|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Körglädjesolen började lysa i modeller som C30, S40N/V50, nya S60 och V60. Den enda äldre Volvo som jag tycker gav lite körglädje var 850 från -92 med GLT motorn. S80/S80N, V70N/V70II, äldre S60, S40, V40, XC70, XC60, XC90 tycker jag är bekväma att färdas i men roliga är dom då inte oavsett motorbestyckning. |
|
|
Karl-Hilding: Det har dock hänt ganska mycket de sista 10 åren för Volvo. Provkör gärna S80 V8 som exempel. Vardaglig och tråkig är iaf så jag skulle beskriva den bilen. Länk |
|
|
är iaf inte så jag skulle beskriva den bilen skulle det stå. Länk |
|
|
Körglädje kan ju upplevas på många sätt. Efter ett besök på ring Knutstorp sommaren 2000 där jag kollade/lyssnade på S60 Challenge vart jag iaf helt såld. Beställde en ny T5a direkt jag kom hem och körde den direkt till BSR i Växjö för steg-3 Bilen gick mkt bra och kan jämföras med en E46 M3 prestanda mässigt rakt fram. Hade innna dess främst kört BMW E30 325, B6 3,5, 635csi, M5 3,8 mfl. men detta vart något helt annat. Men när sedan familjen växte blev S60n lite liten och en e39 530imT införskaffades. Men ack så slö den vart. Fick ju varva bilen som fan för att det skulle hända något. Upplevde verkligen ingen större körglädje i min 530imT -01 tyvärr. Däremot rostade den:-( Personligen tycker jag att en S60 T5 ger massor av körglädje den är riktigt snabb och ljudet är grymt ur femman. har även haft en s40 T4 med steg 5++++ som gav 290hk på hjulen den hade dock lite utmaning med fästet men den vart ändå sjukt rolig att köra:-) Har haft en hel drös med volvos S40 T4, V40 2,0T, S60 T5 *2 855R, 855T5R 854T5, 854R samtliga har varit trimmade och aldrig krånglat. Köpte dem främst för att få mkt effekt för pengerna. Skulle jag haft motsvarande effekt i en BMW hade jag varit tvungen köpa en M3/M5 När inte effekkten i mina volvo längre kunna ställa min behov började jag snegla åt USA bilar och har haft en hel drös bilar med V8 under huven. Kommer nog att dröja bra länga innan jag igen köper en BMW med rak sexa UTAN överladdning igen. Däremot gillar jag vridet som en diesel har vilket förklara mitt nuvarande val av bil. Har bara ägd en japansk bil en EVO 10 med steg-1 och där kan vi snacka väghållning:-) jag är inte märkes frälst även om BMW alltid haft en stor plats i mitt hjärta. Jag gillar att testa olika bilar och har haft minst ett 40 tal bilar på mina 22år med körkort! Ett litet axplock! Länk |
|
|
Japp då har jag precis varit på Bilia i Sisjön och provkört en V60 D5 R-design samt en V60 T6 AWD ocean race. någon Black R finns inte för provkörning alls i Göteborg. Enligt vår kontkat på Bilia (vi köper rätt många volvo genom jobbet) så kan han få tag på 1 bil som innehåller bränslevärmaren alltså det enda tillvalet. D5an jag testade först går som tåget enligt mig trots 16" dubbade vinterdäck. lite hjulspinn ur kurvorna men att vägghålningen skulle vara dålig är en direkt överdrift. Kändes väldigt styv i chassit och det är bra klipp i D5an (215hk) Går minst lika bra som mina egen 325 iaf. T6an hann jag inte testa lika mkt det blev allt mer trafik men slö är den ju inte och den låter riktigt gott om man varvar annars är den nästan för tyst enligt mitt tycke. Enda negativa jag upplevde vart bakåt sikten snet bak eftersom nackstöden tog upp det lilla synsfält som fans. Kollade dock aldrig om de går att fälla som i min egen. Båda grymma bilar enligt mig har bara kört vanliga s60 D3 förut med automat. Just det ja automat lådan? Förstår inte grejen växlar lika fint som min egen känner ingen större skillnad ? |
|
|
Det var någon som skrev att V60 T6 inte är högfartsstabil. Såhär tycker automotor&sport: Medan volvo t6 AWD är lugn, behärskad och kompetent klippstabil i alla fartområden är Audi S4 en mer nervös typ som måste passas hela tiden. ”Klippstabilt autobahnlok med imponerande bromsar från 200 km/h. Audi S4? Nej, faktiskt inte .” Länk Länk |
|
|
Det där testet kommer jag ihåg och den bilen är inte ens utrustad med R-design, som gör chassit än bättre |
|
| Inget köp..? :) | |
Verdi |
Har varit i alperna i en vecka och tänkt på annat än bilar. :) Lutar tyvärr åt att det inte blir nåt. Den är för liten och för törstig helt enkelt. |
Karl-Hilding |
Wendtan: Så du menar att S80 V8 ger mer körglädje än S80 T6. Fan trot.... Men kanske inte så svårt egentligen. |
Karl-Hilding |
Wendtan: Det är du som har din 325dta -08 till salu? |
Karl-Hilding |
Rockad!! Menar M34ever som har sin 325dta -08 till salu här på Bilbörsen. |
|
Min som är till salu kanske! Har blivit sugen på en 135i:-) |
|
|
I tested står faktiskt också att: "Varken chassit eller styrningen är tillräckligt rappa i reaktionerna" om Volvon. Det gäller att välja sina citat ;) Själv tycker jag det inte är konstigt att Volvon inte hänger med eftersom den inte är tänkt att göra det. Det var värre med R modellerna där Volvo hade alldeles för hög svansföring. ------- //Lövet |
|
|
Lite vilseledande att klippa små delar av texten ur sitt sammanhang. Jag har själv haft en S4:a och kan rekommendera bilen. S-tronicen harmoniserar perfekt med motorkaraktären i V6an. Bilen är förhållandevis snabb och sportig men fungerar även väl till vanlig brukshantering. Att den skulle vara nervös i sitt uppträdande känner jag inte alls igen. Det som talar mest till Volvons fördel är ju givetvis prissättningen jämfört med Audin. I övrigt verkar den också vara mycket mer komfortinriktad än S4an vilket kan förklara Wendtans citat. |
|
Verdi |
Volvon är väl nästan halva priset mot S4:an i praktiken? Men jag tycker lite av vitsen med 329 hk försvinner om man inte har en växellåda som svarar upp mot effekten, vilket verkar vara fallet för Volvon. 0,5 sekunder långsammare upp till 100km/h låter inte mycket men det är ju faktiskt 10%, som med tanke på nästan identisk vikt och identisk effekt nästan enbart kan skyllas på långsammare växlingar. Och till 100 är det väl max 2 växlingar? |
|
Att enbart jämföra upp till 100 säger inte allt. Är Volvon långsammare i andra intervall också? ___ //Ulf |
|
Verdi |
Jag tolkar det som att varje växling borde vara ~0,25 sekunder långsammare än i S4:an. I övrigt borde det vara jämnt skägg så länge effektuppgifterna stämmer. |
|
Enligt testet är volvon jämn snabb uppe i fart Audin vinner acc testet 0-100km/t tack vara sin dubbelkopplingslåda. Tycker man 0,5sek eller att 5,8sek 0-100km/t är långsamt skall man förstås välja den nästan dubbelt så dyra Audin. En beggagnad 09a med 5000mil på mätaren kostar från 429000:-på blocket, för det priset får man en NY Black R med x-tra allt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.