AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.343

Volvo V60 Black R - Bra deal eller galenskap?

Sida 1 av 4
Verdi
En fråga till de som kan det här med bilaffärer.

Funderar på att plocka ut en ny V60 Black R på mitt företag. Har fått en offert på 439', men då har det exemplaret bensinvärmare. Förutom automat, skinn, fyrhjulsdrift och det mesta i övrigt i utrustningsväg. Samt såklart 329hk.

Nån som har en känsla för hur andrahandsvärdet på en sån kärra kommer att vara? Det finns ju bara 200 tillverkade så det skänker ju en viss exklusivitet. Påverkar det något?

Modellen är specialregistrerad så förmånsvärdet blir aningen bättre än på en bil ur standardlistan.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Önskar jag kunde ge dig ett bra råd, men en helt ny bil, en Volvo, tror jag inte på. Fast det är ju bekvämt! Jag tänker mest på vad man annars kan få för samma peng: 635d, X6 35d, E90 M3, Alpina B5 LCI, ...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
groggy: Inga av de bilarna funkar som firmabil. Det blir ett bisarrt högt förmånsvärde.

Verdi: Räkna med fritt fall i andrahandsvärdet. De tidigare R-modellerna har inte stått sig särskilt bra och Black-R är inte ens en "riktig" R-modell - bara en chiptrimmad T6a. Kalkylera med andrahandsvärde som om det vore en välutrustad T6a.

-------
//Lövet
Verdi
Du som är Volvo-kunnig Andreas. Hur är automaten jämfört med automaten på 3-serien?

Tycker det ibland känns som att man trampar luft i min 330d. Ibland tar det en evighet för lådan att växla ner vid fullgas.

groggyfroggy,
Som Lövet säger. Det är omöjligt att plocka in en sån bil som firmabil utan att skatta ihjäl sig. Och om man ska ha bilen privat: Vet du vad jag som privatperson måste betala i skatt, försäkring och service för de bilarna när de kommit ner till ~400k? :) Plus att däck, bromsar osv kan vara slitna och kosta ytterligare pengar.

Själva vitsen med V60:n är ju relativt lågt förmånsvärde, nybilsgaranti och att det är en helt ny bil.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Hur funkar det med förmånsbil? Jag jobbar på "en större fordonstillverkare på Hisingen". Jag har inte lyckats med att tycka att en Volvo är bra bil för vad man måste "betala", både i löneavdrag och i körupplevelse. Fast i mindre firmor är det kanske smidigare.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tror du tyvärr kommer att byta ner dig lite.. den är ju bara ny tills du stoppar i nyckeln och rullar ur hallen.

Samma som med M3 och 335 tycker jag - visst du kan få en 335 att vara snabbare än en M3, men en M3 är alltid en M3.

Då måste det vara bättre att ha kvar din 330xd som privatperson och plocka ut milersättning ur bolaget istället.

Sen kan man ju titta på Saabs Turbo X - den droppade likadant som övriga Saab (om man försöker bortse kaoset i Saab).

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Verdi
groggyfroggy,
Jag har möjlighet att sänka min egen lön så att jag bara behöver betala kommunal skatt på förmånsvärdet. Pengarna i bolaget får jag ju ändå ut så småningom så det kostar inte mig nåt på sikt.

Dessutom skulle jag slippa betala däck, reparationer, skatt, service, försäkring, tvätt osv med skattade privata pengar. Plus att jag skulle kunna montera dragkrok, köpa takbox osv rätt mycket billigare. Nu när min bil närmar sig 10 tusen mil så börjar det väl komma lite utgifter. Samt ett förmodat extra pristapp när mätarställningen slår över gränsen.

Skulle även såklart försöka få ner restvärdet så pass mycket att jag skulle kunna sälja bilen först till mig själv privat och sen vidare med en liten vinst. Brukar väl alltid gå att trixa litegrann... :)

mistafrizz,
Ja, så kanske man skulle uppleva det. Har inte ens provkört en Volvo T6 än så länge. Ska ev göra det på lördag.

Lutar väl ändå åt att behålla 330:n tills jag kan komma över en F11 530d/535d med xDrive för runt ~350-400k.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Verdi, OK.

Men provkör gärna en T6 / Black R och rapportera. Angående prisras tror jag (tror) att F11 är ett bättre långsiktigt köp.

