AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.541

996 turbo cab eller m3 cab

Sida 1 av 3
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Vad ska man välja, svåra problem. Har idag en m3 cab -08 som jag funderar på att byta till en 996 turbo cab.
Vad hade ni gjort. För o nackdelar med bilarna?
Själv kan jag tycka
BMW- komfort, motorljud, plats
Porsche - känslan
Tack på förhand

sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Känslan är väl det viktigaste, har du råd så låt hjärtat välja.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För mig finns ingen tvekan mellan dessa bilar. Har haft förmånen att köra en 997 4S Cabrio några gånger. Kan ju inte ens jämföras med en E93 i mitt tycke. Har svårt att tro att jämförelsen med 996 kommer så mycket närmre?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Vilken årsmodell blir det då? Själv har jag svårt att byta till en äldre årsmodell oavsett bilmärke. Känns fel på något sätt.

Jonas

Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Det blir en 04 isf 08 o det är väl där skossan klämmer lite. Ett par tusen mil + på porschen dessutom. Prismässigt i samma nivå c:a.
Har haft en sådan före BMW`n o e ju sugen igen. Men jag behöver nog puffas lite.
Vad tror ni om marknadsvärdet om 3-5 år för respektive bil?

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
996an borde tryckas ner lite till eftersom 991 lanserats.. men den kommer nog alltid att ligga högre en M3an iaf.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Turbo helt klart. En helt annan känsla!
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Turbolaggen e ju lite mysig, haha. 996án är ju lite snabbare men känns 10 ggr snabbare pga karaktären.
Drift o underhållskostnader? Någon som har en uppfattning. Bränsleförbrukingen är väl huggen som stucken.

Du sa att du ägt en porsche förut. Borde du inte ha en uppfattning gällande drift kostnaderna på porschen i bakhuvudet?

En Porsche håller alltid bättre värde gemfört med Bmw. Dessutom har porschen redan flera år på nacken så det största prisfallet har redan varit (är min gissning)

Annars tycker jag personligen att 996 turbo är en riktigt snygg bil, enligt mig fetare än den senare modellen (997).

Men köp inte en silvrig!! så tråkigt ;)
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Hade den inte så länge pga lite skum historik o lite andra grejor som gjorde att jag bytte bort den. Därför blev det inga reparationer eller servicar under min ågo.
Så jag har väl ingen bra koll på detta. Men visst lutar det åt porsche ännu en gång.

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Ska man tänka långsiktigt så väljer jag porschen på en gång för priserna kommer inte gå ner mkt mer än vad dom ligger på nu.
Men däremot m3an kommer priserna dumpa ner rejällt närmsta åren.
Har inte haft m3 e90 men ska man jämföra dom blir ju lite fel då m3an bör jämföras med 997 turbo cab och då vet du ju vilken man väljer ;)
Beroende på miltal på Porschen samt den relativt höga åldern på den så kan den ligga i "riskzonen" att hamna utanför maskinskadan beroende av vilket försäkringsbolag man har. Har själv fått höra alldeles för många historier om långa verkstadsbesök som slutat på 50-100k för att jag skall riskera att behöva slanta upp de summorna för en bilreparation ;D
behrozosogh
Hej!

Jag kör en Porsche 996 Turbo idag, och har haft flera M bilar.
Porschen spelar i en helt annan division.
Jag tycker att Porschen är betydligt billigare i drift än min M5 E60 jag hade.

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn..
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Porschen helt klart : )
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nah, 996 känns bara FÖR gammalt - sorry, jag röstar för M3:an...alt 997 4S Cab isf :)
Jag tycker 911 aldrig blir FÖR gammal. Det är tidlös design. Just 996 är ju otroligt prisvärd.

Sedan är Turbon skonad för de ras som det skrivs mycket om på nätet. Sök på IMS bla så har du läsa ett par veckor. Personligen tror jag detta är kraftigt överdriven.

Som sagt så är Turbon skonad från detta ett säkert köp. Andrahandsvärdet samt driftkostnader är väldigt humana framförallt för dessa årsmodeller.

Så KÖP TURBO och du kommer inte ångra dig.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Håller man Sani// Två modeller äldre bil talar väldigt mycket emot ett byte.

Jonas

Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Det verkar som 75 % är för porschen. Själv har jag inte testat en 997, kanske man skulle innan. Sen är det ju lite grand turbon som lockar, o en 997 turbo cab är i en annan liga dessvärre. Pust o stön vilka I-landsbekymmer.

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
2z3//

Det är ju inte vi som ska köpa bilen så du måste gå på din magkänsla. Men tumregel nr 1 är: Funderar man och är tveksam så är det aldrig rätt!

By the way// har du DKG på din cab? Har en kompis som söker en 08-09 cab med DKG.

Jonas

Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Japp en röd med dkg.
Vet inte hur man får kontakt här?

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
2Z3

Du har Powerpost!!

Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.