AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.344

Volvo V60 Black R - Bra deal eller galenskap?

Sida 3 av 4
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
T6 Black R kan bara fås med Aut./geartronic

Väghållningen/stabiliteten är inget vidare på v60 T6:an vid lite högre farter, den är (i mitt tycke) ganska svajig & gungig på vägen.
Växellådan växlar mycket hårdare än på min bmw.
Corzair: Du har en trasig givare i passagerarsätet låter det som, så gör inte min V70II iaf.

Du har valt snikmotorn på dieselsidan som dessutom är en PSA motor(fransk), hur förväntade du dig att växellådan skulle kännas? Provkörde du ingen bil innan köp eller?
Prova gärna 316d eller liknande och jämför sen med din 135s låda.

De 2012:or jag provkört med highperf och 7" har inte haft det problemet du beskriver med stereon. Även det låter som ett fel och inte en feature.

Länk
M3
1.024
M34ever

Har du kört en bil med R-design det är ganska srtor skillnad på org. och R-design?

@M34ever

Om det är mig ditt inlägg är riktat till så är svaret, JA självklart - det är ju R:en tråden handlar om.

Mina synpunkter i inlägget ovan avser givetvis V60 T6 R och ingenting annat!

Är man intresserad av bilens säkerhet så kan det vara bra att veta att V60 är, i alla fall enligt Euro NCAP den säkraste bilen i stora familjebilsklassen.

/Bellamy
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
wendtan: självklart så är det en trasig givare jag har, men poängen är den att jag kom inte mer än 200mil innan jag började på en lista till verkstaden med trasiga saker...
Sen om det är en fransk motor ska väl ändå inte spela någon roll!? Även om så bmw skulle använda sig av psa motorer så skulle jag ju fortfarande ringa bmw och klaga när något är trasigt, ringer inte peugeot direkt, det jag menar är att man sätter ju sitt eget varumärke på prov genom att sätta i sådana motorer isf!
Sen angående motorvalet så var det inget beslut som jag kunde ta då företag ska ha miljöbilar. Och juste växellådan i min förra 120d som väl ändå har många komponenter samma som 316d? rätta mig om jag har fel. tyckte jag var i stort sätt lika bra som i min nuvarande så förstår inte ditt påstående?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMW har redan PSA motorer i Mini...

-------
//Lövet
M34ever: Har du provkört bilen tråden handlar om?
M3
1.024
M34ever

Chris87 nä

Patrick Enligt dig är väghållningen "inget vidare" i en S60 T6 R-design? I senaste numret av vi bilägare tester de 320d mot s60 d3 och a4 tdie

"Citat" Den bil som lättast hänger med BMWn under testets mer avancerade körövningar är Volvo S60. Svensken är stadig som en klippa i väghållningen samtigdigt som den är inspirerande kvick och livlig i reaktionerna. Klart roligaste Volvon hittills. Det är först under extremt press Volvon får ge sig.

Har lite svårt att se hur en V60 T6 Black R kan ha så dålig väghållning enligt dig?

@M34ever

Jag har INTE uttalat mig om S60 T6 R-design, för den har jag ingen erfarenhet av, och mig veterligen så är det inte den som diskuteras i denna tråden...

Jag har inte påstått att väghållningen är SÅ dålig i V60 T6 R, jag skrev "inget vidare" vid högre farter, i MITT TYCKE!

"Mitt tycke" innebär att jag jämför med dom bilar jag brukar köra.

Jag tycker du ska ta och provköra en, så slipper du tro det ena eller andra du läser i tidningar & på forum, utan kan bilda dig en egen uppfattning = DITT TYCKE!

Du vet väl att, "smaken är som baken"...

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
V60 R verkar vara en ruskigt kompetent bil helt klart.
Skillnaderna mot konkurrenterna är nu så hårfina att det handlar mest om tycke, smak
och vilket varumärke man vill förknippas med.

