nerhinkad i F10an. VAGs 4cyl är lite lite mjukare, men automaten är bättre i BMw, så på det hela taget är det i mina ögon den bästa drivlinan som har en chans att hamna tillgängligt för gemene man iom prisbasbeloppen och straffskatter. | |
|
Härligt. Människor har råd att köpa en premiumbil och värdeminskning på 50.000kr/år, men har inte råd med bränslekostnaden. Man tar sig för pannan. Sen undrar jag hur ni ens har mage att påstå att turbodieslarna har ens i närheten samma vibrationsfria hummande som bensinsexorna? |
|
|
Problemet med en diesel är den sega responsen. 520d är utan tvekan en trevlig bil men den känns kraftlös över 4000 rpm. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Jag håller med Håkan till 100 procent. Diesel hör inte hemma i en personbil och framförallt inte i en BMW. Jag har försökt att gilla 530d men går inte. Jag kan inte bli lycklig i en diesel. | |
|
Är lite inne på samma spår - köper jag en diesel så kommer jag klappa mig själv på axeln och tycka att jag varit Duktig och Förnuftig. Men Lycklig lär jag aldrig bli. Skall dock inte säga för mycket eftersom jag är mycket nyfiken på M550xd...! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja, om det gällde en Z4 så skulle jag ju förmodligen inte köpa den med 2.0D motorn utan en starkare bensinare. Men en F11 som i första hand är avsedd för personbefordran i snabbare hastighet med låg förbrukning? Det ska mycket till ens på Autobahn för att 520D blir en begränsning rent hastighetsmässigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.