Din 330xd tror jag klarar många mil till, även om den passerar 10 t milagränsen snart - bromsar mm är inte så dyrt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Jag TROR att det är samma 6-växlade automat AWTF-80 som jag hade i min V70II. Den var jag i alla fall inte särskilt nöjd med och var klart sämre än den i 3-serien. Den växlar långsammare men ändå ryckigare. Sämre på alla sätt. Dock bättre än Volvos gamla femväxlade lådor om du kört sådan någon gång.

-------
//Lövet
Verdi: Som du säkert vet har restvärdet ingenting med bilens egentliga värde att göra.
Om du har för avsikt att själv köpa ut bilen i en förlängning kan du givetvis proppa den full med fördelaktig utrustning som ändå inte har någon direkt påverkan på begagnatmarknaden som alla säger.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Klart du skall köpa en fullmatad Black R hade jag gjort istället för snålt utrustad BMW med hälften av effekten
Länk

Denna guiden har inte några direkta klagomål på automaten.
Jag upplevde inte automaten vid prokörning av V60 T6 som varken långsam eller ryckig. Möjligen något långsammare än senast jag körde en sportautomat i E61. Inte så att det stör dock.

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
F11 535d tror jag "ganska mycket på". Samma effekt som Volvon... Och diesel!
Verdi
Och tyvärr dubbelt så dyr... En ny F11 535d xDrive med all utrustning går ju lätt loss på drygt 800'. Åtminstone brutto.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad är "Black R" för kärra?
Det låter ju coolt men har aldrig sett eller hört talas om den.

Verdi
Som sagt så är det väl en vanlig Volvo V60 T6 AWD R-Design som är trimmad av Polestar till 329hk ist för originalets 304hk (rak sexa med turbo). Detta kan man dock beställa till alla T6 för 8900:-.

Grejen med Black R är att den är jäkligt välutrustad till ett fast paketpris. Det är lägre jämfört mot listan och man kan inte välja till eller från någonting förutom en bensinvärmare. Inte ens färg kan man välja. Finns bara i svart och det tillverkas bara 200st. (bara för svenska marknaden)

Fördelen mot en vanlig T6 är väl att man får ett lägre förmånsvärde. Priset blir nog ungefär detsamma i slutändan.

Vet inte om nåt annat skiljer. Ev är chassit ännu lite hårdare än den ordinarie R-Design, men det är jag osäker på.
M3
1.024
M34ever

Dessutom är den säkrast i klassen helt klart prisvärd med all lull lull AWD och den effekten bara att köpa. Sedan kan du sälja den till mig om några år:-)

All snack om automaten jämfört med en BMW jag är jag rätt tveksam till faktisk. Jag åker XC60 2,4d aut med 175hk på jobbet och jag tycker den funkar alldelses utmärkt. Svårt att tro Volvos värsta genom tiderna skulle vara så mkt sämre än BMWs

Verdi
Roade mig med att bygga en 328i F30 och trots att det är en sedan utan xDrive så springer det lätt iväg mot 500 tusen. Sjukt irriterande att de tar så hutlöst betalt för alla tillval.

Det är bara att inse att någon ny BMW lär det aldrig bli... Om inte en relativt snålt utrustad 320d, men hur roligt känns det? Har ju vant mig vid lite "onödigheter" nu på 330:n. :) Vill ju ha panorama, comfort access, kurvljus osv osv nu när man fått smak.

Får se om jag hinna provköra på lördag. Åker till alperna på kvällen och det är en del som ska hinnas med före.
M3
1.024
M34ever

Jag har samma problem min har x-tra allt;-)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
M3: Jag kan inte uttala mig om just V60 T6 men de Volvo med automat jag kört V70 D3, V70 3.2, V70 D5, har alla haft märkbart sämre automatlådor än både min 325iA och min nuvarande 525dA.

-------
//Lövet
M3
1.024
M34ever

Jo men märkbart sämre betyder ju inte att bilen är kass BMWs lådor är ju grymt bra. Persolugen har jag aldrig haft problem med Volvos lådor sist hade jag en S60 T5 med steg 4. Kan bara inte se problet riktigt för samma peng får man slö 320dxT med mindre lull lull mitt val är iaf enket men alla är vi olika

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.