För egen del så skulle jag inte må dåligt bakom ratten i vare sig: BMW, Audi, MB eller Volvo.
Honda och vissa Mazdamodeller är väkomna till min garageuppfart också ;)
M3
1.024
M34ever

Patrick

På dig låter det ju som din egen bil är en F1 bil jämfört med Volvos värsta genom tiderna och det är väl mest det jag stör mig på. Nya S/V60 är den roligaste Volvon hittils och i black R utförande borde rimligtvis väghållningen vara över medel för vad en vanlig svensson är van med eller? Känns mest som det är lite svårt att inse att du får en jävla massa bil för pengerna. Bilen är standard utrustad med säkerhets detaljer som inte ens går att beställa till motsvarande BMW. premium NOT. I MITT TYCKE är den sjukt snygg, och sjukt prisvärd med tanke på all lull lull. Enda nackdelen som jag ser är förbrukningen. Men på vissa härinne låter det som bilen knappt kan svänga eller växla för den delen?

En likvärdig BMW med samma utrustning om det nu hade funnits vill säga, skulle gå på runt 600000:- även att det just nu är omöjligt ens köpa något likvärdigt från BMW. Audi är väl närmast till hands men då måste du upp i S4 nivå och den sticker iväg ännu mera. Därför är bilen prisvärd i mitt tycke.

Varför kan aldrig BMW göra någon liknande bil? isåfall blir det en snålt utrustad 320is eller M3 GTR det finns liksom inget emellan:-(

jag tycker iaf det är kul Volvo släpper denna bil sen vad ni tycker är förstås upp till er:-)

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag har kört väldigt mycket XC60 T6, dvs samma drivlina - och jag tycker det är en skitkul bil spontant, en kickdown o så bär det iväg :) Härligt ljud är det också, och V60:n har riktigt bra väghållning (för att vara en Volvo) tycker jag. Däremot är alla Volvo mer eller mindre instabila i höga farter, men det får man ju ta ställning till själv; om det spelar ngn roll..

Jag hade definitivit övervägt Volvon Verdi, mycket bil för pengarna - och riktigt snygg är den också! Kör den, så vet du bättre.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad har "säkerhetsdetaljer" som att bilen åker runt och plingar om man byter fil utan blinkers med körglädje att göra? :S

Jag har fortfarande inte kört en Volvo som varit kul. De är kompetenta på mycket, privärda och rymliga, men roliga att köra har de aldrig varit. Och då har jag ändå provat toppmodeller under åren som T6, 3.2, T5 osv. Att Black-R skulle vara så revolutionerande när den i verkligheten är en V60 T6 med 20hk Polestar chipptrimning är osannolikt.

-------
//Lövet
Andreas: Kul blir väldigt subjektivt i detta fallet. En F1 förare tycker inte någon personbil som finns är "kul" Tycker du din nuvarande bil är kul?

Jag upplevde exempelvis min V50 T5 mer körglad än min 330Ci, den var absolut inte en mer fulländad körupplevelse, men fortfarande väldigt kul att köra.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mina krav på nuvarande bil är inte lika höga som på en bil som ska utgöra märkets "mest körglada" En V60 T6 Black ska vara just det, en 525dA är en mellanmodell och dessutom betydligt större. Men Ja, jag tycker definitivt den är betydligt roligare än den V70II 3.2 jag hade innan.

Min S40 T5 jag hade var jag inte alls nöjd med ur körglädjesynpunkt. Långsam i rörelserna, vevig styrning, oinpirerande motor. Däremot var den bra på en massa annat och mycket komfortabel.

Det handlar kanske mest om att jag tycker man inte levererar på det man i det här fallet vill ge bild av att man gör. Jag säger däremot inte att Volvo gör dåliga bilar vilket vissa verkar läsa så fort man skriver nåt negativt.

-------
//Lövet
M3
1.024
M34ever

Andreas:

Volvo har väl juste det levererad den mest körglada och starkaste Volvon någonsin eller?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den körgladaste Volvon - säkerligen.

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Jag har också rattat div Volvo de senaste 25 åren.
Allt ifrån 740 GLE/Turbo - S40T4 till S80 T5/T6.
Och inte har det varit inspirerande precis. Mer vardagligt och kanske rent av tråkigt ibland.
När man sedan satt sig i sin BMW så lyser solen igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.